Problemet här är att banken inte tjänar pengar på upplägget.

Penningtvätt? Snälla... Det är avslöjat gång efter gång att bankerna hjälper folk att tvätta pengar.
 
  • Gilla
  • Arg
Peter787 och 15 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl mer att mäklare gillar att använda sitt lilla datorsystem Tambur vid tillträdet. Och det systemet bygger ju på banker som har det sköter alla överföringar.
Jag har genomfört ett fastighetsköp som gått via Tambur utan att belåna fastigheten. Men då hade jag iofs. ändå lånat hos den bank som skötte betalningen, men mot annan säkerhet.
 
  • Gilla
mersault och 2 till
  • Laddar…
M
H hempularen skrev:
Med det resonemanget borde man ju inte spendera pengar på lås till ytterdörren heller. Hur ofta försöker en tjuv öppna din dörr och finner att den är låst, och går till nästa hus?
Läste du artikeln eller sitter du bara och fabulerar?
 
  • Gilla
lasseman59 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Problemet här är att banken inte tjänar pengar på upplägget.

Penningtvätt? Snälla... Det är avslöjat gång efter gång att bankerna hjälper folk att tvätta pengar.
Det som avslöjats är när bankerna brister i deras kontroll.
Bankernas AML å Compliance avd är de som växt mest sista decennierna. Att hävda att man hjälper iåmed att man inte klarar fånga upp alla suspekta transaktioner blir lika dumt som å hävda att polisen hjälpte Palmemördaren…
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har genomfört ett fastighetsköp som gått via Tambur utan att belåna fastigheten. Men då hade jag iofs. ändå lånat hos den bank som skötte betalningen, men mot annan säkerhet.
Jag har gjort ett kontanttillträde för några år sedan med Tambur. Nordea. Inget strul egentligen. Det enda strulet var att jag inte riktigt först förstod att jag måste göra ett besök på ett av deras servicekontor i god tid innan tillträdet och skriva på ett bemyndigande för dem att föra över ett visst belopp, från ett visst konto, en viss dag. Men efter att ha ringt halva banken så hittade jag rätt person som kunde berätta detta för mig och ordna med en slot för ett sådant möte på ett servicekontor. I ett kontorsområde i Danderyd av alla ställen...
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl mer att mäklare gillar att använda sitt lilla datorsystem Tambur vid tillträdet. Och det systemet bygger ju på banker som har det sköter alla överföringar.
Det är ett annat problem i sammanhanget som TS eventuellt ännu inte blivit varse (hur svårt det är att hitta en bank som är villig att genomföra ett kontanttillträde).

Men penningtvättsproblematiken har ju i sig inget med Tambur att göra. Vi hade ju ett exempel här på någon som blev utsparkad från banken för att de inte accepterade hans förklaring till vad han hade gjort med pengar som tagits ut från bankomaten ett halvår tidigare.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Men penningtvättsproblematiken har ju i sig inget med Tambur att göra. Vi hade ju ett exempel här på någon som blev utsparkad från banken för att de inte accepterade hans förklaring till vad han hade gjort med pengar som tagits ut från bankomaten ett halvår tidigare.
Tänker att om man slapp Tambur så hade det bara varit en vamlig banköverföring som man gör i telefonen eller på datorn. Jag vet inte hur det är med er men jag flyttar mina ackumulerade besparingar mellan banker utan att få en fråga från datorsystemet om detta.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
B
Tack för alla svar! Behöver skriva några meningar för att förtydliga det hela. Bostadens pris är 2 595 000 kr varav 650 000 kr har jag lånat av bekanta, resterande är mina egna pengar. Det är banköverföringar som har gjorts till min bank och är samtidigt inga pengar som kommit från utlandet. Totalt rör det sig om under 7 transaktioner. Detaljerad redovisning av pengarnas ursprung har lämnats in trots att vi alla har samma bank.

Bostaden ska betalas kontant via banköverföring till mäklarens konto och då behöver man först få ett godkännande på bankkontoret för att det överstiger den dagliga beloppsgränsen för banköverföring. Bankerna tar vanligtvis ut en avgift på 5000-10 000 kr för att hjälpa till med detta på tillträdesdagen.

I övrigt, om jag själv hade hållit på med att tvätta pengar så hade jag inte ens funderat helhjärtat på att stämma banken i första hand utan gått vidare helt enkelt. Jag tycker att banken missbrukar penningtvättslagen och är inte hjälpsamma för fem öre utan verkar vilja få bort en så fort de själva inte gynnas av bostadsaffären.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 12 till
  • Laddar…
När vi lånade till vårt hus så fick vi lite pengar av anhöriga. Fördes över 300 000 uppdelat på 3 överföringar. Inget tjafs från banken. Nu är det ju en mindre summa men jag antar att det har att göra med vilken bankman man har..
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänker att om man slapp Tambur så hade det bara varit en vamlig banköverföring som man gör i telefonen eller på datorn. Jag vet inte hur det är med er men jag flyttar mina ackumulerade besparingar mellan banker utan att få en fråga från datorsystemet om detta.
Jag gör likadant, Swedbank betalar ju typ ingen ränta så då ska det inte stå mer pengar än nödvändigt på deras konton!
 
  • Gilla
alejons och 1 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte hur det är med er men jag flyttar mina ackumulerade besparingar mellan banker utan att få en fråga från datorsystemet om detta.
Det kanske inte är några miljonbelopp...?
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
B Boromirr skrev:
Jag har haft en tvist med banken som inte är så förtjusta i att man genomför ett bostadsköp kontant vid tillträde. Jag kan kortfattat beskriva historian och skulle gärna vilja höra era åsikter.

Jag har köpt en bostadsrätt och hade möte med banken för att få tillåtelse att göra tillträdet kontant. Man antar att eftersom att det är ens egna pengar på kontot så borde allting gå smidigt utan större konstigheter.

Dock blev det inte beviljat trots underlag på pengarnas ursprung och motiveringen från de är minst sagt vag och konstig. Motiveringen grundades i att man inte hade tillräckligt med kundkännedom trots att jag varit kund i 8 år och att de inte kunde följa alla transaktioner som gjorts.

Jag har visat banken alla underlag där jag bland annat har tagit lån av mina bekanta som dessutom har samma bank som jag. Därmed borde banken kunna se pengarnas ursprung. Resterande belopp kommer från min lön och sparande som jag har jobbat ihop.

Jag tror att banken gör det här för att de misstänker penningtvätt vilket de inte har sagt till mig. Det verkar som att de vill bli av med en som inte genererar de vinst (ej tar lån).

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att förstå hur banken kan hålla på så här?

Kan man stämma banken på grund av dessa felaktigheter och eventuellt vinna en tvist i domstol? Har någon privatperson någonsin vunnit över en bank i domstol?
Jag hade exakt samma problem. Nekades bolån p.g.a. inte fast anställd, hade totalsumman på kontot sedan långt tid tillbaka.

Banken vägrade, löste sig genom att sätta i allt på mäklarens klientmedelskonto istället. Troligen inte ok egentligen, me mäklaren var lika trött på Banken som mig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
B Boromirr skrev:
Jag har haft en tvist med banken som inte är så förtjusta i att man genomför ett bostadsköp kontant vid tillträde. Jag kan kortfattat beskriva historian och skulle gärna vilja höra era åsikter.

Jag har köpt en bostadsrätt och hade möte med banken för att få tillåtelse att göra tillträdet kontant. Man antar att eftersom att det är ens egna pengar på kontot så borde allting gå smidigt utan större konstigheter.

Dock blev det inte beviljat trots underlag på pengarnas ursprung och motiveringen från de är minst sagt vag och konstig. Motiveringen grundades i att man inte hade tillräckligt med kundkännedom trots att jag varit kund i 8 år och att de inte kunde följa alla transaktioner som gjorts.

Jag har visat banken alla underlag där jag bland annat har tagit lån av mina bekanta som dessutom har samma bank som jag. Därmed borde banken kunna se pengarnas ursprung. Resterande belopp kommer från min lön och sparande som jag har jobbat ihop.

Jag tror att banken gör det här för att de misstänker penningtvätt vilket de inte har sagt till mig. Det verkar som att de vill bli av med en som inte genererar de vinst (ej tar lån).

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att förstå hur banken kan hålla på så här?

Kan man stämma banken på grund av dessa felaktigheter och eventuellt vinna en tvist i domstol? Har någon privatperson någonsin vunnit över en bank i domstol?
Banken skall flagga när du vill sätta in pengarna på kontot, inte när du skall plocka ut dom. Varför har du möte med banken om tillträdet såvida banken inte skall vara med och finansiera en del av bostadsköpet? Har du möte med banken när du skall köpa bil med?
 
  • Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
Det många verkar missa är att bankerna blivit betydligt hårdare med detta dom två senaste åren. Vad du gjorde när du köpte en fastighet för 5år sedan är inte relevant längre. Uppföljningen ser helt annorlunda ut idag.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det som avslöjats är när bankerna brister i deras kontroll.
Bankernas AML å Compliance avd är de som växt mest sista decennierna. Att hävda att man hjälper iåmed att man inte klarar fånga upp alla suspekta transaktioner blir lika dumt som å hävda att polisen hjälpte Palmemördaren…
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/ka5WX6/stor-misstankt-penningtvatt-i-swedbank

Det tar dig två minuter med magin av internet att hitta dussintals exempel.

"Brister i kontroll" är en efterhandskonstruktion. Dessa "brister" är systematiska och gynnar konstigt nog alltid banken.
 
  • Gilla
Erik_91 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.