Hej alla isolerproffs ;-)

Har en tegelvilla byggd -67 med sipporex innerväggar. På dessa sitter det sk. wallcover, en typ av tapet. Nu skulle det bli snyggt o proffsigt med den nyinförskaffade LCD TVn. Sagt o gjort, väggen reglades med 45mm reglar, OSB sattes upp och därpå gips.
Sen spackladedes gipsen med remsa o allt. Snyggt blev det oxo!
Inne i väggen ligger färdiga rör till högtalarkabel(blir väl souround nån gång) samt en "gång" så att jag kan göra ett hål bakom TVn och dra kablarna inne i väggen ner till ett hål under TVbänken.

Men när spacklet precis torkat så sa frun.....isolerade du då därinne i väggen oxo? Som du pratade om att du skulle........
Ja, där har ni mitt problem....långt uppe i en snygg kabeldragningsvärld glömde jag isolera &%¤#" och andra kraftuttryck!!

Så hur göra? Som jag ser det har jag 2 alternativ.
1. Plocka ner allt igen o sätta isolerskivor o sen montera tillbaka igen, tar väl en dag...eller så...
2. Borra 6 hål, mellan reglarna, högst upp o hälla in lösull.

Måste där vara ÅBplast mot yttervägen så måste det bli nr1, annars låter nr2 lite trevligare.

Tacksam för många svar.

/Joakim
 
Du måste inte ha plast, så av den anledningen behöver du inte välja alt 1.

Fast alternativet att borra hål o hälla in lösull låter inte så lätt. Lösull är ju inte som vatten som enkelt "hälls". Det blir svårt att få in all lösull och hur ska du få den att inte fastna på dina kablar i väggarna. Du får uppfinna en petmojäng som du kan trycka in i hålet o peta ner lösullen.

Du kan ju prova hur ljudet blir om du inte isolerar, det kanske inte stör så mycket att det blir jobbigt.
 
Måste du isolera då?

/Funkis
 
Måste o måste....men de e ju som sagt ett hus från -67 med tegel-luftspalt-siporex vägg, inget bra u-värde där, så lite (45mm)isolering borde göra underverk.

Har lösull ovanför en lokal på jobbet o den verkar vara av en rätt lös modell som borde kunna "rinna" ner....men det lutar just nu åt alt 1...

/Joakim
 
Ett annat alternativ kanske kan vara byggskum?
Borra hål med jämna mellanrum och spruta i "lagom" med skum?
 
Rev ner gips o OSB idag, in med 45mm isolering upp med skivorna igen o på med spackel.......ca 5 timmar o så blev det ordentligt gjort :)

Tack för alla tips

/Joakim
 
Det var förmodligen bra investerade timmar - annars hade du spenderat dagar på att gräma dig att du inte gjorde det :)
 
Mina siporexväggar har mellanliggande frigolit. Eftersom det är mycket luft i siporex isolerar det rätt bra. Jag tror du skulle klarar dig rätt bra helt utan extra isolering.
 
Har siporex i min panna som underlag för eldröret. Verkar vara rätt ok isolering där iaf. :)
 
MathiasS skrev:
Mina siporexväggar har mellanliggande frigolit. Eftersom det är mycket luft i siporex isolerar det rätt bra. Jag tror du skulle klarar dig rätt bra helt utan extra isolering.
Har iofs inte kollat om det är så, när är ditt hus byggt?

Men det var som sagt väl investerade timmar, om inte annat så för att få ro i själen, o nu har jag ivfsh 45mm extra isolering som kostade knappt 200.-


/Joakim
 
Den delen av huset är byggt straxt före 1970 tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.