H HEM2121 skrev:
Ta lån och sen så löser du lånet. Byt bank.
Tror samma sak uppstår där. Vill du lösa lånet och betala in en mille eller nått så måste banken kolla upp var de kommer ifrån. Googla och läs.

Tror inte de "köper" att du lånat dom av en kompis 😀.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ta lån och sen så löser du lånet. Byt bank.
Banken har nog rätt. De har långtgående krav från fi att kolla upp var pengarna kommer ifrån.
Jag hade pengar "över" efter att ha sålt en bil och ville amortera på mitt huslån. Jag fick skicka in omfattande dokumentation om att jag verkligen ägt bilen samt på själva försäljningen för att "bevisa" att det var vita pengar. Plus de vanliga frågorna som jag svarat på för bara 3 månader sedan.
Lån från vänner är per bankvärldens definition misstänkt svarta pengar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Vi deponerade handpenningen på mäklarens konto. Kan man inte göra något liknande här?
Varför måste egentligen banken hjälpa till?
Har inte mäklaren konto hos en bank då? Blir väl lika stort problem då när du kommer med din portfölj med cash å ber å få sätta in…
 
T TypRätt skrev:
Detta snårträsk är så svårbedömt att bankerna gissningsvis gör bedömningen att vinsten inte är värd risken eller kostnaden att anskaffa denna kundkännedom.
Ja, medan ryska oligarkers pengar är värda att ta även när samma bank som ovan vet att de är blodsbesudlade.

Hela systemet är kasst, från reglerna till tillämpandet av dem.
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 29 till
  • Laddar…
M
H HEM2121 skrev:
Ta lån och sen så löser du lånet. Byt bank.
Funkar inte om det är en sossebank, då kommer de undra hur just DU har kunnat få så mycket pengar helt plötsligt. Hände min syster som fick en mille av vår far i början av året för att amortera ner huslånet så räntorna inte skulle kosta så mycket. Hon fick hålla på i flera månader för att få lov att göra en extra amortering och styrka var hon fått pengarna med mail från farsan där han skrev att han skänkte en mille var till oss och då blev det ännu värre för då var det ju helt plötsligt två miljoner det handlade om!

Jag hade löst mitt huslån några månader tidigare utan några som helst frågor, det verkar vara väldigt stor skillnad om man är vanlig anställd eller företagare.

Själv köpte jag bankaktier för mina pengar när det var bankfrossa i våras, det skulle ju vara till "räntor".
 
  • Arg
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Stenografen och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur kan det vara bankens uppgift att utreda hur en privat skuld återbetalad samt hur kan det du beskriver vara pengatvätt då inga pengar kommer in i banken och ”tvättas”? Om du jobbar på bank förstår jag att det blir stopp för kunderna.

Bevisa mig gärna fel men jag får inte ihop ekvationen…
Som jag uppfattar det så kommer ju pengarna för det privata lånet att mellanlanda på TS konto i banken. Det är alltså ett inflöde av pengar till banken. Därmed måste banken undersöka detaljer om detta inflöde. Sedan är det nog lite medvetet höljt i dunkel exakt vilka kontroller banken skall välja att göra vid olika typer av sådant inflöde.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Funkar inte om det är en sossebank, då kommer de undra hur just DU har kunnat få så mycket pengar helt plötsligt. Hände min syster som fick en mille av vår far i början av året för att amortera ner huslånet så räntorna inte skulle kosta så mycket. Hon fick hålla på i flera månader för att få lov att göra en extra amortering och styrka var hon fått pengarna med mail från farsan där han skrev att han skänkte en mille var till oss och då blev det ännu värre för då var det ju helt plötsligt två miljoner det handlade om!

Jag hade löst mitt huslån några månader tidigare utan några som helst frågor, det verkar vara väldigt stor skillnad om man är vanlig anställd eller företagare.

Själv köpte jag bankaktier för mina pengar när det var bankfrossa i våras, det skulle ju vara till "räntor".
Bankernas praktiserande av AML å KYC regler skiljer inte nämnvärt. Att lokala variationer kan dyka upp är en sak men det har inget att göra med om du kallar den sossebank eller inte.
 
  • Gilla
Litengubbe och 11 till
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, medan ryska oligarkers pengar är värda att ta även när samma bank som ovan vet att de är blodsbesudlade.

Hela systemet är kasst, från reglerna till tillämpandet av dem.
Jag såg siffror från någon som räknat på vad hela penningtvättstramset kostar och jämfört med hur mycket svarta pengar de fått tag på. Skillnaden var enorm, kostnaderna var över 100 gånger av vad man får tag på!

Hittade det hela i en krönika av Martin Enlund på AfV:
https://www.affarsvarlden.se/kronika/martin-enlund-regel-cirkusen-kostar-mycket-mer-an-den-smakar

Lyssna på hans och Simon Lindgrens podd Svart Ekonomi, den är riktigt bra: https://svartekonomi.se/
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Har inte mäklaren konto hos en bank då? Blir väl lika stort problem då när du kommer med din portfölj med cash å ber å få sätta in…
Om frågeställningen involverade en portfölj med pengar håller jag helt med dig.

Jag tolkade frågeställningen som att TS samlat ihop en hög pengar på ett konto genom eget sparande samt lån från släkt och vänner.
Om det är så kan jag tycka att det borde bara gå att föra över till mäklaren.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Om frågeställningen involverade en portfölj med pengar håller jag helt med dig.

Jag tolkade frågeställningen som att TS samlat ihop en hög pengar på ett konto genom eget sparande samt lån från släkt och vänner.
Om det är så kan jag tycka att det borde bara gå att föra över till mäklaren.
Ser att det kan vara jag som misstolkar.
Kontant behöver inte nödvändigtvis betyda kontanter , my bad.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
M mnils skrev:
Jag såg siffror från någon som räknat på vad hela penningtvättstramset kostar och jämfört med hur mycket svarta pengar de fått tag på. Skillnaden var enorm, kostnaderna var över 100 gånger av vad man får tag på!
Med det resonemanget borde man ju inte spendera pengar på lås till ytterdörren heller. Hur ofta försöker en tjuv öppna din dörr och finner att den är låst, och går till nästa hus?
 
  • Gilla
Jjjjj och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är väl mer att mäklare gillar att använda sitt lilla datorsystem Tambur vid tillträdet. Och det systemet bygger ju på banker som har det sköter alla överföringar.
 
  • Gilla
1234bjorn och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Bankernas praktiserande av AML å KYC regler skiljer inte nämnvärt.
Nej, de är väl alla rätt lika. Men mest lika är Swedbank.
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
I princip kan man ju föra över pengarna några dagar innan. Jag har gjort det. Men som köpare står man då med risken att säljaren inte löser sina lån tills tillträdesdagen. D v s det utgör en risk.

Jag har också köpt en fastighet genom att mäklaren tog emot pengarna på sitt klientmedelskonto. Och det är ju uppkopplat mot Tambur så att tillträdet kunde genomföras med pantlösning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M
Z Zodde skrev:
Bankernas praktiserande av AML å KYC regler skiljer inte nämnvärt. Att lokala variationer kan dyka upp är en sak men det har inget att göra med om du kallar den sossebank eller inte.
Det var väl just praktiserandet som skiljde mellan hennes sossebank om min affärsbank. Sossebanken förutsätter att folk skall vara fattiga som kyrkråttor, allt annat är onormalt och måste beivras. Jag har aldrig någonsin fått några frågor om var var mina pengar kommer från och då brukar jag skriva saker som "sålt knark" eller "från eget tryckeri" i deras kundkännedomsformulär.
 
  • Haha
  • Gilla
TobiasStockholm och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.