Hej,

Tänkte höra om någon på forumet har lite tips eller kommentarer till golvläggning på vind. Någon tidigare ägare har lagt 22mm spånskiva på en yta av ca 25 kvm. Problemet är att de nu svajar och buktar ner rejält på vissa ställen! Avståndet mellan takstolarna skiljer sig något och är mellan 120 och 135 cc. Vid vindsluckan är de dock 65 cc och där känns det stabilt.

Första tanken var att regla upp och lägga nya spånskivor, men det känns som mycket jobb, samt att vikten blir högre. Spånskivorna räknar jag med vägar ca 16kg/kvm men att lägga enklare reglar 34x120mm av gran rakt över takstolarna skulle t o m bli något lägre vikt. Någon här som har testat detta? Det är en kallvind och vi har endast tänkt att ha det som förvaring av diverse grejer. Ingen fara om det skulle svaja lite när man går, bara det håller.
 
Hej tidigare ägare hade tilläggsisolerat med lösull, takstolar hade höjts (h-del), spånskivor. Har själv lagt på 45x45 för att få luftspalt mellan isolering o golv sedan brädat med råspont. Vi har lämnat ca 1m på varje sida mot takfot obrädad
 
Glömde skriva att det är ett 1,5-plans radhus från tidigt 80-tal och det är alltså nockvinden jag menar. Skulle tro att det är någon typ av ramverkstakstolar och golvet idag ligger fram till ca 1,5 från taket. Ventilation sker via takfoten och det är ca 10cm mellan isolering och spånskivorna idag.
 
  • Gilla
cliffton
  • Laddar…
Ingen här på forumet som lagt 34mm plank på takstolsreglar cc 120-135cm?

dyckert06 - Vad hade du för cc på dina 45x45 reglar (antar att du la dem tvärs över)?
 
  • Gilla
Bartec
  • Laddar…
Jag har lagt 28mm hyvelspont, cc 120 och det sviktar inte. 34mm borde fungera, möjligen kan du behöva fördela punktlaster med någon tunnare regel
 
  • Gilla
pali75
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Tanken är bara att ha lite lättare saker där uppe och främst i 70 liters plastlådor, men tack för tipset.
 
P pali75 skrev:
Tack för snabbt svar! Tanken är bara att ha lite lättare saker där uppe och främst i 70 liters plastlådor, men tack för tipset.
Hur har det gått med era plastlådorna på kallvinden. Vi håller på lägga golv på vår kallvind och tänkte precis som ni förvara grejerna i plastlådor med lock. Men nu funderar jag över om det var verkligen så smart: skulle det kanske vara bättre att låta luften cirkulera fritt runt sakerna? Riskerar man inte att fukten fångas i lådorna om de är stängda?

Man kan väl resonera fram och tillbaks men om någon har praktiska erfarenheter med sådant skulle det vara kul att höra
 
T tophee skrev:
Hur har det gått med era plastlådorna på kallvinden. Vi håller på lägga golv på vår kallvind och tänkte precis som ni förvara grejerna i plastlådor med lock. Men nu funderar jag över om det var verkligen så smart: skulle det kanske vara bättre att låta luften cirkulera fritt runt sakerna? Riskerar man inte att fukten fångas i lådorna om de är stängda?

Man kan väl resonera fram och tillbaks men om någon har praktiska erfarenheter med sådant skulle det vara kul att höra
Kan emellertid berätta att det hittills gått utan någon som helst problem med våra plastlådor på vinden.

Lite detaljer:

-satt tätningslist i locket. Det är fortfarande inte helt tätt men jag tänkte att det skulle bli mindre luftcirkulation på det sättet. I efterhand är jag inte säker om det faktiskt gör någon skillnad.

- Köpte några kilo silica gel och la 100-200 g i två säckar i varje låda. Dessa behöver läggas i ugnen 1-2 gånger per år för att torka dem. Vet inte hur länge jag orkar med den uppgiften men det är ett bra sätt att jobba dig framåt, dvs prova lite längre perioder och kanske det visar sig att det fungerar utan silica gel? Jag har dock mätat luftfuktigheten i lådorna och den är konstant ca 30% inuti lådorna när den är 80-90% direkt utanför. Gissar att get gör en rejäl skillnad.
 
Vi har haft plastlådor i 3 år nu utan problem. De lådor vi har kläder i är Smartstore Dry, de andra vanliga Smartstore med snäpplock.
 
P pali75 skrev:
Vi har haft plastlådor i 3 år nu utan problem. De lådor vi har kläder i är Smartstore Dry, de andra vanliga Smartstore med snäpplock.
Smartstore Dry alltså? Bra tipps! Ska prova. Är de alltså riktigt lufttäta?
 
Gammal tråd kanske men fyller på med lite.
Har själv lagt konstruktionsplywood 15 på CC 800 (cirka) och med kortlingar i alla skarvar.
Det sviktar en del, men måste hålla nere vikten då hanbjälkarna, som också är tak till övervåningen, är i klenaste laget. Tjocklek/pris/prestanda är det det starkaste och slår OSB eller spånskiva.
(under det bytte jag all gammal sunkig spån mot lösull)
Till enklare förvaring duger det jättebra med plastbackar. det är vid kyla som slår om i värme som det kan bli fuktpåslag på vindsförvarade föremål.
Konstruktionsplywood på vindsgolv med synliga kortlingar och en öppen lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pandre och 1 till
  • Laddar…
T tophee skrev:
Smartstore Dry alltså? Bra tipps! Ska prova. Är de alltså riktigt lufttäta?
Tror de är IP64 och det är dammtätt och stilsäkert med tryck. Kostar en slant, men verkar hålla bra.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Gammal tråd kanske men fyller på med lite.
Har själv lagt konstruktionsplywood 15 på CC 800 (cirka) och med kortlingar i alla skarvar.
Det sviktar en del, men måste hålla nere vikten då hanbjälkarna, som också är tak till övervåningen, är i klenaste laget. Tjocklek/pris/prestanda är det det starkaste och slår OSB eller spånskiva.
(under det bytte jag all gammal sunkig spån mot lösull)
Till enklare förvaring duger det jättebra med plastbackar. det är vid kyla som slår om i värme som det kan bli fuktpåslag på vindsförvarade föremål.
[bild]
Blir det ingen mögel på undersidan av k-plywood när värmen stiger upp? Vi har exakt samma vind och behöver konsultation. Jag tänker lägga k-plywood som golv på vår kallvind men förra ägaren hade problem med mögel på vind pga värme som steg upp och dålig ventilerad vind. Tänker ställa en avfuktare på vind samtidigt som nytt golv ska läggas men undrar hur bra ska golvet vara ventilerad för att k-plywood inte tar smällen av fukt istället för råspont i taket. Vi ska även mögelsanera vinden inom kort samt montera fuktmätare med övervakning.

Tack på förhand
 
  • Mörkt vindutrymme, isolering, trästolpar och sparrar, oanvänt, övergiven känsla, slitet, gammalt, byggnadskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Makun001 skrev:
förra ägaren hade problem med mögel på vind pga värme som steg upp och dålig ventilerad vind.
Om förra ägaren hade problem med mögel utan plywood så skulle jag nog inte lägga på plywood. Det låter som en "recipe for disaster".

Vill dock påpeka att det inte är själva värmen som förorsaker mögeln utan fuktigheten. Ni har alltså tydligen ingen ångspärr och jag gissar att det är det som skulle behöva åtgärdas innan du kan lägga in golv på vinden. När ingen luftfuktighet kan stiga upp till vinden minakr risken för mögel. Sedan ska det naturligtvis vara bra ventilation under plywood-golvet också, men det komme nog inte att hjälpa så länge ni inte har ångspärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.