P
Vi har ett fritidshus där vi planerar att skaffa en varmvattenberedare till duschrum och genomströmningsvärmare till kök, i kombination med diskmaskin. Jag försöker skaffa mig en uppfattning vad man ska köpa för modell (med ok pris), men det verkar som att en del bara kan användas till badrum, vissa kräver ett visst elabonnemang, att man drar om el etc. Är det någon som har tips på modell/er och vad man ska tänka på. Alla tips mottages tacksamt!
 
Genomströmningsvärmare generellt kräver mycket effekt, dvs man måste ha en stor säkring och tillräckligt el-abonnemang för det. Annars fungerar det inte rent fysikaliskt.
 
  • Gilla
Pelle8787 och 1 till
  • Laddar…
P maggan77 skrev:
Vi har ett fritidshus där vi planerar att skaffa en varmvattenberedare till duschrum och genomströmningsvärmare till kök, i kombination med diskmaskin. Jag försöker skaffa mig en uppfattning vad man ska köpa för modell (med ok pris), men det verkar som att en del bara kan användas till badrum, vissa kräver ett visst elabonnemang, att man drar om el etc. Är det någon som har tips på modell/er och vad man ska tänka på. Alla tips mottages tacksamt!
Vet inte anledningen och vattenförbrukningen i köket men ett alternativ annars kan vara denna

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...8Ot2VMQPv15906Uu56fxVTdVGNEZS27BoCMagQAvD_BwE
 
vill du kunna spola varmt vatten eller funkar 15gradigt vatten?
 
P maggan77 skrev:
Vi har ett fritidshus där vi planerar att skaffa en varmvattenberedare till duschrum och genomströmningsvärmare till kök, i kombination med diskmaskin. Jag försöker skaffa mig en uppfattning vad man ska köpa för modell (med ok pris), men det verkar som att en del bara kan användas till badrum, vissa kräver ett visst elabonnemang, att man drar om el etc. Är det någon som har tips på modell/er och vad man ska tänka på. Alla tips mottages tacksamt!
Genomströmningsvärmare är mycket känslig för luft i vattnet bara så du vet
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Den sorten som sägs för att få VV av varmt och inte svalt, har ett väldigt lågt flöde genom sig, kanske bara några liter per minut. Den ska även ha ca 16 amp säkring för att fungera någotsånär. Bättre då att sätta en 15 liters under diskbänken för att få VV, med vanlig stickpropp, den tar ca 15 minuter att värma från kall.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det finns två olika typer av genomströmningsvärmare:
Tyrcksatta och trycklösa.
Två diagram över vatteninstallationer: en visar tryckfast montering, den andra trycklös montering för en tvättställsblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dem trycksatta kan anslutas till vanliga blandare, de trycklösa kräver specialblandare, se högerbilden.
Finns hur många som helst fabrikat och utföranden i Tyskland hos Hornbach mm. Googla Durchlauferhitzer.
De minsta jag har hittat har 3,5 kW och kräver då formellt en 16 A säkring och 2,5 mm2 ledningar.
Dom är mycket praktiska och utrymmessnåla samt energisnåla för dom har inga stand-by-värmeförluster som en vvb har. Men dom har aldrig varit speciellt populära i Sverige av någon anledning.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
P
B Buster65 skrev:
Vet inte anledningen och vattenförbrukningen i köket men ett alternativ annars kan vara denna

[länk]
Tack för tipset - är det en varmvattensberedare eller en genomströmningsvärmare? Anledningen till att vi vill ha en genomströmningsvärmare är att vi inte har en golvbrunn i köket och vill gärna hålla oss till branschreglerna.
 
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns två olika typer av genomströmningsvärmare:
Tyrcksatta och trycklösa.
[bild]

Dem trycksatta kan anslutas till vanliga blandare, de trycklösa kräver specialblandare, se högerbilden.
Finns hur många som helst fabrikat och utföranden i Tyskland hos Hornbach mm. Googla Durchlauferhitzer.
De minsta jag har hittat har 3,5 kW och kräver då formellt en 16 A säkring och 2,5 mm2 ledningar.
Dom är mycket praktiska och utrymmessnåla samt energisnåla för dom har inga stand-by-värmeförluster som en vvb har. Men dom har aldrig varit speciellt populära i Sverige av någon anledning.
Bra info, tack. Hur tar man reda på om man har en 16 A säkring? Vi kommer ta hjälp av behörig elektriker för installation, men vi vill gärna säkra att vi har rätt förutsättningar innan vi gör inköp av själva genomströmningsvärmaren.
 
P
A Alexn72 skrev:
vill du kunna spola varmt vatten eller funkar 15gradigt vatten?
Vi vill ha lite varmare vatten, vi kommer ha diskmaskin, men vill kunna köra en snabb handdisk av ett par tallrikar och även kunna tvätta händerna inför matlagning etc.
 
Har jag missat något, eller går det inte att dra ett varmvattenrör till köket från varmvattenberedaren som ska vara till duschen?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har jag missat något, eller går det inte att dra ett varmvattenrör till köket från varmvattenberedaren som ska vara till duschen?
Då måste vi dra ledningen under huset, och det är ganska kallt i grunden (inklädd plintgrund), därav tanken/idén om varmvattenberedare i badrum respektive genomströmningsvärmare i kök.
 
OM vi antar att du kan få fram 16A matning till värmaren, så kan du teoretiskt få ca 1,5 liter 35 gradigt vatten per minut. Ofta vill man ha lite varmare än så vid disk.

Om du har 16A huvudsäkringar på ditt elabbonemang så innebär det att i princip all annan el måste vara avstängd i huset när du använder kökskranen. I praktiken är det inte fult så illa, säkringarna tål avservärd överbelastning under kort tid.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
P maggan77 skrev:
Då måste vi dra ledningen under huset, och det är ganska kallt i grunden (inklädd plintgrund), därav tanken/idén om varmvattenberedare i badrum respektive genomströmningsvärmare i kök.
Om vi antar att du inte har vintervatten? Kallvattnet går där nu? så spelar det väl inte så stor roll om även varmvattnet går där i isolerad ledning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Om vi antar att du inte har vintervatten? Kallvattnet går där nu? så spelar det väl inte så stor roll om även varmvattnet går där i isolerad ledning.
En dum fråga från mitt håll kanske, men om vi har vv-beredare i badrummet och sedan drar röret ner i grunden - blir det inte väldigt mycket rör? Är det svårt att dra röret ut från badrummet, ner i grund och sedan vidare upp i kök? Badrummet görs om, så förutsättningarna för att dra om ledningarna finns dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.