Vill gärna slipa vår stavparkett på ca 25 kvm för att sedan vit lasera. Jag har aldrig slipat ett golv och undrar därför om det är relativt enkelt innan jag bestämmer mig för att göra det själv?
 
J Jill Andersson skrev:
Vill gärna slipa vår stavparkett på ca 25 kvm för att sedan vit lasera. Jag har aldrig slipat ett golv och undrar därför om det är relativt enkelt innan jag bestämmer mig för att göra det själv?
Jag skulle inte göra det själv om du inte vet att du är duktig på liknande grejer.

Syftet är att spara pengar. Golvslipning är en ganska billig hantverkstjänst och de är snabba. Ska du göra det själv så är risken väldigt stor att du måste hyra maskiner längre och förbrukar slippapper snabbare än hantverkare. Sedan ska du på med oljorna som du köper utan rabatt. En nykter kalkyl visar nog så att besparingen inte är enorm. Framförallt för 25kvm.

Sedan är det resultatet. När vitpugmenterade golv var populärt för 10 årsedan så var det många ”gör det självare” som fick problem med att golven blev flammiga. Då är en neutral ton svårare att misslyckas med. Sedan är det slipningen, det är inte så jövla enkelt, är golvet ganska ojämnt så måste du bort med en del material för att då det jämnt och då behöver du något som avverkar mer än en Edge slip, denna typ av maskin är svåra att hantera för en ovan.

Självklart så går det, frågan är hur resultatet blir och om det resultatet är värt besparingen.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
J Jill Andersson skrev:
Vill gärna slipa vår stavparkett på ca 25 kvm för att sedan vit lasera. Jag har aldrig slipat ett golv och undrar därför om det är relativt enkelt innan jag bestämmer mig för att göra det själv?
Håller med tidigare inlägg, du ska dessutom föra maskinen jämt över golvet. Inte så lätt som det verkar. Sen måste man ha en maskin för att polera golvet efter oljan. En golvslipare inkl. Vitlasyr-Olja, räkna med 300,00/kvm efter rotavdrag. Ska du vitlasera det med olja, så använd vitsåpa när du tvättar golvet. Allt trä gulnar med tiden men använder man vitsåpa när man tvättar golven så håller sig golven mycket längre.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.