Jag Ifrågasätter antal timmar av hantverkaren.
Fick detta svar från firman.
”Arbetskostnad räknas från det att montören får arbetet i sin hand, far till arbetsplatsen,
utför arbetet, återvänder till kontoret.
Arbetskostnaden räknas per påbörjad 30min intervall”.

Min reflektion.
Alltså betalt från det man lämnar fikarummet till man är tillbaka.
Rimligt?
 
Ja, det är ju den faktiska arbetstid hantverkaren lägger på ditt projekt.
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, det är ju den faktiska arbetstid hantverkaren lägger på ditt projekt.
Hur skulle det fungera i glesbygd tror du?
Det här är ett stad/storstads påhitt
 
Precis likadant.
Hur tycker du själv att det ska fungera i glesbygd?
Du vill ha en hantverkare till din fjällstuga för en timmes arbete. Närmsta aktuell hantverkare ligger 2 timmar därifrån.
Tycker du att hantverkaren ska vara indisponibel för andra jobb i 5 timmar och du ska betala för 1 av dessa?
Hur tror du ett sådant scenario kommer att påverka firmans timpriser?
Och efter att firman höjt priserna för att ta höjd för detta, hur nöjd blir du då när du vill ha 1 timme arbete utfört i bostaden inne på orten och då får betala ett timpris som ska täcka upp 5 timmars frånvaro?

Man kan givetvis ha andra betalningsmodeller, det är inte ovanligt att man ser skrivelser som "*gäller inom 5 mil från X-ort." eller liknande.
Det finns också företag som har en fast framkörningsavgift, taxibolag (nej, de är inte hantverkare) exempelvis brukar ha den modellen.
 
  • Gilla
lob och 4 till
  • Laddar…
Det är som sagt standard, den vanligaste debiteringsmodellen.


Rena servicefirmor, ex. vitvaruservice. Kör i många fall med en fast startavgift som täcker reskostnader och diverse overhead. De har ganska likformade uppdrag, typ 30 - 60 minuter på varje ställe, eller mindre.
 
U ulfdah skrev:
Hur skulle det fungera i glesbygd tror du?
Det här är ett stad/storstads påhitt
Nu bor inte jag i extrem glesbygd, men de gånger jag anlitat hantverkare som är långt bort räknar de också restid från sig.

Jag som IT-konsult gör samma sak. Om en kund i någon stad i Sverige vill att jag ska vara på plats, så tar jag betalt på endera vis för att resa dit. I regel inte fullt timpris men ändå. Likaså om jag skall åka till någon stad i utlandet för att arbeta där. Då kostar det på.

Varför skall hantverkaren bjuda på tiden att åka till dig? Det är ju tid man kan lägga på att arbeta med någon som är närmare i så fall?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun
U ulfdah skrev:
Jag Ifrågasätter antal timmar av hantverkaren.
Fick detta svar från firman.
”Arbetskostnad räknas från det att montören får arbetet i sin hand, far till arbetsplatsen,
utför arbetet, återvänder till kontoret.
Arbetskostnaden räknas per påbörjad 30min intervall”.

Min reflektion.
Alltså betalt från det man lämnar fikarummet till man är tillbaka.
Rimligt?
hur får du själv betalt?
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
hur får du själv betalt?
Arbetade som IT konsult i många år. Vi tog ALDRIG betalt för restid. Alltså ALDRIG. Kunde ibland sitta i köer i Stockholm, tog tid att komma fram till kunden men vi tog INTE betalt för det.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
U ulfdah skrev:
Arbetade som IT konsult i många år. Vi tog ALDRIG betalt för restid. Alltså ALDRIG. Kunde ibland sitta i köer i Stockholm, tog tid att komma fram till kunden men vi tog INTE betalt för det.
Jag jobbade också som sådan konsult och reste hyfsat ofta exempelvis T/R GBG - Helsingborg, GBG - Borlänge m.m.
Det var inte ovanligt att det tog en timme arbetstid (enkla problem när man är på plats med rätt verktyg , komplicerade som attan när ingen kan felsöka korrekt) och 6-7 timmar restid.

Vi hade fast pris/timme på restid + milkostnad.
 
  • Gilla
ulfdah
  • Laddar…
U ulfdah skrev:
Arbetade som IT konsult i många år. Vi tog ALDRIG betalt för restid. Alltså ALDRIG. Kunde ibland sitta i köer i Stockholm, tog tid att komma fram till kunden men vi tog INTE betalt för det.
Jo, det gjorde ni. Det stod bara inte specificerat på fakturan.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
U ulfdah skrev:
Arbetade som IT konsult i många år. Vi tog ALDRIG betalt för restid. Alltså ALDRIG. Kunde ibland sitta i köer i Stockholm, tog tid att komma fram till kunden men vi tog INTE betalt för det.
Tror du, på riktigt, att kostnaden ut mot kund inte täckte kostnaden för den som gjorde jobbet?
Att ni hade som arbetsmodell att gå back på jobb?

Det går utmärkt att ha en faktureringsmodell som gör att man bara fakturerar de timmar någon varit på plats hos en kund. Vad man då gör är att man gör en beräkning som visar på att en anställd i snitt jobbar, säg 30 timmar i veckan hos kund och reser 10 timmar i veckan. Sedan räknar man om timpengen efter det. Istället för den faktiska kostnaden om 1000 kr i timmen fakturerar man 1333 kr. Vips så fakturerar man bara tiden på plats, men får betalt även för restiden.
Det här slår dock rätt orättvist. I exemplet med fjällstugan och bostaden på orten jag drog tidigare får båda två betala 1333 kr, trots att den ena kräver mycket mer arbetstid. De korta, närliggande jobben sponsrar på detta sätt de jobb som har längre transporttid.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
U ulfdah skrev:
Arbetade som IT konsult i många år. Vi tog ALDRIG betalt för restid. Alltså ALDRIG. Kunde ibland sitta i köer i Stockholm, tog tid att komma fram till kunden men vi tog INTE betalt för det.
Var det då korta uppdrag, någon timme eller två, eller långa uppdrag?

Jag jobbar själv som IT-konsult i Stockholm och har gjort i många år. Normalt sett har vi tar vi inte betalt för att resa till kund i regionen, eftersom det är samma som att resa till kontoret. Skulle dagarna däremot delas på flera mindre uppdrag så måste man ta betalt på ett eller annat sätt.

Vid de tillfällen resorna blir längre så finns det olika lösningar, men på något sätt tar vi betalt. Jag kan ju inte sitta 2-4 på tåg utan ersättning på något sätt. Oftast fakturerar man just för tiden, men jag har varit med om kunder som inte godkänner restidsersättning där man istället kommit överens om att när man är i Stockholm betalar de en taxa, när man åkt till kunden så blir det en högre taxa.

Extremfallet, betydligt värre än en hantverkare till landsbygden, var när jag fick frågan om jag kunde delta på ett tvåtimmarsmöte i ett annat land, inte ett land nära Sverige.
Jag tittade upp möjligheterna att ta mig till/från kund och för att hinna vara på plats hos kunden tisdag morgon var jag tvungen att åka tidigt på måndag morgon. Efter mötet var slut på tisdagen fanns inget flyg hem utan jag fick åka hem på onsdag och förlorade därmed även den arbetsdagen. Jag meddelade kunden förutsättningarna och sa att om jag skulle vara med på mötet skulle de behöva betala för 3 dagar (24h), 2 hotellnätter och så flyget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.