God kväll,

Vi har en UC på gården dit fjärrvärmeservisen är kopplad. Från UCn går kulvertledning i ett sekundärsystem som fördelar varmvatten till våra "lägenheter" där respektive lägenhet har en egen mätare där man kan läsa av förbrukningen. När vi får fakturor från fjv-leverantören betalar föreningen dessa, och vi boende betalar månatliga schablonsummor och gör halvårsavstämningar där alla måste skicka in sin förbrukning, sen får man räkna hur mycket energi respektive lägenhet förbrukat för att se till att alla betalat rätt summa. Det kräver mycket arbete, vi lånar ut pengar till föreningen alternativt lånar föreningen ut till oss som bor, beroende på hur exakt schablonsumman är satt. Det kräver också mycket handpåläggning vilket inte känns optimalt. Det känns som det borde finnas en enklare lösning.

Jag undrar om någon har en tanke på hur man kan göra istället? Det ideala torde teoretiskt vara att fjv-leverantören monterar en mätare i respektive lägenhet för att möjliggöra fakturering direkt till respektive brukare, och på så vis lyfta bort detta från föreningen. Dock är jag inte tillräckligt tekniskt påläst inom området för att avgöra om det är görbart i ett sekundärsystem som är uppbyggt på detta sättet.

Vet ej om tråden ligger rätt..
 
Om FJV ska fakturera var och en så går det inte utan att det kanske blir en större kostnad att sätta en central i varje enhet. Nu debiterar FJV-verket centralt och då är det en anslutningskostnad och en förbrukning totalt. Kan inte riktigt hur dom gör, men att delfakturera är dom nog inte så intresserade av. Du får höra med dom om det är möjligt, men tror det inte. Frågan är fri, men svaret inte givet.
 
Det var inte långe sedan elen debiterades så för alla. Jag ser inget betydande problem med det. Har man ett exelblad blir det inte mycket handpåläggning att räkna ut rätt belopp vid avstämning och uppdatera schablonen.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Det var inte långe sedan elen debiterades så för alla. Jag ser inget betydande problem med det.
Det största problemet är väl kanske att jag antar att föreningen numera måste trassla med momsredovisning när man tillämpar IMD?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vad har ni för mätare? Om man har tur kan dessa avläsas maskinellt.
 
Sen glöm alla idéer om att låta fjärrvärmebolaget hantera detta. Bara att kolla på vad ett abonnemang kostar så kan man kasta den idén i papperskorgen.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
surris
Sekundärsystemet äger BRF:en så där har fjärrvärmebolaget inget med att göra. Lättast är att ni kan läsa av energimätarna trådlöst då kan rätt summa faktureras varje månad. Beroende på vad som sitter nu så kan de fungera annars får man köpa nya. Det är nog inte samma regler på BRF:er och sekundärsystem men för fjärrvärmebolag får mätarna bara sitta uppe i 10 år så kanske är bra att byta dem ni har ändå?
 
Claes Sörmland
Jag har svårt att se att det kan bli enklare egentligen. Men för att vara konstruktiv:

Ett sätt att göra det enklare är att bara stämma av beloppen mot mätare en gång om året. Det som tar mest tid är ju att samla in mätdatan från alla och sammanställa den korrekt i t ex ett Excelblad.

En annan variant är att ta bort mätningen och ta kostnaden via årsavgiften. Klart mindre jobb men det kan nog ge en rättvisediskussion i föreningen. De som förlorar på det är ju de med stora lägenheter med låg förbrukning, alltså där få personer bor per yta och som är mycket bortresta. Alltså typiskt sett aktiva pensionärer med boende utomlands del av året.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En annan variant är att ta bort mätningen och ta kostnaden via årsavgiften. Klart mindre jobb men det kan nog ge en rättvisediskussion i föreningen. De som förlorar på det är ju de med stora lägenheter med låg förbrukning, alltså där få personer bor per yta och som är mycket bortresta. Alltså typiskt sett aktiva pensionärer med boende utomlands del av året.
Detta är inte förenligt med lagen. Eller det kommer nog bli krav på detta för alla flerbostadshus om man inte kan visa på att det inte finns ekonomisk bärighet för att implementera detta. I detta fallet finns det ju redan varvid det inte kan bli aktuellt att avveckla den individuella delen.

Det enklaste sättet är att köpa in en teknisk lösning med mätare från ett företag som också ordnar med aviseringsunderlag till den tekniska förvaltaren.

Men om TS kan beskriva hur installationen ser ut så kan man nog ta fram ett bättre förslag på åtgärd. Att behöva blanda in de boende i detta förstår jag är omständigt.
 
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Detta är inte förenligt med lagen. Eller det kommer nog bli krav på detta för alla flerbostadshus om man inte kan visa på att det inte finns ekonomisk bärighet för att implementera detta. I detta fallet finns det ju redan varvid det inte kan bli aktuellt att avveckla den individuella delen.

Det enklaste sättet är att köpa in en teknisk lösning med mätare från ett företag som också ordnar med aviseringsunderlag till den tekniska förvaltaren.

Men om TS kan beskriva hur installationen ser ut så kan man nog ta fram ett bättre förslag på åtgärd. Att behöva blanda in de boende i detta förstår jag är omständigt.
Tar man bort mätarna så är det förenligt med lagen. Behåller man mätarna så är det inte det. Se lagtexten 7 kap. 14 § bostadsrättslagen:

Svensk text om kostnadsberäkning för uppvärmning, kylning och elförbrukning i en bostadsförening.
 
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Det enklaste sättet är att köpa in en teknisk lösning med mätare från ett företag som också ordnar med aviseringsunderlag till den tekniska förvaltaren.
Låter väldigt kostnadsdrivande för föreningen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter väldigt kostnadsdrivande för föreningen.
Jepp, men enkelt. Jag tror att man redan idag skulle kunna läsa av mätarna via mbus eller modbus. Isf skulle man kunna installera ett avläsningssystem som sköter det åt föreningen. Men man behöver ju infrastrukturen för det. Redan där kan det ju vara för mycket för en liten förening.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tar man bort mätarna så är det förenligt med lagen. Behåller man mätarna så är det inte det. Se lagtexten 7 kap. 14 § bostadsrättslagen:

[bild]
Det jag tänker på är följande: https://www.boverket.se/sv/byggande/bygg-och-renovera-energieffektivt/IMD/. Min tolkning blir att borttagande av mätutrustning för värme är en väsentlig ändring av VVS-systemet och gör man en sådan så skall man installera utrustning för mätning av värme. DVS man får inte ta bort imd-utrustning om den är monterad.
 
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Jepp, men enkelt. Jag tror att man redan idag skulle kunna läsa av mätarna via mbus eller modbus. Isf skulle man kunna installera ett avläsningssystem som sköter det åt föreningen. Men man behöver ju infrastrukturen för det. Redan där kan det ju vara för mycket för en liten förening.
Absolut. En liten BRF har tekniska utmaningar med att få alla styrelseledamöter att komma in på Dropbox eller att få styrelsens skrivare att fungera... Att tro att en sådan skulle kunna få fjärravläsning att fungera är nog bara en dröm. De som är intresserade av detta - främst praktiskt orienterade män av yngre till medelålders snitt - sitter sällan i BRF-styrelser. De skyr detta som pesten.

M merbanan skrev:
Det jag tänker på är följande: [länk]. Min tolkning blir att borttagande av mätutrustning för värme är en väsentlig ändring av VVS-systemet och gör man en sådan så skall man installera utrustning för mätning av värme. DVS man får inte ta bort imd-utrustning om den är monterad.
Intressant, hade jag helt missat! Men jag kan inte säga att jag förstår vad det står på den sidan. Eller snarare jag förstår inte hur en gammal byggnad som uppfördes före dessa regler nyligen infördes via förordning påverkas. Komplext värre har man gjort det.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Absolut. En liten BRF har tekniska utmaningar med att få alla styrelseledamöter att komma in på Dropbox eller att få styrelsens skrivare att fungera... Att tro att en sådan skulle kunna få fjärravläsning att fungera är nog bara en dröm. De som är intresserade av detta - främst praktiskt orienterade män av yngre till medelålders snitt - sitter sällan i BRF-styrelser. De skyr detta som pesten.
Man skulle ju kunna köpa in installationen av ett företag. Om man kan läsa av alla värden på en plats och slipper blanda in alla boende kanske det räcker.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Intressant, hade jag helt missat! Men jag kan inte säga att jag förstår vad det står på den sidan. Eller snarare jag förstår inte hur en gammal byggnad som uppfördes före dessa regler nyligen infördes via förordning påverkas. Komplext värre har man gjort det.
Man måste installera IMD-utrustning för värme om ens byggnad/hus inte är tillräckligt energisnålt men man kan slippa om det inte är ekonomiskt försvarbart med en installation. Sen är det givetvis väldigt komplext att reda ut hur vad och när i detaljerna.

Dock så har jag kommit fram till att mätning av varmvatten faktiskt är ok. Det är relativt rättvist medans värme kan slå väldigt fel. En lägenhet mitt i huset kan minimera sitt värmeflöde och lägenheterna runtomkring kommer att kompensera genom ren fysik.
 
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Man måste installera IMD-utrustning för värme om ens byggnad/hus inte är tillräckligt energisnålt men man kan slippa om det inte är ekonomiskt försvarbart med en installation. Sen är det givetvis väldigt komplext att reda ut hur vad och när i detaljerna.
Så det är typ sällan aktuellt. Bara att ta hem en konsult som räknar på det (med låtsassiffror) skulle ju inte vara ekonomiskt försvarbart.

Du missar VVC i ditt rättviseresonemang. Husets varmvatten läcker värme lite varstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.