Hej!
Vi har haft en äldre Laddomat 21 som alltid har skiktat ackumulatortanken i tre distinkta "lager"; 20-30°C längst ner, 50-60°C i mitten och 80-90°C högst upp. Ackumulatortanken är ganska stor, ca. 800 liter, så vi har alltid tänkt att detta var mer energieffektivt eftersom inte hela tanken behövde värmas upp men det alltid fanns varmvatten.
Nu har laddomaten pajjat och vi har fått den utbytt mot en ny Laddomat 21-60. Denna laddomat skiktar inte vattnet utan brännaren går tills hela tanken är 80°C.
Är detta korrekt eller behöver den justeras?
Vi har haft en äldre Laddomat 21 som alltid har skiktat ackumulatortanken i tre distinkta "lager"; 20-30°C längst ner, 50-60°C i mitten och 80-90°C högst upp. Ackumulatortanken är ganska stor, ca. 800 liter, så vi har alltid tänkt att detta var mer energieffektivt eftersom inte hela tanken behövde värmas upp men det alltid fanns varmvatten.
Nu har laddomaten pajjat och vi har fått den utbytt mot en ny Laddomat 21-60. Denna laddomat skiktar inte vattnet utan brännaren går tills hela tanken är 80°C.
Är detta korrekt eller behöver den justeras?
Nu är först och främst 800 liter en väldigt liten tank, om ni bara har en. Men det spelar mindre roll.
Om tanken var 80 i toppen och 20 i botten, var den ju bara laddad till 1/3 kan man säga.
Nu är ju hela tanken 80 grader, och därmed fulladdad. Även om det borde varit närmre 100 i toppen.
Men vad händer efter några timmars varmvattenförbrukning. Är hela tanke runt 50 grader då. Eller har det skiktat sig.
Om tanken var 80 i toppen och 20 i botten, var den ju bara laddad till 1/3 kan man säga.
Nu är ju hela tanken 80 grader, och därmed fulladdad. Även om det borde varit närmre 100 i toppen.
Men vad händer efter några timmars varmvattenförbrukning. Är hela tanke runt 50 grader då. Eller har det skiktat sig.
När tanken värms upp är det skillnad mellan det nedre skiktet i tanken och det övre skiktet. Sedan får hela tanken samma temperatur. Anledningen varför vi reagerar är för att vår tidigare laddomat aldrig värmde upp hela tanken till maxtemperatur utan enbart det översta skiktet. Det var alltid en tydlig skillnad mellan det översta skiktet och det undre skiktet, även efter att brännaren tyckte att den hade gjort sitt...B BSOD skrev:
OK, rörmokaren tyckte det var en onödigt stor tank men det kanske har med vilket system man har...A AG A skrev:Nu är först och främst 800 liter en väldigt liten tank, om ni bara har en. Men det spelar mindre roll.
Om tanken var 80 i toppen och 20 i botten, var den ju bara laddad till 1/3 kan man säga.
Nu är ju hela tanken 80 grader, och därmed fulladdad. Även om det borde varit närmre 100 i toppen.
Men vad händer efter några timmars varmvattenförbrukning. Är hela tanke runt 50 grader då. Eller har det skiktat sig.
När tanken är uppe i 80-90°C så håller brännaren den temperaturen genom att automatiskt elda tills temperaturen är uppe igen. Om vi använder mycket varmvatten kan det bli en liten sänkning av temperaturen men ungefär lika mycket i alla skikt.
Ja, det är en äldre vedpanna (Vedumi 835) som är eftermonterad med en pelletsbrännare (Viking Bio 200).V Vector skrev:
Det låter snarare som att den förra inte fungerade som den skulle. Varför byttes den?
Den fick kortslutning i cirkulationspumpen. Låter som att hela ackumulatortanken ska ha samma temperatur med andra ord (som en varmvattenberedare)? Vi har alltid trott att laddomaten såg till att det blev en skiktning i tanken och att det var själva grejen. Har sensorer kopplade till tanken så vi kan följa temperaturen över tid och det har varit väldigt konstant i många år.D Daniel 109 skrev:
Då byter man väl bara den?
Rörmokaren tyckte att hela laddomaten var för gammal för att renovera. Tror att det var någon packning som var pajj också och läckte (kanske orsaken till elfelet)... Jag är bara glad att ha varmvatten igen med tre ungar! 😂D Daniel 109 skrev:
Han ville väll kränga delar med högt påslag.
Det ska skikta sig, när temperaturen i tanken sjunker. Om ni har pelletseldning är tanken ganska stor. Men det verkar vara felinställt. Brännaren ska väl gå till det är 80-90grader i hela tanken. Sen ska den väl stängas av, och starta när det är ungefär 70-80grader i toppen och ca 30 i botten.n0ir skrev:
En fylld tank med 80 är bra men tycker du att det laddas för fort utan blandning går det att ändra cirkpump hastigheten på Laddomaten genom att trycka på knappan. Blå är lägst (Jag har min på blå med 3x500L tankar) och om du håller in knappan för några sekunder kommer lampan att sluta blinkar när den att går över till konstant flöde eller tryck (kommer inte ihåg vilken) som är bättre för laddningen. Allt står i boken.