Är det nån som vet om det funkar att måla fönstren med täcklasyr utv. då slipper man ju grunda, det borde räcka att stryka det 2 gånger eller????


Tacksam för tips
/sjotomt
 
Hej
Visst kan Du måla fönster med täcklasyr "oljebaserad" men glöm inte den mycket viktiga impregnerande grundoljan som stoppar insuget av fukta och håller trät färskt.
Stryk sedan 2 gånger med täcklasyr. Olja mycket noga i nedankanten vid kittet närmast glaset samt på ovansidan det är iregel där man får problem först.
Hälsningar Anders
Ps Köp en bra täcklasyr av välkänt märke!!
 
Håller med Anders S. Täcklasyr på hyvlat virke utan grundoljning verkar inte vara någon höjdare. Fönstren på vårt hus (som jag håller på och byter ut (fönstren alltså, inte huset)) är täcklaserade och det har flagat mycket och det har de inte mått bra av.
 
Hej Farzan
Förstår inte hur täcklasyr kan flaga, det är en tunnfilmsfärg och bildar inte någon film som kan spricka eller flaga. Det ända jag kan tänka mig är att det med tanke på att ditt svar är att det finns en underliggande orsak tex en ren linoljefärg där man generellt får dålig vidhäftning pg av det höga halten av linolja som finns i trät.
Hälsningar Anders
 
Hej igen
Såg att huset var från 20 talet. Troligtvis gammal linoljefärg!!
Anders
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.