vår ca.2 månader sen planterade tuja brabant häck har nu fått en gul-guldaktig färgton,är detta nån sorts vinterfärg ellerhåller den på och dö? den har fått mycket vatten så den kan bara inte vara uttorkad
 
Brabanten håller inte färgen lika bra som tex 'smaragd' (som inte färgförändras så mycket på vintern) så det kan mycket väl vara 'vinterpälsen' den fått redan. Det beror alltså på hur gul du menar att den har blivit. Min blev lite daskigt grågulbrun under vintern. Roten ska vattnas riktigt mycket de första två åren - även när det regnat!

Tänk på att just 'brabant' är otroligt snabbväxande åt alla håll och blir även bred i toppen. Jag slet otroligt med min 30 m långa brabanthäck i många år i min förra trädgård och som ägaren före mig satt. Den måste beskäras varje år, den blir vackrast om den beskärs två ggr/året dvs en rejäl beskärning ungefär i maj och därefter en lättare putsning i mitten av augusti.

Du har ju redan satt häcken ... men 'smaragd' blir lika tät och kräver inte lika mycket beskärning då den inte breder ut sig lika mycket. Ett litet tips alltså till andra som läser tråden och vill sätta thuja.
 
Tror inte du behöver vara särskilt orolig. Vår häck, vi har också Brabant, byter alltid färg på hösten. Det har den gjort varje år och till våren så byter den tillbaka igen. Bara vänta och se.
 
Skönt att höra att det kan vara helt normalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.