Hej
Jag skulle behöva ha en balk i trä, eller om det kallas regel, som är 70 tjock & ngt mellan 140-170 bred.
2000 lång
Typ 70x145 eller 70x170
Jag hittar inte det här i Göteborg. Ngn som kan tipsa?

En annan fråga. Skulle jag kunna limma & skruva ihop 2st 70x70? Har sett folk höra det.
Hur mkt försämras styrkan i det?
 
Man kan göra allt :)

Berätta lite varför du ska göra det får du bättre hjälp.
På Facebook finns Swedish Woodworkers, fråga där åxå.

/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Man kan göra allt :)

Berätta lite varför du ska göra det får du bättre hjälp.
På Facebook finns Swedish Woodworkers, fråga där åxå.

/W
Det ska bli en bärande balk i en 2meter lång öppning av en innerväggar.
Har varit en dörröppning tidigare som vi gjort större nu.

Innan så är där en 95x95 regel men precis över dörröppningen är det en 70x140.
Jag tänkte att tar jag bort dessa en bit & ersätter med 70x140 (minst) hela vägen (2m) samt plussar på ett par vertikala vid sidorna så borde det bli bra?

Men hittar som sagt inte det jag sökte & tänkte limma & skruva 2 70x70 eventuellt?
 
J tibello skrev:
Hej
Jag skulle behöva ha en balk i trä, eller om det kallas regel, som är 70 tjock & ngt mellan 140-170 bred.
2000 lång
Typ 70x145 eller 70x170
Jag hittar inte det här i Göteborg. Ngn som kan tipsa?

En annan fråga. Skulle jag kunna limma & skruva ihop 2st 70x70? Har sett folk höra det.
Hur mkt försämras styrkan i det?
Problemet är att standard är bara 45mm. Sen finns ju som sagt, 45x70. Men skruvlimmar du två sådana blir det ju bara 90mm. Annars går det bra att skruvlimma regler. Beroende på hur det görs, kan det även bli starkare.
Annars kan det finnas 70mm om du kollar på limträ. Vilket i princip är vad du tänkte göra, fast färdigt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A AG A skrev:
Problemet är att standard är bara 45mm. Sen finns ju som sagt, 45x70. Men skruvlimmar du två sådana blir det ju bara 90mm. Annars går det bra att skruvlimma regler. Beroende på hur det görs, kan det även bli starkare.
Annars kan det finnas 70mm om du kollar på limträ. Vilket i princip är vad du tänkte göra, fast färdigt.
Jag har letat limträ också men inte hittat det måttet. Men du tror att om jag limskruvar 2st 70x70 så det blir 70x140 kan det bli starkt tillräckligt?
Isf gör jag det.
Se ovan för ändamål
 
Jag tror Varbergsträ har vad du söker.
 
  • Gilla
jamaica
  • Laddar…
J jamaica skrev:
Jag har letat limträ också men inte hittat det måttet. Men du tror att om jag limskruvar 2st 70x70 så det blir 70x140 kan det bli starkt tillräckligt?
Isf gör jag det.
Se ovan för ändamål
Nej 70x70 kommer inte bli bra att skruvlimma. Ju tunnare varje lager är desto bättre. Helst skulle du skruvlimma 7 st 22x70mm. 3 stycken 45x70 går nog också.
 
A AG A skrev:
Nej 70x70 kommer inte bli bra att skruvlimma. Ju tunnare varje lager är desto bättre. Helst skulle du skruvlimma 7 st 22x70mm. 3 stycken 45x70 går nog också.
Jaha vad bra. Då kör jag 3st 45x70. Ev 4st.
Vill inte att det bygger ner för mkt så får dubbelkolla det men annars 3st 45x70.
Har massa sådana över så ännu bättre.
Ska se om jag hittar ngt på youtube som visar hur jag limmar & skruvar.
Ngt speciellt jag bör tänka på?

Men det blir 135 brett då med 3st 45x70. Det blir rejält starkt om du jämför en hel del med samma mått?
 
En annan fråga jag kom på nu. Vilken typ av skruv & vilken täthet bör jag ha på dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.