K Korsfarare skrev:
Menar du att alla andra brott förutom grova våldsbrott ska struntas i? Uppenbarligen kör ju folk för fort och det ska straffa sig.
Tiktok har ju överhuvudtaget inte nämnt, så nu försöker du lägga ord i min mun.

Jag hoppas verkligen att du trollar nu.

Vad började jag med att skriva .?

Att alla brott som anmäls behöver utredas , precis som bedrägeriet som den här tråden handlar om eller inbrottet i min stuga .

När utredningen läggs ner samma sekund som den öppnas så försvinner det lilla lilla förtroendet folk har för polisen.

Det polisen istället gör är att hitta andra brott som är lätta att utreda (trafikbrott) där du skriver på och får din dom direkt utan att polisen behöver göra mer än att hålla sig vaken nog länge för att lyfta upp lasern när det kommer en bil


Patetisk agerande av en myndighet som redan allmänheten har noll och inget förtroende för.

Allt står i länken jag skickade om du bemödat dig att läsa
 
R rikard454 skrev:
Hej alla!

Tyvärr så ”gick jag på pumpen” för en tid sedan, jag annonserade i en köp&säljgrupp på Facebook att jag ville köpa en vara och en kille kontaktade mig och hade en sådan att sälja.

Allt kändes bra, han svarade på ett antal frågor via Messenger och gav ett seriöst intryck så jag Swishade honom 2300kr.

Sen blev det dock knäpptyst och några dagar senare började jag ana oråd och insåg att jag var lurad :(

När jag kontaktade honom igen så verkade han först samarbeta och sa att han skulle betala tillbaka mina pengar men det gjorde han ju naturligtvis inte.

Nu i efterhand har jag ju förstått att han är en slipad bedragare som pysslat med detta i flera år och också dömts ett antal gånger för dessa bedrägerier (han har ett skuldsaldo på 440 tusen hos Kronofogden).

Jag polisanmälde ju naturligtvis detta men dom lade ned förundersökningen med motiveringen att han precis fällts för ett antal andra brott/bedrägerier och ”påföljden bedömdes vara tillräcklig för att omfatta även den nya brottsligheten”….!

Dels tycker jag ju att det är helt uppåt väggarna, killen får inget som helst straff/ingen påföljd alls för brottet mot mig och några andra.

Sen vill ju jag naturligtvis få med i en fällande dom att han döms att återbetala pengarna till mig vilket nu inte skedde.
Jag har överklagat nedläggningen av förundersökningen men fått nobben på det med motiveringen att ärendet hanterats korrekt.

Jag har ju möjlighet att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden, han har redan ett skuldsaldo där på 440 tusen och dom lyckas tydligen få in 180kr per dag från honom. Skulle då skulden till mig läggas till de 440 tusen så får jag väl några kronor då och då…

Jag har även försökt reklamera detta hos banken, jag tycker är käpprätt fel att han får inneha ett Swishkonto när han bevisligen inte kan sköta det utan använder det för kriminell verksamhet. Det var dock blankt nej från banken.

Jag har också kollat med mitt försäkringsbolag och det finns inga möjligheter att få några pengar den vägen.

Jag har dock möjlighet att begära en överprövning när det gäller den nedlagda förundersökningen, jag vill ju att han döms för det han utsatt mig för - både den ekonomiska smällen (2300kr är mycket pengar för en pensionär) och den kränkande behandlingen.

Någon som har något tips på formulering/taktik när det gäller en begäran av överprövning?

Tack på förhand! :)
Det behövs ingen särskild taktik, vill du så överklagar du bara tills det tar stopp hos en åklagare. Oftast är besluten tagna av en förundersökningsledare, som inte är åklagare. Det du kan göra är att begära överprövning av en åklagare. Sedan tror jag att du kan själv driva ditt ärende i rätten(väcka talan) och åtala utan åklagare, om du blir nekad av åklagare. i det fallet kan du åberopa de aktuella polismännen som vittnen och de är skyldiga att vittna om det de vet. Då kommer han troligtvis bli fälld, han kommer dock inte få ngn mer påföljd eftersom det tillkomma brottet konsumeras av tidigare brott. Ovanstående utgör min uppfattning, fakta får du av myndigheter och advokater.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Jag hoppas verkligen att du trollar nu.

Vad började jag med att skriva .?

Att alla brott som anmäls behöver utredas , precis som bedrägeriet som den här tråden handlar om eller inbrottet i min stuga .

När utredningen läggs ner samma sekund som den öppnas så försvinner det lilla lilla förtroendet folk har för polisen.

Det polisen istället gör är att hitta andra brott som är lätta att utreda (trafikbrott) där du skriver på och får din dom direkt utan att polisen behöver göra mer än att hålla sig vaken nog länge för att lyfta upp lasern när det kommer en bil


Patetisk agerande av en myndighet som redan allmänheten har noll och inget förtroende för.

Allt står i länken jag skickade om du bemödat dig att läsa
Och då var vi tillbaka på ruta 1. Ska vi börja om? Varför ska polisen utreda brott som åklagaren kommer åtalsunderlåta eller som inte leder till någon skärpt påföljd?
Polisen som stoppar bilister är inte samma som utreder ett bedrägeri t.ex. så dessa utredningar påverkas inte av att polisen kör en trafikvecka.
 
K Korsfarare skrev:
Och då var vi tillbaka på ruta 1. Ska vi börja om? Varför ska polisen utreda brott som åklagaren kommer åtalsunderlåta eller som inte leder till någon skärpt påföljd?
Polisen som stoppar bilister är inte samma som utreder ett bedrägeri t.ex. så dessa utredningar påverkas inte av att polisen kör en trafikvecka.

Lika bra att bara legalisera alla dessa brott då för att det inte finns något intresse att klara upp brotten.


Är det lösningen.?


Har du bemödat dig att läsa artikeln jag länkade till än?
 
Problemet är i grund och botten brist på resurser för att driva nuvarande system. Systemet måste ändras/moderniseras så att det blir billigare och resurser för utredning realiseras.

När det gäller att anmäla brott så måste alla brott anmälas så att de kan registreras i underlagssyfte. Även om polisen nu stänger många anmälningar på direkten så betyder det ju inte att det behöver vara så i framtiden.

Som med allt annat, man måste angripa ekonomin i brottsligheten så att det inte lönar sig. Och jag tror att man måste angripa det på alla nivåer där det riskerar att eskalera vidare.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Tror du polisen prioriterar en person som blivit lurad på 2000 spänn framför tex en skjutning eller ett personrån?
Nej alldeles uppenbart prioriteras brott som när någon kör 12 km/h för fort. Då verkar det finnas resurser…. Tror f-n att samhället ser ut som det gör med dessa värderingar.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Lika bra att bara legalisera alla dessa brott då för att det inte finns något intresse att klara upp brotten.


Är det lösningen.?


Har du bemödat dig att läsa artikeln jag länkade till än?
Är det inte bättre att gå på politikerna istället så vi kan avskaffa straffrabatter och straffkonsumtion?
 
K Korsfarare skrev:
Är det inte bättre att gå på politikerna istället så vi kan avskaffa straffrabatter och straffkonsumtion?
Jag håller med om straffrabatter borde försvinna men vad hjälper det när brotten inte utreds
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Jag håller med om straffrabatter borde försvinna men vad hjälper det när brotten inte utreds
Om straffrabatterna försvinner kommer brotten utredas.
 
K Korsfarare skrev:
Om straffrabatterna försvinner kommer brotten utredas.

Vet inte riktigt varför du tror att det hör ihop

Om inte polisen ens utreder så vet dom inte vem som begått brottet och hon personen begått fler brott så ens straffrabatt är aktuellt
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C
I och för sig är det väl rimligt att polisen har möjlighet att säga - "nä, vi har redan så mycket på den personen så det räcker för maxstraff, vi nöjer oss med det". Nackdelen är då att brottsoffret inte får möjlighet att uttala sig i rätten och ev. kräva skadestånd, vilket å andra sidan är rätt problematiskt i ett rättssamhälle.

Men... det är ju också en fråga om tajmning. Denna situation kan ju endast inträffa i fönstret mellan att polisen inlett utredningen av ett "tillräckligt" antal brott mot den personen, och att dom faller(?)

Nu kan det ju handla om att personen begått ett stort antal brott på kort tid och att TS är lite sen på tåget med sin anmälan. Dålig tajming.

Det kan ju också bero på att utrednings- och/eller åtalsprocessen är så långsam att personen i fråga i lugn och ro kan fortsätta begå brott under en längre tid. Kanske ännu omedveten om att brottsutredning pågår. Eller kanske medveten om att man redan nått "taket" och man därmed har frikort att begå nya brott under tiden. Uppenbarligen inte frihetsberövad iallafall...
 
TRJBerg
OT, men ett skäl till "straffrabatter" tror jag är att man inte vill ha samma straff för 100 stölder som för mord.
 
RoTe
TRJBerg TRJBerg skrev:
OT, men ett skäl till "straffrabatter" tror jag är att man inte vill ha samma straff för 100 stölder som för mord.
Nä det skulle räcka med tre stölder sen 10 år åtminstone. "Three strikes and you're out!"
 
Düsseldorff
TS: Jag har omfattande erfarenhet inom området och jag förstår att det är mentalt smärtsamt, men mitt enda råd är trots allt att du ska släppa det hela och fokusera på någonting gladare och mer produktivt. Det må låta märkligt och kanske töntigt, men det är din enda väg framåt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej alldeles uppenbart prioriteras brott som när någon kör 12 km/h för fort. Då verkar det finnas resurser…. Tror f-n att samhället ser ut som det gör med dessa värderingar.
Det är inte speciellt resurskrävande att bötfälla en fortkörare, det måste väl även du inse?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.