Strömmätningen har jag utfört med instrumentet inställt på läge AC.
Vid 24VAC så höll inte lysdioden längre än ca 20 min och resistorn ändrade färg på grund av för hög temperatur. Vilket var väntat.
Jovisst är det halvvågslikriktning och visst har du rätt, den blinkar!

Jag ska dela med mig av ett tips om hur man kan se om en lysdiod blinkar eller om en display är multiplexad eller direktdriven.
Använd en digitalkamera istället för ditt finger.
Ha digitalkameran igång och rikta den mot den lysande lysdioden och titta på kamerans display så ser du tydligt hur lysdioden blinkar. Kameran är också bra att ha om man vill kolla om en fjärrkontroll sänder ut infrarött ljus.
 
Hänger på här, Har köpt 8st färdiga dottar dioder som det sitter 1 motstånd i varje, har provat koppla ihop dom med seriekoppling (som en ljulgransbelysning) då går det bra med 2st men om jag kopplar alla så lyser dom inte. har nu kopplat dom med parallelkoppling och då lyser alla utan problem. Har hört att man ska koppla dom i serie för att det ska vara bäst för dioderna men det verkar som att det fungerar bra att koppla med paralellkoppling, vad är det för skillnad med paralell och seriekoppling?
 
neo:

Med alla i serie måste du ha spänning så det räcker till, julgransbelysningen har 14 volts lampor och matas med 230V.
8x 3,6 V blir någonstans runt 30 volt.

Protte
 
prototypen skrev:
neo:

Med alla i serie måste du ha spänning så det räcker till, julgransbelysningen har 14 volts lampor och matas med 230V.
8x 3,6 V blir någonstans runt 30 volt.

Protte
Just det, (tänk om man kunde tänka efter själv ibland :) tack för svaret protte.
 
Hej

Går det på nått sätt att räkna ut hur mycket en lysdiod drar i watt, står Strömförbrukning: 15 mA på beskrivning av dioderna, hur vet man hur många watt det är? Någon som kan sånt och vill förklara?
 
Spänning gånger strömstyrka = effekt. Eller: antal Volt x antal Ampére = antal Watt.

Om det är likström så är det enkelt. Kolla hur många Volt som ska ligga över lysdioden och multiplicera med 0,015 så får du antal Watt.

Om det är växelström så blir det mindre, se Cascas bild. Jag kommer inte ihåg exakt vad det är för en area på en sinuskurva, men gör samma uträkning som för likström, sen delar du med två, och tror jag att det blir ungefär 70% av det. Alltså: Antal V x 0,015 x 0,35 = Antal W.

Om du sen lägger fel spänning över så blir det annorlunda.
 
tio_Pepe skrev:
Spänning gånger strömstyrka = effekt. Eller: antal Volt x antal Ampére = antal Watt.

Om det är likström så är det enkelt. Kolla hur många Volt som ska ligga över lysdioden och multiplicera med 0,015 så får du antal Watt.

Om det är växelström så blir det mindre, se Cascas bild. Jag kommer inte ihåg exakt vad det är för en area på en sinuskurva, men gör samma uträkning som för likström, sen delar du med två, och tror jag att det blir ungefär 70% av det. Alltså: Antal V x 0,015 x 0,35 = Antal W.

Om du sen lägger fel spänning över så blir det annorlunda.

Det är likström så då blir det alltså 3,4x0,015 = 0,051w och om man då har 10st blir det 0,51w, en halv watt alltså? inte mycket!!
 
Mikael_L
tompas11 skrev:
Undrar just hur många LED:s det fanns för 30 år sedan?
Många!!
Men endast i färgerna röd, gul, grön och ir .

Mikael som hållt på med LED i 27 år.

Detta betyder ändå inte att jag har ens en susning om alla nymodigheter kring belysningsLED.
Spännande utveckling just nu, jag spår att vi kommer ha en stor andel LED-belysning i hemmen om sisådär 10 år.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
neo1 skrev:
Det är likström så då blir det alltså 3,4x0,015 = 0,051w och om man då har 10st blir det 0,51w, en halv watt alltså? inte mycket!!
Det enligt ovan gäller väl för lysdioden.

Det sitter ju också ett förkopplingsmotstånd inkopplat före lysdioden också och den genererar ju värme så där går det väl lite effekt .......
 
Det sitter ju också ett förkopplingsmotstånd inkopplat före lysdioden också och den genererar ju värme så där går det väl lite effekt .......

Det är ingen "nyttig" effekt och det går att komma runt förkopplingsmotståndet med en strömreglerad switchad nätdel.
Lysrör drar vad som står på röret sedan tillkommer förlusten i reaktor, så det är samma problem där.

Vid växelström så blir effekten hälften P=Urms x Irms , eftersom ström bara flyter under ena halvperioden så blir effekten hälften.

Protte
 
prototypen skrev:
Det är ingen "nyttig" effekt och det går att komma runt förkopplingsmotståndet med en strömreglerad switchad nätdel.
Protte
Ok.
Men även om effekten inte är "nyttig" så kommer den ju på elmätaren.... Så det vore ju intressant att veta vad en lysdiod med förkopplingsmotstånd förbrukar i totalförbrukning eftersom det ändå verkar vara det "enklaste" sättet att få en lysdiod att lysa.......
 
Problemet är att förkopplingsmotståndet måste ta upp variationerna i nätspänningen på något sätt. Varierar nätspänningen med 10 volt så måste förkopplingen vara beredd på nästan 10 volt då spänningen över lysdioderna ska vara konstant.

Har man bara ett motstånd så måste man bränna flera volt för att strömmen inte ska variera så mycket

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.