Alltså jag och min man blir snart tokiga på riktigt!
När vi köpte våran villa byggt på 70 talet så gjorde vi som "alla andra" vi renoverade själva. Vi hade väll ingen aning om asbest och sånna saker. El min man visste men inte att de kunde vara i golvmattor från den tiden. Efter det fick man ju såklart ångest 😆

Efter en tid vela vi byta hus med ett par vänner. Allt föll sig bra men jag tänkte då också såklart alldeles för mycket på farliga byggmaterial då vi läste om hus byggda på det årtalet. Jag tyckte att det luktade lite tjära från en framriven timmervägg och googlade på det. Aha, då kunde det vara ett väldigt farligt ämne som ofta fanns i hus byggda det årtalet, jag tror att det var kerasot det heta. Jaha, hur gör man då jo vi ringde runt och fick rådet om att göra en luftmätnining som kostade rätt mycket pengar och mkt riktigt så visade det ju på sånna värden och vi blev rädda och blåste av även det perfekta huset.

Nu efter några år är det dax igen, allt faller på plats och vi kanske skulle få byta hus med ett par i grannbyn. Där vi har både möjlighet att få uppfylla min dröm med att ha häst och min mans dröm med att få en stor verkstad.
Först tänkte jag att nä, nu kör vi och vi tänker inte så mkt! ALLA köper gamla hus! Men sen började det ändå gnaga oro Efter att jag hört att det varit ett gammalt tvätteri i verkstaden och kanske i husets nedervåning- alla säger olika och såklart ska man börja googla. Jo, då ingen har uppgifter varken från komunen eller länsstyrelse om det har varit kem tvätt eller inte-förmodligen vanlig tvätt men de kan inte garantera men ingen uppgift finns om att det skulle varit en kemtvätt. Vi går vidare till huset, där det endast har varit klinkers nere då det varit någon form av gammal badstuga med bad och duschar och omklädningsrumNekande ha varit tvätteri där också lika som i verkstaden. Nu är typ allt renoverat, inte sanerat el bortrivet utan bara renoverat på detta klinkers. Förr,förra ägare har rivit ut lite kakel som visade sig innehålla asbest i fogar utan att också ha en aning om att det kunde innehålla det,precis som för oss med våra golvmattor! Nu har ägaren som bor där nu flytspacklat över detta och byggt väggar osv så nu är ju detta instängt. Men tänker ändå på att det rivits asbest där utan att ha plastat in ordentligt. Jag tänker att detta var några år sedan så det läre väll vara städat efter det. Men miljöhälsonämnden säger att det är tusen andra skadliga saker i gamla hus som bla, pcb fogar och sånt. Radon och syll å sånt visste vi sedan innan. Men lixsom hur tusan gör AllA andra som köper gamla hus? Sanerar alla bort dessa ämnen? Det blir ju som att bygga ett nytt hus 😆 El skiter ni i det/är ovetandes om det? Eller hur tusan ska man tänka?
Det känns som om att det inte går att köpa ett äldre hus än kanske -95 om man ska klara sig i från sånt här?

Vi känner att detta är helt hopplöst! Ska vi våga köpa ett gammalt hus? Där vi vet det finns asbets som det dessutom rivits i? och förmodligen pcb i fogar. Orkar man köra nya luftmätningar/radobesiktningenar i varje hus man kollar i? Finns det ens en enda människa som gör det? Ingen jag pratar med vet knappt vad ens radon eller asbest är lixsom och ingen kollar något. Hur fan ska man tänka? 😅 Bli sjuk av att bo i ett gammalt hus pga farliga ämnen eller vänta på att den nyare svin dyra villan kommer ut till salu och hinna dö av ålderdom innan dess?!!!
 
Lägenhet verkar passa er
 
  • Gilla
Falken7 och 5 till
  • Laddar…
Nu kanske är rätt tid att begära in offerter på totalentreprenad och låta bygga nytt precis som ni vill ha det?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Lukt brukar vara en bra indikation om något är tokigt, men för det mesta mår man nog bäst att inte oroa sig allt för mycket, och vara försiktig när man river i gamla grejer.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägenhet verkar passa er
Är väll samma där också. Miljöhälsokontoret sa att har det varit en kemtvätt så ska man såklart inte bo där!
Men du tycker inte att man ska bry sig om alla andra ämnen i gamla hus som är skadliga? Miljökontoret tycker iaf det som det verkar när man pratar med dom 😅
 
F fribygg skrev:
Nu kanske är rätt tid att begära in offerter på totalentreprenad och låta bygga nytt precis som ni vill ha det?
Det vore en dröm med en alldeles för dyr dröm 😅
 
snojoman snojoman skrev:
Det vore en dröm med en alldeles för dyr dröm 😅
Säg inte det, byggarna har knappast orderboken full och om man ska satsa är det nog nu.
 
V ViktorHg skrev:
Lukt brukar vara en bra indikation om något är tokigt, men för det mesta mår man nog bäst att inte oroa sig allt för mycket, och vara försiktig när man river i gamla grejer.
Det luktar ingenting där och ingen frukt el mögel sytes på senaste besiktningen. Förutom sån små kraffs som vindskivor och sånna saker. Att man behöver måla på dom.
Men det är just det att någon gång behöver man riva och dom har ju också redan gjort det utan att veta om att deg var asbest och när vi gjorde samma sak så pratade vi med Ocab och dom sa att det är super farligt och svårt att få bort fibrerna eftersom dom är så små.
Inte bara asbets utan också pcb som ligger och gror i fogar lite här och där som påverkar hälsan dumt enligt miljökontoret iaf 😆
Men då finns ju inget alternativ än att bygga helt nytt såklart.
 
Ni får köpa ett GAMMALT hus (senast 1930-tal ungefär) så slipper ni PCB, asbest, kreosot, ftalater och fenolhartser…
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ni får köpa ett GAMMALT hus (senast 1930-tal ungefär) så slipper ni PCB, asbest, kreosot, ftalater och fenolhartser…
Tjära,beck,kreosot,asfalt och eternit och blykabel kan väl förekomma rikligt i 30tals hus?
Ett 1800tals hus borde väl vara säkrare?
 
F fribygg skrev:
Tjära,beck,kreosot,asfalt och eternit och blykabel kan väl förekomma rikligt i 30tals hus?
Ett 1800tals hus borde väl vara säkrare?
Givetvis, ju äldre desto bättre. Om man inte går ända tillbaka till romartiden och vattenledningar i bly…
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
B b8q skrev:
Givetvis, ju äldre desto bättre. Om man inte går ända tillbaka till romartiden och vattenledningar i bly…
Romerska vattenledningar är väl inte nått problem ens om man köper en gammal kemtvätt?

Är man rädd för det gamla bör man väl bygga nytt...
 
F fribygg skrev:
Är man rädd för det gamla bör man väl bygga nytt...
Om man är rädd för det nya då; att det gömmer skadligheter man ännu inte upptäckt? Det mesta har ju varit ”jättebra” när det kom.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om man är rädd för det nya då; att det gömmer skadligheter man ännu inte upptäckt? Det mesta har ju varit ”jättebra” när det kom.
Enl byggbranchen är väl allt nytt och oprövat bra bara det spar tid?
 
Jag levde 10 år i nybyggt 70-talshus. Mina barn bodde där också. De är nu medelålders och jag har passerat bäst-före-datum. TS oro är långt mycket ohälsosammare än boendet i "farligt" hus.
 
  • Gilla
  • Älska
LennartMimmi och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.