Hej,

Vi har skulle vilja lösa vår uppfart som idag är väldigt lerig och geggig på billigaste bästa sättet. Vi har paddat marken så den är hårt packad nu. Nästa tanke var att lägga duk rakt på och sen ca 5cm makadam ovanpå duken.

Hade gärna valt smågrus men det kommer inte ligga kvar på duken på samma sätt som makadam.

Finns det någon som har gjort likande genväg med bra eller mindre bra resultat. Längre fram om 5-10 år vill vi göra om uppfarten helt men vi har inte dom pengarna nu och vill kunna gå i annat än lera.

Dvs lösningen ovan behöver inte hålla för alla framtid men åtminstone 5-10år.

Se gärna bild som dock är tagen innan vi paddat.

Vad tror ni. Kan det funka?
 
  • Regnig uppfart med stenläggning, grön avfallskärl, våt jord, växtbäddar, träplankor, och en trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fin stenläggning ni har! Får man se fler bilder? :)

On topic så hade jag liknande och lade aldrig markduk utan lade ca 5 cm makadam på redan packat väggrus. Kratta ofta så blir det kanon!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle hellre välja nått grus med nollfraktion om det ska ligga still, makadam rör sej och följer lätt med när man skottar snö.
 
  • Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Fin stenläggning ni har! Får man se fler bilder? :)

On topic så hade jag liknande och lade aldrig markduk utan lade ca 5 cm makadam på redan packat väggrus. Kratta ofta så blir det kanon!
Tack snälla! Ja absolut! Här kommer lite fler bilder.

Ja problemet är att på vissa ställen är det lite grusit, andra mer lerigt och jordigt så är rädd för att gruset bara ska sjunka ner i underlaget. Du har inte upplevt det så?
 
  • Gul trähusfasad, stenlagd gångväg, träaltan, planterad buske, bil i bakgrunden, grå molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult hus med röda takpannor, veranda, gräsmatta, stenbeläggning och nyplanterade rabatter på en dimmig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul husfasad, vit veranda, mosaikstensgång, nyanlagda rabatter, grönt gräsfält, delvis byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
zwennebanan och 6 till
  • Laddar…
Gräv inte ner plast, den kommer bara att orsaka problem.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle hellre välja nått grus med nollfraktion om det ska ligga still, makadam rör sej och följer lätt med när man skottar snö.
Tack för svar!

Jaha, vi har förstått det som makadamen ligger rätt stilla jämfört med andra alternativ.

Vad skulle du rekommendera?

Skulle du lägga detta på duk eller rakt på nuvarande?
 
A Auusi skrev:
Tack snälla! Ja absolut! Här kommer lite fler bilder.

Ja problemet är att på vissa ställen är det lite grusit, andra mer lerigt och jordigt så är rädd för att gruset bara ska sjunka ner i underlaget. Du har inte upplevt det så?
Jättefint, om ni vill och orkar sköta/kratta tror jag ärtsingel skulle vara snyggt på biluppställningsplatsen, är ni som jag lata av naturen är väggrus 0/18 betydligt mer lättskött och förlåtande.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Gräv inte ner plast, den kommer bara att orsaka problem.
Tack för svar!

På vilket sätt menar att duken kommer skapa problem? Vi har förstått det som att gruset annars kommer försvinna ner i geggan som ligger under om man inte avgränsar med duk. Men kan vi slippa det vore ju det toppen!
 
F fribygg skrev:
Jättefint, om ni vill och orkar sköta/kratta tror jag ärtsingel skulle vara snyggt på biluppställningsplatsen, är ni som jag lata av naturen är väggrus 0/18 betydligt mer lättskött och förlåtande.
Aha tack! Ska kolla på dessa alternativ!
 
A Auusi skrev:
Tack för svar!

På vilket sätt menar att duken kommer skapa problem? Vi har förstått det som att gruset annars kommer försvinna ner i geggan som ligger under om man inte avgränsar med duk. Men kan vi slippa det vore ju det toppen!
Det är rätt lätt att fylla på grus om några år om/när det sätter sig i hjulspåren. En plastprodukt några få cm under ytan kommer nog bli fult och svårt/jobbigt att avlägsna om ni i framtiden tycker att den är ful eller hindrande. Ska ni ha markduk behöver ni nog schakta och bygga upp med nytt mtrl enligt alla konstens regler.
 
Jag hade 0/16 på min uppfart i massa år och det är inget jag kan rekommendera man drog med sig massa skit in huset spelade inge roll att man hade paddat det stenhårt.
 
Jag hade beställt ett lass med makadam 8/16, lagom stora stenar och utan noll fraktion. Hyfsat billigt och någorlunda lättarbetat.
 
  • Gilla
Jakobk och 3 till
  • Laddar…
Vi kör 0/16(18?) på en uppfart där det ligger kvar trots sonens vilda körningar med 4-hjulningen året om. Visst får jag kratta tillbaka då och då men ingen duk under tror jag gör att det ligger kvar bättre. Även stenmjölet gör att det nyper fast ordentligt. Har dock nu en lövklädd uppfart, det är klart knepigare med grus och löv.
 
  • Gilla
Auusi
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Vi kör 0/16(18?) på en uppfart där det ligger kvar trots sonens vilda körningar med 4-hjulningen året om. Visst får jag kratta tillbaka då och då men ingen duk under tror jag gör att det ligger kvar bättre. Även stenmjölet gör att det nyper fast ordentligt. Har dock nu en lövklädd uppfart, det är klart knepigare med grus och löv.
Tack för ditt svar!

Ja vi är dock oroliga att makadamen blandas/åker ner i underlaget med tiden och därav en duk emellan. Har tyvärr inte höjd på uppfarten eller budget kvar för att lägga ett lager stenmjöl mellan.
 
Har du så mycket lera? Jag har iofs inte speciellt mycket jord/lera men visst sjunker det ner lite under hösten och allt regn. Har dock lite mera påfyllnadsgrus lägligt liggandes vid uppfarten. Detta till barnens stora lycka, klättra runt i och hämta grus till div små projekt dom utför löpande. Frun tycker väl grushögen är si o sådär, men än så länge får det ligga på sin plats. Har kanske en sträcka av 35-40meter med ca 15cm grus på. Jag va rädd för att det skulle rinna ner, men 0-16 sitter som berget efter några turer med div fordon.

Har väl kastat ut 3-4st ekeby kärror grus på 3år som påfyllning.
 
  • Gilla
Auusi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.