Du ska även ha rätt pressverktyg som är anpassad till ändhylsan så att du får bra och varaktig kontakt mellan hylsan och trådarna.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Alltså, går någon enstaka kardel av så är det inte hela världen, i realiteten. Men det visar att du gör något fel, de skall inte gå av. Kan vara symptom på att du använder fel kabeltyp (och DET kan bli ett reelt fel).

Men om man resonerar lite. Antag att en kardel av 10 går av. Då är det en sträcka på ex. 5 mm där det saknas 10% av kabelarean. Vilket innebär ca 20% mer värmeutveckling. Men på en väldigt liten sträcka. Så det ger inte 20% högre temperatur, för den ökade värmen leds delvis in i den opåverkade kabeln, felet kyls.

OM 10 - 20% högre temperatur verkligen på riktigt är ett problem, då har man en för klen kabel från början, den drivs redan vid normal drift aldeles för hårt.

MEN om en kardel av 10 är av, så betyder det att man varit oskicklig vid skalningen, och det kanske är skador på fler kardeler, då börjar det bli problem på riktigt. Och kan man inte skala en kabel, och accepterar det, då finns stor risk att man "accepterar" annat slarv också. Risken ökar.
 
  • Gilla
arnel
  • Laddar…
Kan du inte lägga upp en bild på kabeln efter skalning? Och gärna en bättre på plintarna.

Du säger att du tvinnar kabeln efter skalning?

Känner att mer info behövs. Stor skillnad på en mindre kardel på RQ eller FQ (Även om jag utgår ifrån att det är RQ efter din beskrivning)

När du synar kabeln efter skalning. Finns det något märke på kardelerna från skalningen? Vilket verktyg använder du för att skala?
 
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Har aldrig sett dessa innan hur funkar det? Intressant har nära till kjell eller clas ohlson kanske dessa är samma sak?
[länk]
Inte samma, den jag länka till stoppar man in den skalade delen ända längst fram och sen pressar man den metallfärgade delen med en tång. Den du länkar till pressar man fast kabeln vid "plasten" .
 
P
Om du skalar för djupt och kapar kardeler (dvs kabelns smådelar) kommer inte en hylsa att hjälpa dig. Du har redan sabbat kabeln.
Hylsan är för att hålla ihop kardeler när man sätter in/skruvar fast kabeln.
Skala korrekt istället.
 
  • Gilla
Willmanh
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Alltså, går någon enstaka kardel av så är det inte hela världen, i realiteten. Men det visar att du gör något fel, de skall inte gå av. Kan vara symptom på att du använder fel kabeltyp (och DET kan bli ett reelt fel).

Men om man resonerar lite. Antag att en kardel av 10 går av. Då är det en sträcka på ex. 5 mm där det saknas 10% av kabelarean. Vilket innebär ca 20% mer värmeutveckling. Men på en väldigt liten sträcka. Så det ger inte 20% högre temperatur, för den ökade värmen leds delvis in i den opåverkade kabeln, felet kyls.

OM 10 - 20% högre temperatur verkligen på riktigt är ett problem, då har man en för klen kabel från början, den drivs redan vid normal drift aldeles för hårt.

MEN om en kardel av 10 är av, så betyder det att man varit oskicklig vid skalningen, och det kanske är skador på fler kardeler, då börjar det bli problem på riktigt. Och kan man inte skala en kabel, och accepterar det, då finns stor risk att man "accepterar" annat slarv också. Risken ökar.
Älskar ditt namn - och detta var även svaret jag sökte :)! Det ger mig ändå en slags förståelse till hur det fungerar. Jag ska göra om och göra rätt.
 
P PappasHammare skrev:
Om du skalar för djupt och kapar kardeler (dvs kabelns smådelar) kommer inte en hylsa att hjälpa dig. Du har redan sabbat kabeln.
Hylsan är för att hålla ihop kardeler när man sätter in/skruvar fast kabeln.
Skala korrekt istället.
Jakopp Jakopp skrev:
Kan du inte lägga upp en bild på kabeln efter skalning? Och gärna en bättre på plintarna.

Du säger att du tvinnar kabeln efter skalning?

Känner att mer info behövs. Stor skillnad på en mindre kardel på RQ eller FQ (Även om jag utgår ifrån att det är RQ efter din beskrivning)

När du synar kabeln efter skalning. Finns det något märke på kardelerna från skalningen? Vilket verktyg använder du för att skala?
Jag har denna skalare (vet inte om den är bra), men tycker trådarna ser fina ut när jag skalar. Jag brukar gå på känsla vilken diameter att ställa in (vet inte om det finns något smart trix).
https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/kabelskalare-160-mm-1600A01V03

Mitt problem är efter jag skalat och ska stoppa in kardelerna i kontakten så känns det som de öppnar sig åt alla håll, och när jag skruvar verkar inte skruven ta i överallt, och skruvar jag för hårt börjar vissa kardeller lossna, så då drar jag ut kabeln för försöka igen och i den processen lossnar ytterligare.
 
E Emanuel01 skrev:
Inte samma, den jag länka till stoppar man in den skalade delen ända längst fram och sen pressar man den metallfärgade delen med en tång. Den du länkar till pressar man fast kabeln vid "plasten" .
Jag ska köpa den du länka då :). Kan jag pressa med vanlig tång? Jag har en krympverktyg men den är för dator sladdar vet inte om det går för detta ändamål...
https://www.cable-sleeving.com/crimping-tool
 
namnbyte
Eftersom kardelerna verkar gå av så lätt, är det någon kass kinakabel du tänkt korta ner? Det är lätt att skada någon enstaka, men sådär lätt ska det inte gå att göra vad som låter vara större åverkan. Inte om man har lite finmotorik.
 
Jag tror du skär för djupt och skadar trådarna när du skalar. Då går de lätt av. När du skalar ska du inte skära ända in till kopparn, det ska finnas lite kvar som du sliter av när du drar.

Sen kan det vara skräpkabel också i kombination med mindre bra skruvplint, då hjälper hylsor.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Du kan ju skruva upp justerskruven så kommer du inte lika djupt in i kabeln.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Vet någon vilken typ av kabelsko man ska köpa? Blev rekommenderar en i tråden som dessvärre visade sig vara slutsåld. Hittar ingen guide men det verkar finnas olika:

1. Former
2. Storlekar

Jag kommer sätta kabeln i det don som visas på trådstart där man skruvar, där storlek har jag ingen aning om det är vanlig strömkabel med 3 färger. Tycker den som ser ut som en hästsko ser häftig ut, ska jag ta den?

Katalogbild av olika isolerade kabelskotyper, märken och kontaktformat, huvudsakligen i blått och silver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pin kör jag när man inte vill att kardelerna ska spreta. Och på förpackningen står det kabeltjocklek.
 
Tror det är den i alla fall. Har ju bara köpt och slängt följesedeln!
 
P
Gissar att det är en vanlig 1 eller 1.5mm kabel. Svårt att säga utan att se den. Ofta kan det dock vara tryckt på kabeln. Om det inte står med enkelt synbar text så känn längs kabeln efter ojämnheter. Texten kan vara 'gjuten' i själva manteln. Står kanske 3G1 eller 3G1.5

Sen är det en ändhylsa du ska ha.
Ungefär denna nedan. Beroende på tjockleken på kabeln dock.
https://www.hornbach.se/p/andhylsor-haupa-isolerade-1-5mm-svart-100-styck-270808/6094005/
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.