Cheesen
Hb är.väl hål i berg?
 
Cheesen Cheesen skrev:
Hb är.väl hål i berg?
Var just på väg att skriva samma sak. Borrhål i berg.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Hb är.väl hål i berg?
Ja det är det men varför sitter det hål i berg inne på tomten?
Att tomtgränserna är märkta med t ex hb förstår jag men inte varför det finns markeringar inne på tomten (både på tomtkartan och i verkligheten???)
 
Kan det vara referenspunkter?
 
Centano Centano skrev:
Kan det vara referenspunkter?
Låter rimligt. Vi har också en punkt inne på tomten.
 
Referenspunkter till vad?
 
H
H Henrik Hed skrev:
[video]
Kolla med kommunen, nybyggnadsavd. Nu blir det bara en massa gissningar. Jag har inte sett dessa markeringar tidigare. Är det berg och strecken visar lutning?
 
Claes Sörmland
H Henrik Hed skrev:
Referenspunkter till vad?
För att mäta ut de andra gränsmarkeringarna i ett lokalt referenssystem för din fastighet gissningsvis. Fastigheten har ju en hopplös geometri.
 
Förlänger man linjerna som finns vid dessa punkter blir det såhär:
Bild på ett rum med måttangivelser och markerad triangel. Lennon planritning eller skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad det betyder har jag ingen aning om..
 
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Förlänger man linjerna som finns vid dessa punkter blir det såhär:
[bild]
Vad det betyder har jag ingen aning om..
En rätvinkling triangel, typ grunden för all lantmäteriverksamhet historiskt. En sån går ju alltid att mäta upp mycket exakt - vi tackar Pythagoras för detta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En rätvinkling triangel, typ grunden för all lantmäteriverksamhet historiskt. En sån går ju alltid att mäta upp mycket exakt - vi tackar Pythagoras för detta.
Jag tackar för alla kloka svar och tror att jag förstår nu. Ett så kallat stomnät med stompunkter ( hålen i berg inne på tomten/ Hb) behövdes för att beräkna gränspunkterna i tomtens ytterkanter.
Mvh
Henrik
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.