Cheesen Cheesen skrev:
Det kan sitta ett värmeelement i pumpen som värmer även om inte kompressorn levererar någon värme.
Luft-luftvärmepumpar (som jag antar att frågan handlar om) har inget extra värmeelement. I alla fall har aldrig jag hört talas om det.
 
useless useless skrev:
Luft-luftvärmepumpar (som jag antar att frågan handlar om) har inget extra värmeelement. I alla fall har aldrig jag hört talas om det.
Gree har en egen värmeslinga i sig som drar ca 100w "anpassad för Nordiskt klimat"
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad menar du med att den kämpar?
Finns det fler värmekällor än den i det rummet?
Sätt den på maxvärme vad det nu är och utvärdera.
Det finns bara den. Jag tycker inte att den ar svårt att få upp värmen i rummet. Men svårt att säga. Det är en äldre enhet.
 
A anek71an skrev:
Det finns bara den. Jag tycker inte att den ar svårt att få upp värmen i rummet. Men svårt att säga. Det är en äldre enhet.
Då är den trasig.
Om den fungerar är det inte svårt att säga. Sätt den på 30 grader. Värmer den ett rum ska det vara alldeles för varmt efter nån timme. Du behöver inte ens termometer för att avgöra detta.
 
  • Gilla
AG A och 3 till
  • Laddar…
Går den att köra i kylläget? (och utblåset inomhus blir märkbart kallt ) Ja / Nej ?
 
K Knight skrev:
Gree har en egen värmeslinga i sig som drar ca 100w "anpassad för Nordiskt klimat"
Den slingan är för att frosta av kondenstråget, inte för att ge någon extra värme inomhus.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A anek71an skrev:
Jag tycker den kämpar med att värma men är tyvärr ganska dålig på det här. Manualen är minst sagt dålig och otydlig så det är lite knepigt på hur den fungerar.
Det här kan låta dumt men kolla att båda verkligen är ställda i värmeläge. Du ser det på fjärrkontrollen, finns ofta en knapp med texten "mode", eller att du kan välja "heat" eller "cool". På Mitsubishi är värmeläget en sol i displayen, andra har ordet "HEAT" eller liknande.

Det är lätt att komma åt en knapp av misstag och råka ställa i kylläge. I kylläge och 22 grader när det är kallt ute kommer den gå konstigt och dåligt och inte ge någon värme. Är den i kylläge blir det heller ingen is/kondens på eller från utedelen.

Så jag skulle säga först av allt kolla att den är i värmeläge, gör dig helt säker på det.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.