Frostskyddar en vattenledning med värmekabel i fritidshuset. Styr värmekabeln (av/på) via utetemperaturen med hjälp av Aqara som slår på kabeln när temperaturen går under noll grader. Men en stor del av vintern är temperaturen strax under noll och då är det onödigt att värmekabeln är på hela tiden. Vad jag skulle vilja få till är att kabeln är på t.ex. varannan minut och att jag ändra intervallet via internet. Anar att jag kan göra det med Homey Pro. Men har någon tips på hur jag kan uppnå något liknande till ett lägre pris?
 
En Shelly puck i kopplingsdosan eller elcentralen skulle väl funka?
Vilken effekt talar vi om?

/M
 
  • Gilla
Kotoma
  • Laddar…
Kolla då också hur hållbar den styrning du använder är. En del saker är gjorda för att ex slå på /av en lampa en gång om dagen i tio år innan de pajar. Kör man 1000W istället 1000 gånger om dagen håller det inte länge.

Så länge det blir några minuter åt gången åtminstone så bör det väl inte bli problem med hyfsade grejor men det blir lätt fel... Men kvalitetsgrejor tål väl lätt nån miljon växlingar.
 
Låter som ett trögt system, räcker säkert med ett tillslag i timman och frånslag efter en tid som bestäms av utetemperaturen.
 
Beroende på hus slangen ligger, på marken - 2 dec under marknivå eller är det vid infart det fryser. Att ha en termostat som känner i friska luften är en katastrof. en termostat med en givare, sänker kostnaden rejält. En elektronisk termostat har en givare med ca 2 meter på och kan skarvas till ca 100 meter. Givaren ska placeras ovanpå slangen, på det grundaste stället, där det finns frysrisk. Termostaten ställs på + 5 C, när slangen blir 5 C så bryter den och en ny period blir. Att styra med något som ska värma i minuter eller inte, tycker jag du ska glömma, det blir nog problem framöver då. Bäst enligt ovan.
 
Tack för alla kloka svar. Om jag ska kunna mäta på temperaturen utanpå slangen skulle jag behöva en trådlös temperatursensor (t.ex. Zigbee) med extern givare. Har någon tips på sådan - hittar ingen med en enkel googling?
 
C
L lmn0510 skrev:
Men har någon tips på hur jag kan uppnå något liknande till ett lägre pris?
Varför inte installera en för ändamålet avsedd termostat?
Låter oerhört tillkrånglat att använda smartahem-lösningar för att lösa detta triviala problem.
Är det verkligen nödvändigt att kunna sitta i soffan 50 mil bort och justera reglerintervallet från mobilen?
 
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.