Fläkten går men Woodsen avfuktar inget vatten. Jag kände på kylrören och de är inte kalla. Är det läge att köpa ny avfuktare? Den har gått mer eller mindre kontinuerligt i säkert 15 år, kanske 20... Allt ser ok ut inuti. Kompressorn är varm efter att fläkten gått. Inte stekhet men varm.
 
  • Öppnat kylskåps baksida visar kompressor, fläkt, kondensor och elektriskt virrvarr. Behöver städning eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags att köpa ny.
 
A
M matknu skrev:
Fläkten går men Woodsen avfuktar inget vatten. Jag kände på kylrören och de är inte kalla. Är det läge att köpa ny avfuktare? Den har gått mer eller mindre kontinuerligt i säkert 15 år, kanske 20... Allt ser ok ut inuti. Kompressorn är varm efter att fläkten gått. Inte stekhet men varm.
Är elementen rena?
 
Testa att montera av frontgallret och hela höljet så att du kommer åt att rengöra kondensorn ordentligt, detta paket som sitter framme vid fläkten. Är detta aldrig gjort så är denna garanterat helt igenproppad med damm och behöver blåsas ren med tryckluft. Gör detta utomhus är mitt tips... kopiösa mängder med bös kan förväntas!
 
H Harald Blåtumme skrev:
Testa att montera av frontgallret och hela höljet så att du kommer åt att rengöra kondensorn ordentligt, detta paket som sitter framme vid fläkten. Är detta aldrig gjort så är denna garanterat helt igenproppad med damm och behöver blåsas ren med tryckluft. Gör detta utomhus är mitt tips... kopiösa mängder med bös kan förväntas!
Ska testa det tack. Jobbigt att pröjsa massa pengar i onödan. Jag skruvar isär allt jag kan och blåser rent.
 
Lycka till, jag tror detta kan vara en förklaring och lösning till dina problem. Finns ingen ordentlig genomströmning av luft i kondensorn så kommer kylkretsen inte att kunna producera något kylmedium i vätskefas som sedan ska förångas i förångaren dvs dessa grova kylslingor i en spiral man ser innanför dammfiltret där bak. Då kan dessa inte bli kalla och det sker ingen avfuktning.

Förhoppningsvis har inte kompressorn tagit skada av detta, vår maskin återgick iaf till full funktion igen efter denna åtgärd (som jag gjort två ggr under en, säg, 20-årsperiod). Dessa maskiner är byggda som tanks, riktigt bra kvalitet i ingående komponenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.