2 263 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Hur hantverkare debiterar
Jag Ifrågasätter antal timmar av hantverkaren.
Fick detta svar från firman.
”Arbetskostnad räknas från det att montören får arbetet i sin hand, far till arbetsplatsen,
utför arbetet, återvänder till kontoret.
Arbetskostnaden räknas per påbörjad 30min intervall”.
Min reflektion.
Alltså betalt från det man lämnar fikarummet till man är tillbaka.
Rimligt?
Fick detta svar från firman.
”Arbetskostnad räknas från det att montören får arbetet i sin hand, far till arbetsplatsen,
utför arbetet, återvänder till kontoret.
Arbetskostnaden räknas per påbörjad 30min intervall”.
Min reflektion.
Alltså betalt från det man lämnar fikarummet till man är tillbaka.
Rimligt?
Precis likadant.
Hur tycker du själv att det ska fungera i glesbygd?
Du vill ha en hantverkare till din fjällstuga för en timmes arbete. Närmsta aktuell hantverkare ligger 2 timmar därifrån.
Tycker du att hantverkaren ska vara indisponibel för andra jobb i 5 timmar och du ska betala för 1 av dessa?
Hur tror du ett sådant scenario kommer att påverka firmans timpriser?
Och efter att firman höjt priserna för att ta höjd för detta, hur nöjd blir du då när du vill ha 1 timme arbete utfört i bostaden inne på orten och då får betala ett timpris som ska täcka upp 5 timmars frånvaro?
Man kan givetvis ha andra betalningsmodeller, det är inte ovanligt att man ser skrivelser som "*gäller inom 5 mil från X-ort." eller liknande.
Det finns också företag som har en fast framkörningsavgift, taxibolag (nej, de är inte hantverkare) exempelvis brukar ha den modellen.
Hur tycker du själv att det ska fungera i glesbygd?
Du vill ha en hantverkare till din fjällstuga för en timmes arbete. Närmsta aktuell hantverkare ligger 2 timmar därifrån.
Tycker du att hantverkaren ska vara indisponibel för andra jobb i 5 timmar och du ska betala för 1 av dessa?
Hur tror du ett sådant scenario kommer att påverka firmans timpriser?
Och efter att firman höjt priserna för att ta höjd för detta, hur nöjd blir du då när du vill ha 1 timme arbete utfört i bostaden inne på orten och då får betala ett timpris som ska täcka upp 5 timmars frånvaro?
Man kan givetvis ha andra betalningsmodeller, det är inte ovanligt att man ser skrivelser som "*gäller inom 5 mil från X-ort." eller liknande.
Det finns också företag som har en fast framkörningsavgift, taxibolag (nej, de är inte hantverkare) exempelvis brukar ha den modellen.
Moderator
· Stockholm
· 52 214 inlägg
Det är som sagt standard, den vanligaste debiteringsmodellen.
Rena servicefirmor, ex. vitvaruservice. Kör i många fall med en fast startavgift som täcker reskostnader och diverse overhead. De har ganska likformade uppdrag, typ 30 - 60 minuter på varje ställe, eller mindre.
Rena servicefirmor, ex. vitvaruservice. Kör i många fall med en fast startavgift som täcker reskostnader och diverse overhead. De har ganska likformade uppdrag, typ 30 - 60 minuter på varje ställe, eller mindre.
Nu bor inte jag i extrem glesbygd, men de gånger jag anlitat hantverkare som är långt bort räknar de också restid från sig.U ulfdah skrev:
Jag som IT-konsult gör samma sak. Om en kund i någon stad i Sverige vill att jag ska vara på plats, så tar jag betalt på endera vis för att resa dit. I regel inte fullt timpris men ändå. Likaså om jag skall åka till någon stad i utlandet för att arbeta där. Då kostar det på.
Varför skall hantverkaren bjuda på tiden att åka till dig? Det är ju tid man kan lägga på att arbeta med någon som är närmare i så fall?
hur får du själv betalt?U ulfdah skrev:Jag Ifrågasätter antal timmar av hantverkaren.
Fick detta svar från firman.
”Arbetskostnad räknas från det att montören får arbetet i sin hand, far till arbetsplatsen,
utför arbetet, återvänder till kontoret.
Arbetskostnaden räknas per påbörjad 30min intervall”.
Min reflektion.
Alltså betalt från det man lämnar fikarummet till man är tillbaka.
Rimligt?
Jag jobbade också som sådan konsult och reste hyfsat ofta exempelvis T/R GBG - Helsingborg, GBG - Borlänge m.m.U ulfdah skrev:
Det var inte ovanligt att det tog en timme arbetstid (enkla problem när man är på plats med rätt verktyg , komplicerade som attan när ingen kan felsöka korrekt) och 6-7 timmar restid.
Vi hade fast pris/timme på restid + milkostnad.
Tror du, på riktigt, att kostnaden ut mot kund inte täckte kostnaden för den som gjorde jobbet?U ulfdah skrev:
Att ni hade som arbetsmodell att gå back på jobb?
Det går utmärkt att ha en faktureringsmodell som gör att man bara fakturerar de timmar någon varit på plats hos en kund. Vad man då gör är att man gör en beräkning som visar på att en anställd i snitt jobbar, säg 30 timmar i veckan hos kund och reser 10 timmar i veckan. Sedan räknar man om timpengen efter det. Istället för den faktiska kostnaden om 1000 kr i timmen fakturerar man 1333 kr. Vips så fakturerar man bara tiden på plats, men får betalt även för restiden.
Det här slår dock rätt orättvist. I exemplet med fjällstugan och bostaden på orten jag drog tidigare får båda två betala 1333 kr, trots att den ena kräver mycket mer arbetstid. De korta, närliggande jobben sponsrar på detta sätt de jobb som har längre transporttid.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 580 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 580 inlägg
Var det då korta uppdrag, någon timme eller två, eller långa uppdrag?U ulfdah skrev:
Jag jobbar själv som IT-konsult i Stockholm och har gjort i många år. Normalt sett har vi tar vi inte betalt för att resa till kund i regionen, eftersom det är samma som att resa till kontoret. Skulle dagarna däremot delas på flera mindre uppdrag så måste man ta betalt på ett eller annat sätt.
Vid de tillfällen resorna blir längre så finns det olika lösningar, men på något sätt tar vi betalt. Jag kan ju inte sitta 2-4 på tåg utan ersättning på något sätt. Oftast fakturerar man just för tiden, men jag har varit med om kunder som inte godkänner restidsersättning där man istället kommit överens om att när man är i Stockholm betalar de en taxa, när man åkt till kunden så blir det en högre taxa.
Extremfallet, betydligt värre än en hantverkare till landsbygden, var när jag fick frågan om jag kunde delta på ett tvåtimmarsmöte i ett annat land, inte ett land nära Sverige.
Jag tittade upp möjligheterna att ta mig till/från kund och för att hinna vara på plats hos kunden tisdag morgon var jag tvungen att åka tidigt på måndag morgon. Efter mötet var slut på tisdagen fanns inget flyg hem utan jag fick åka hem på onsdag och förlorade därmed även den arbetsdagen. Jag meddelade kunden förutsättningarna och sa att om jag skulle vara med på mötet skulle de behöva betala för 3 dagar (24h), 2 hotellnätter och så flyget.