Vi ska inreda kök helt från grunden. Dvs köket ska bli i den helt nya tillbyggnaden på huset.
Jag kollade på roomservice i måndags och de gjorde om Bert Karlssons kök. De satte in en så snygg spis, spisskydd och fläktkåpa. Spisen var kanske 80 cm bred och stod på ben.
Efter att ha kollat in fabrikantens hemsida så är det tyvärr inget som passar vår plånbok, kostar ca 40 000 kr bara för spisen.
Däremot finns det ju liknande billigare spisar.
Så vad skulle ni ha valt? En induktionshäll samt inbyggnadsugn i högskåp eller hel spis (rostfri med induktionshäll samt ugn)? Huset ska gå i klassisk stil både in och utvändigt. (Byggt 1910).
Vi ska ha valnötsbänkskiva, fasat rektangulärt vitt kakel, oljat furugolv samt diskbänk med två hoar.
 
Som jag ser det är den stora fördelen med häll att man slipper springorna mellan spisen och bänken som man får med en spis. En anna fördel är att man kan ha olika bredd på hällen och ugnen. Vi kommer att välja en lite bredare häll och en normal 60 ugn och montera under varandra, som en klassisk spis, för det passar oss.
 
Såg också bert karlsson avsnittet.
Håller med pinebar att springorna är väl det stora minuset.
Sen är det väl betydligt krångligare att installera separat häll plus ugn. Göra hål i bänkskiva osv. Sen är det lite mer att tänka på när det gäller el-biten. Brukar vara mycket frågor angående hur man ska koppla in dessa. Kabelareor osv.

Sen vad gäller bertans kök så blev ju planlösningen lite skum. Typ 10 m mellan vasken och spisen. Var lite general fel så att säga.
 
Instämmer med pinebar, exakt så som vi har det, är jättenöjda, och ta en induktionshäll som ni är inne på, de är värda vartenda kr.. :)
 
Ja, fast krånglig installation och sedan lättstädat, det måste ju vara en bra lösning.
Man installerar ju trots allt bara en gång, men städa köket, det gör i alla fall jag rätt ofta. ;)
 
pinebar skrev:
Ja, fast krånglig installation och sedan lättstädat, det måste ju vara en bra lösning.
Man installerar ju trots allt bara en gång, men städa köket, det gör i alla fall jag rätt ofta. ;)
Jepp. jag ska iallafall ha separat ugn häll, dock ej över/under varandra.
Sen vad gäller Eldragningen så skulle ju ODENA's kök hamna i en helt ny utbyggnad så ny eldragning måste ju ändå göras så det blir ju inget "merjobb"
 
Och jag tycker att det är svårare att hålla rent om det är en häll som sitter i bänkskivan, Blir alltid nån springa som smutsen samlas i.
Spisen gär ju att dra ut och göra rent iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.