Hej!
Jag har rivit bort ett laminat golv flera rum och tagit fram det gamla brädgolvet. Det är ett gammalt hus där inget är rakt och i dörren mellan två rum har jag fått snickra till en tröskel samt sätta kvartsstav runt listerna.

Men efter att jag tog bort golvet så räcker inte fodren ner till golvet, det blir en glipa på ca 2 cm. Och där till så ligger de inte i liv med listerna så kan jag inte förlänga kvartsstaven heller på något vettigt sätt. Jag vet att jag skulle kunna sätta en foderkloss, men jag har inte foderklossar någon annanstans i huset så undrar jag om någon annan har en finurlig lösning. Finns det någon jag kan fylla ut med, typ spackla i, slipa till och måla över? Eller någon annan smidig lösning?

Hälsningar,
Olof
 
  • Skadad golvlist och dörrfoder, trägolv, behov av reparation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv, vitmålad dörrkarm, skarv med utrymme, detalj av hörn, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O OIO skrev:
Hej!
Jag har rivit bort ett laminat golv flera rum och tagit fram det gamla brädgolvet. Det är ett gammalt hus där inget är rakt och i dörren mellan två rum har jag fått snickra till en tröskel samt sätta kvartsstav runt listerna.

Men efter att jag tog bort golvet så räcker inte fodren ner till golvet, det blir en glipa på ca 2 cm. Och där till så ligger de inte i liv med listerna så kan jag inte förlänga kvartsstaven heller på något vettigt sätt. Jag vet att jag skulle kunna sätta en foderkloss, men jag har inte foderklossar någon annanstans i huset så undrar jag om någon annan har en finurlig lösning. Finns det någon jag kan fylla ut med, typ spackla i, slipa till och måla över? Eller någon annan smidig lösning?

Hälsningar,
Olof
Har du mer av samma sorts list?
Jag skarvade en list genom att kapa till en bit och limma den på plats. Sedan lite spackel , slip och sedan färg på det så var det osynligt
 
Nej tyvärr har jag inte det, det är ett gammal foder som måste ha suttit där en herrans massa år.
 
Gör en skurkloss lika hög och tjock som golvlisten. Du har redan en kvartsstav som är nyare och där får du snedda och spackla lite.
Alternativet är att skurklossen görs så tjock att den täcker hålrummet vid kvartsstaven.
 
  • Gilla
OIO och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.