Har en termostat i badrummet som har börjat bete sig konstigt där den uppnår korrekt temperatur och sen slår ifrån under lång tid så golvet hinner bli kallt. Jag tänkte på grund av detta byta termostaten. När jag plockade isär den dök det upp lite frågor.
Ser det schysst ut med hur värmekabelns jord är dragen? Har inte sett en sån dragning innan så reagerade på att kopparn låg naken på vägen från värmekabeln men kanske är i sin ordning?
Den nya termostaten saknade plint för jord så vad jag förstått så ska värmekabelns jord kopplas direkt till inkommande jord.
 
  • Elektriska ledningar inuti en apparat, otydlig närbild, kablar i olika färger, installation, teknisk, grön plastdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation inuti en vägg, flera färgade kablar, rör och anslutningar, närbild på elektriskt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av termostat, elektriska kablar sammankopplas, väggmontering pågår, hand syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja en skyddsledare måste inte vara isolerad. Hela höljet på tvättmaskinen är ju inte isolerad. Man behöver bara se till att den isolerade delen av skyddsledaren inte kommer i kontakt med något strömförande i dosan, men det ska normal inte vara någon risk.

Och det är riktigt att värmekabelns skyddsledare ska kopplas direkt till "inkommande" skyddsledare, med så får skarvpunkter som möjligt. Så koppla ihop dem med en Wago 221, om inte termostaten har en väldigt bra plint för detta vilket de sällan har.
 
  • Gilla
Seban
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.