Igår hjälpte jag en kompis att lägga ut kantelement. Ganska snart blev vi varse om att L-elementens utsida var skev/bananformad samt att alla hörn höll mindre än 90 grader. I och med att L-elementen buktade ut på mitten, resulterade det att efter fyra elelemt på raken (lagda dikt an mot varandra) avvek det sista sisådär ett par centimeter från profiltråden.
Det självklara valet kan tyckas vara att lägga elementen med inbördes springor, just för att hålla kursen, så att säga. Själva springor får man väl fylla med skum, eller peta in cellplastsmulor.

Har ni råkat ut för kantelement med så här dålig passform, eller finns det möjligtvis någon baktanke med det hela? Jag kan inte förstå att man inte ens lyckats få hörn att hålla 90 grader.
 
Reklamera. Vad är det för fabrikat?
 
Sundolitt. Frågan är om man vid en eventuell reklamation inte får höra att "det är helt normalt". Jag körde med Siroc som inte heller var perfekta, men med klart bättre passform än Sundolitt.
 
Påpeka det då.. Att du har tidigare provat ett annat märke och det var mycket bättre.
Du har väll inget att förlora?
 
Jag hade U-element från Leif Tjälldén och märkte att även där var några kantelement konvexa, som mest 10-15 mm på två meters längd. När man ställde elementen kloss ihop så hade även jag springor mellan frigoliten, ca 5-15 mm. Alla dessa fogskummade jag. Profilsnöret är ju mycket viktigt när man sätter formen på huset, att gå efter kantelementen går inte. Ett tag funderade jag på att putsa grunden men fick höra att det är svårt att få putsen att hålla. Av grunden är det bara de överska 70-100 mm som syns och det är nog inget man tänker på när huset står där att några element är något konvexa. Men visst hade det varit enklare att jobba med perfekt raka kantelement. En byggare jag pratade med sa att kantelement var bättre förr. Att de är konvexa är vanligare idag.
 
  • Gilla
mforth
  • Laddar…
Fick höra idag att nya, förhoppningsvis raka, kantelement är på inkommande. Tydligen godkändes kompisens klagomål utan omsvep, vilket naturligtvis är ett stort plus mitt i bedrövelsen.

Smaken är som baken, och själv har jag täckt 10cm av mina element, medan återstående 30cm är synliga. Annars hade huset sett ut som om det satt sig. Dessutom mår varken panel eller puts särkilt bra av att ligga 10cm från marken, med allt det innebär i form av fukt och skvätt.
 
sundolit har i vanliga fall god kvalite'. skanska använder sej nästan enbart det märket. menjag satte med en villaform av sundolit med någon konstig fasat av pålimmat laminat. tydligrn så gjorde limmet att frigoliten expanderade då det varma limmet lades på och sen blev det konstigt.
det man kan göra är att lägga 45*95 regel på utsidan och sen spänna den med armeringsjärn på innsidan och på så sätt motverka lite. alltså regel utsida, najtråd mellan skarverna och runt arm.järn på innsidan och sen spänna upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.