Jag är intresserad av en bostadsrätt vars ventilation låter för mycket.

De nuvarande ägarna stänger av ventilationen på natten pga ljudet.

Kan man isolera eller byta ut den delen som sitter i taket? Det blåser mycket ur den just nu.

Enligt föreningen är ventilationen ok. Den klarade senaste besiktningen.
 
  • Taklampa med rund design, delvis synlig, guldfärgade glödlampor i oskärpa, enkel och modern stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Ventilationssystemet ingår normalt i föreningens ansvarsområde och de boende får inte ändra det utan tillåtelse av styrelsen. Du måste alltså kontrollera med styrelsen vad du kan få lov att göra.
 
  • Gilla
SoffiSoff
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Ventilationssystemet ingår normalt i föreningens ansvarsområde och de boende får inte ändra det utan tillåtelse av styrelsen. Du måste alltså kontrollera med styrelsen vad du kan få lov att göra.
Jo, jag vet det, men nuvarande styrelse verkar inte vara så intresserad av att undersöka detta. Tänkte att jag ev skulle kunna komma med ett förslag på en lösning som de skulle kunna prova.
 
BirgitS
Lösningen måste vara anpassad till ventilationssystemet och flödet genom ventilen måste justeras in till korrekt nivå. För att göra detta bör man ha kontakt med en ventilationsexpert, t.ex. på den firma som gör OVK i föreningen. Detta för att det är så mycket okänt om systemet att det är svårt att ge bra råd i forumet.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 3 till
  • Laddar…
Att stänga av ventilationen på natten är inte att rek. bara så ni vet för framtiden. Den behövs som mest på nätterna skulle jag säga.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 3 till
  • Laddar…
Är vetilationen servad ordentligt? Filter bytt? Är det en större "förening" typ HSB, eller en mindre?
 
  • Gilla
SoffiSoff
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Är vetilationen servad ordentligt? Filter bytt? Är det en större "förening" typ HSB, eller en mindre?
Det är ett mindre hus, 4 lägenheter i ett hus och 4 till i ett annat.

Ventilationen klarerade sista besiktningen.
 
Tomture61
S SoffiSoff skrev:
Jag är intresserad av en bostadsrätt vars ventilation låter för mycket.

De nuvarande ägarna stänger av ventilationen på natten pga ljudet.

Kan man isolera eller byta ut den delen som sitter i taket? Det blåser mycket ur den just nu.

Enligt föreningen är ventilationen ok. Den klarade senaste besiktningen.
Högt ljud kan bero på en del saker , tex för liten dimension på ventrör , dvs att lufthastigheten är för hög .
Avsaknad av ljuddämpare i anläggningen .
Felinställda luftflöden .
Om alla sovrum i föreningen (detta om alla lägenheter ser lika ut) är kopplade på samma luftkanal och en del väljer att plugga till/frånluftsdon skapar detta för hög lufthastighet . Svårt att sia om hur det är konstruerat / byggt .
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Högt ljud kan bero på en del saker , tex för liten dimension på ventrör , dvs att lufthastigheten är för hög .
Avsaknad av ljuddämpare i anläggningen .
Felinställda luftflöden .
Om alla sovrum i föreningen (detta om alla lägenheter ser lika ut) är kopplade på samma luftkanal och en del väljer att plugga till/frånluftsdon skapar detta för hög lufthastighet . Svårt att sia om hur det är konstruerat / byggt .
Tack för svaret. Ja, helt klart svårt att spekulera om vad som är fel. Men det blåser för mycket ur ventilationen. Jämfört med min tidigare lägenhet där hördes det knappt att det sipprade in luft i rummen.
 
Lite av ett långskott men kolla om ventilationen fastnat i forcerat läge och därmed blåser extra mycket.
 
  • Gilla
SoffiSoff
  • Laddar…
Bara 1 tilluft per lägenhet?
 
boihus123 boihus123 skrev:
Bara 1 tilluft per lägenhet?
Nej, det finns två i taket och sen är det ihopkopplat med fläkten i köket.


boihus123 boihus123 skrev:
Bara 1 tilluft per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.