Hej,

Är nybliven medlem även om jag har varit inne och läst en hel del på forumet tidigare. Nu är dock renoveringen av min lägenhet i full gång så nu blev det dags att registrera sig här.

Har precis påbörjat en större badrumsrenovering och funderar över hur tätskiktet ska se ut. Jag ska fälla in ett garderobsliknande skåp i en vägg tänkte jag men hur lägger jag tätskikt runt det?

Om jag bygger en stor och djup nisch med samma innermått (något större än) som skåpet och sen penslar/rollar (eller vad man nu gör) på tätskiktet så blir det väl i princip omöjligt att skjuta in skåpet sen, iallafall om man inte vill förstöra tätskiktet.

En annan lösning skulle ju vara att lägga tätskikt och sen kakla hela nischen innan man ställer skåpet på plats men det känns som slöseri med tid och pengar.

Kan jag helt enkelt skippa tätskiktet runt skåpet? Lägga tätskikt och kakel fram till kanten och sen lägga en silikon fog runt skåpet. Det vore en klar fördel för mig om det gick att göra så här då jag kommer att använda 90cm gipsskivor med överlappande skarvar och regla cc 45cm. Detta blir perfekt för skåpet som är 40 cm brett och då går in precis mellan två reglar.

Så här har jag tänkt mig badrummet.
 
  • layout.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ytterligare en fråga om den vägghängda toaletten. Väggen den sitter på är helt ny så därför tänkte jag passa på att bygga in hela ställningen istället för en utanpåliggande lösning med en sk halvvägg.

Vad gäller för regler för utrymmet i väggen där cisternen är monterad?

Som jag har förstått finns inga krav på tätskikt men det ska finnas en dränering så att eventuellt läckage kan upptäckas.

På andra sidan väggen blir det infällda garderober. Jag tänkte se till att det blir fall inuti väggen mot ett dränerings hål i garderoben så att man kan upptäcka läckage antingen genom att vatten kan rinna under garderoben eller genom gardroben. Jag tänkte även göra innerväggen i garderoben som står mot cisternen demonterbar så att det går att komma åt cisternen och ställningen bakifrån. Vad tror ni om denna lösning?
 
Vad gäller fuktspärren så skulle nog jag se till att spärra även bakom garderoben. Om man nu inte sätter kakel på väggen så kanske det skall vara en annan typa av spärr. Det finns ju ex. godkända system där man målar med (i princip) vanlig färg på glasfiberväv. Misstänker att det inte är godkänt att lämna ytan osyddad för fukt. Det handlar ju här om vattenånga snarare än vattenbegjutning.

Vad gäller dräneringen så borde det vara bättre om du kan få in den i badrummet. Ett ev. läckage kan ställa till stora skador i ditt garderobsgolv innan du upptäcker det.

Om du ex låter det mynna ut under toalettstolen så syns det inte annat än när man gör rent.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.