Hej!

Jag och min fru har nyligen (augusti) köpt vårt första hus.
Huset är från -57 med vattenburen golvvärme som lades in när huset byggdes. När det byggdes var det oljepanna för att värma vattnet, men under årens gång så har någon ägare bytt ut den mot elpanna.
Huset står på oisolerad betongplatta.
Huset har också ett par luftvärmepumpar, vilket vi tänkte använda som huvudsaklig uppvärmning fram tills vi har råd att byta ut elpannan mot luft/vattenvärme.
Jag läste någonstans att när man har vattenburen golvvärme och betongplattan inte är isolerad så behöver man ha på värmen på vintern för att det inte ska frysa. I oktober så hade vi golvvärmen inställd på 15 grader, men den drar fortfarande väldigt mycket el (så klart). Så min undran är om man kan ha lägre värme ändå, bara för att hindra golvvärmen från att frysa i vinter? Kan man köra på 10 eller till och med 5 grader?


Med vänliga hälsningar
Niklas
 
Även med en luft/vatten kommer det gå åt mycket elenergi för att köra golvvärmen.

Ner till 10 grader borde inte vara något problem. Det går ju att tappa ur vattnet också så behöver ni inte köra någon värme alls, men då med ännu kallare golv så klart.

Körs golvvärmen året om? Det finns annars lite risker med något som kallas omvänd fuktvandring om man stänger av golvvärmen.
 
  • Gilla
Geeklas
  • Laddar…
  • Gilla
Geeklas
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Även med en luft/vatten kommer det gå åt mycket elenergi för att köra golvvärmen.

Ner till 10 grader borde inte vara något problem. Det går ju att tappa ur vattnet också så behöver ni inte köra någon värme alls, men då med ännu kallare golv så klart.

Körs golvvärmen året om? Det finns annars lite risker med något som kallas omvänd fuktvandring om man stänger av golvvärmen.
Ja, det går ju åt el till allt. Vi kollade lite vad man kan spara i elåtgång med luft/vatten istället för elpanna, och det verkar vara mellan 50-70%, vilket ändå är rätt bra 😊

Då provar vi att sänka värmen till 10. Har också funderat på att tappa ut vattnet, men jag har ingen aning om hur man skulle göra det. Eftersom systemet är så gammalt så har jag inte lyckats hitta något vid googling.

Vad jag vet så har inte golvvärmen gått året runt, de förra ägarna satte in luftvärmepumpar, så jag tror att de har använt dem i huvudsak.
 
Demmpa Demmpa skrev:
En gjuten platta på mark fryser inte, för om den fryser så är det redan minusgrader inne i hela bostaden.

Utan golvvärmen igång så kan fukt vandra upp i golv och väggar.

Golvvärme i oisolerad gjuten platta värmer marken under/runt plattan.


[länk]
Så det borde vara OK att ha det helt avstängt under vintern?

Ja, vi fick varningar från vår besiktningsman när vi köpte huset att den typen av hus är en risk. Men tidigare ägare renoveringar har minimerat risken, vilket ändå känns rätt bra 🙂
 
Självklart blir det en besparing med en luft/vatten men det är stora mängder energi som går rakt ner i marken med golvvärme i en oisolerad platta men sorkarna får fortfarande gratis uppvärmning.

Jag hade nog satsat på att försöka fasa ut golvvärmen. Det är normalt ganska omfattande åtgärder för att minska riskerna med omvänd fuktvandring så ni bör nog syna korten kring vilka åtgärder som är gjorda för att minska husets riskkonstruktioner.
 
  • Gilla
Geeklas
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Självklart blir det en besparing med en luft/vatten men det är stora mängder energi som går rakt ner i marken med golvvärme i en oisolerad platta men sorkarna får fortfarande gratis uppvärmning.

Jag hade nog satsat på att försöka fasa ut golvvärmen. Det är normalt ganska omfattande åtgärder för att minska riskerna med omvänd fuktvandring så ni bör nog syna korten kring vilka åtgärder som är gjorda för att minska husets riskkonstruktioner.
Tack! 🙂 Vi får skriva upp det på vår "kolla upp"-lista, är lite mer (typ bättre ventilation, etc) också
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.