https://www.naturvardsverket.se/bidrag/ladda-bilen/bidrag-till-bostadsrattsforening/

Vi har grävt ner två laddstolpar med två laddpunkter på varje stolpe på vår parkering. Stolparna lyser rött för dom är inte aktiverade.
Tanken är att det ska vara för husets boende och för gäster till husets boende.
Stolparna står på en delad "laddparkering", man får stå där när man laddar men det är ingen "egen" p-ruta som man hyr.
Vad jag vet finns det ännu ingen som har el-bil i dagsläget.
Igår fick vi (jag sitter med i styrelsen) information från ett företag som hanterar betallösningar för laddstolpar.
Han berättade om ett företag i stan som har sina stolpar öppna efter kl. 16 (och på helgen, får man anta) till alla att använda.

Man kan alltså styra laddstolparna, var för sig eller tillsammans, hur man vill och efter behov. Ett pris till de boende, ett annat till besökare. Väldigt flexibelt!

Vi bor väldigt centralt men med elstödet får man inte "idka kommersiell drift".
Det är viktigt att vi respekterar villkoren för bidraget och inte äventyrar det.
Vi bor i en liten turiststad med många besökare men med få laddmöjligheter.

Känner ni till någon bostadsrättsförening som har fått bidraget?
Vi ska ringa till Naturvårdsverket och höra, för om det är nolltolerans som gäller så får det bli så!
 
Claes Sörmland
Om något ska vara kommersiellt så måste ju syftet vara att gå med vinst på det. Så länge som intäkterna understiger den totala kostnaden för anläggningen finns ju ingen vinst, det är bara ett bidrag till kostnaderna.

Så resonerar man inom staten, statlig myndighetsverksamhet får inte gå med vinst men myndigheter kan ta in pengar från det privata som ersättning för en tjänst som de levererar. Bara intäkten inte överstiger kostnaden. Och man räknar väldigt kreativt (högt) på kostnadssidan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om något ska vara kommersiellt så måste ju syftet vara att gå med vinst på det. Så länge som intäkterna understiger den totala kostnaden för anläggningen finns ju ingen vinst, det är bara ett bidrag till kostnaderna.
Jag skulle vara försiktig med att tillämpa det resonemanget i det här sammanhanget.

Själva grundtanken är ju att bidraget skall täcka en andel (upp till 50%) av kostnaden. Låt oss för enkelhetens skull säga att man säljer laddning så att investeringen kalkylmässigt går +/- 0 för föreningen, efter bidrag. Då har ju bidraget i praktiken finansierat hela investeringen.

Å andra sidan hittar jag spontant inget intäktsförbud i den aktuella förordningen. Det som tycks gälla där är "avsedda att huvudsakligen användas av dem som bor i bostaden eller av dem som är anställda på arbetsplatsen". Men jag kan ha missat något.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Jag skulle vara försiktig med att tillämpa det resonemanget i det här sammanhanget.

Själva grundtanken är ju att bidraget skall täcka en andel (upp till 50%) av kostnaden. Låt oss för enkelhetens skull säga att man säljer laddning så att investeringen kalkylmässigt går +/- 0 för föreningen, efter bidrag. Då har ju bidraget i praktiken finansierat hela investeringen.

Å andra sidan hittar jag spontant inget intäktsförbud i den aktuella förordningen. Det som tycks gälla där är "avsedda att huvudsakligen användas av dem som bor i bostaden eller av dem som är anställda på arbetsplatsen". Men jag kan ha missat något.
Man kan ju också resonera kring hur länge detta gäller. Om t ex en laddstolpe sätts upp och får bidrag och den vid tidpunkten är avsedd att användas av dem som bor där. Men senare så ändras förhållandena så att stolpen börjar nyttjas av en vidare krets. Ska man då betala tillbaka bidraget. Inte troligt tänker jag.
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men senare så ändras förhållandena så att stolpen börjar nyttjas av en vidare krets. Ska man då betala tillbaka bidraget. Inte troligt tänker jag.
Frågan om återbetalning vid ändrade förhållanden regleras faktiskt i förordningen (https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ng-2019525-om-statligt-stod-for_sfs-2019-525/). Dock utan någon specifik tidsgräns.

I brist på rättspraxis är det väl mycket en tolkningsfråga, något man bör beakta om man är sugen på att ge sig ut i gråzonen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Intressant dialog! Tack för svar!
cpalm:
Jag hittade en länk i morse med text om att det inte fick vara kommersiellt eller i vinstsyfte... men jag har letat och den är givetvis borta!

Claes Sörmland:
Relevant information för alla BRF som söker och får bidrag! Men kanske kan man hoppas på att samtiden kommer ikapp och att om två år, typ, är detta en ickefråga!?

Nej, inte om två år... men att det tar provocerande lång tid för marknaden att mogna, det råder det inget tvivel om! Där är vi alla rörande eniga!
 
C
C Civilpolisen skrev:
Jag hittade en länk i morse med text om att det inte fick vara kommersiellt eller i vinstsyfte... men jag har letat och den är givetvis borta!
Jag tänker att bara det faktum att ingen av de boende har en elbil idag är lite besvärande i frågan om man uppfyller ändamålet. Att dessutom öppna upp laddningen för utomstående, vilket ju då kommer att utgöra 100% av utnyttjandet, gör ju definitivt inte saken bättre. Oavsett om det genererar en vinst eller inte.

Om man upplåter till utomstående på marginalen är det en annan fråga.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Att inte en enda boende har elbil (idag) kommer ju vara fallet i majoriteten av alla BRFer. Kan man inte ladda hemma blir det svårt med elbil. Bil har man ju dessutom en längre tid, så situationen kommer ju bestå ett tag efter stolpar installerats.

Det är väl även därför bidraget tagits fram, för att vända på situationen och möjliggöra elbilsägande för lägenhetsboende.

Nog borde regelverket ha överseende med Det.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Det är inget krav för att få del av bidraget att det redan ska finnas elbilar och det är inte heller det jag hade frågan om.

Däremot är det intressant, hur länge gäller kravet att inte dela ut laddstolpar! Är det sex månader, tolv, arton 24? Eller 100 år kanske...? När får föreningen öppna laddstolparna för utomstående att ladda? Det får man kanske aldrig?

* * * *
Till saken hör att behovet av laddplatser på inget sätt kan eller ska jämföras med behovet av bensinstationer. 100% av bilister med diesel och bensin som drivmedel behöver tillgång till bensinstationen medan en stor andel av elbils parken aldrig kommer ha behov av att "ladda på bortaplan", så att säga!

Vissa privatpersoner som har el hemma, kommunal verksamhet med egen el på parkeringen... ja, det finns många exempel!
 
Intressant hur snabbt en del funderar på hur snabbt man kan ha kakan och äta den också...

/ATW
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Intressant hur snabbt en del funderar på hur snabbt man kan ha kakan och äta den också...

/ATW
Är du förvånad över att klumpiga politiska bidragssystem såväl ger rent bidragsfusk som oförutsedda konsekvenser? Det är därför politiker generellt inte ska hålla på och leka med bidrag.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är du förvånad över att klumpiga politiska bidragssystem såväl ger rent bidragsfusk som oförutsedda konsekvenser? Det är därför politiker generellt inte ska hålla på och leka med bidrag.
Jag förstår att du ser varje klumpighet och oförutsedd konsekvens som en möjlighet att tjäna lite pengar.

Det får du och ditt rymliga samvete leva med.

/ATW
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Jag förstår att du ser varje klumpighet och oförutsedd konsekvens som en möjlighet att tjäna lite pengar.

Det får du och ditt rymliga samvete leva med.

/ATW
Du missförstår och som vanligt tillskriver du mig åsikter som jag inte har. Mitt intresse för just pengar är rätt begränsat ska sägas - det finns andra värden i livet att fokusera på än något så torftigt som pengar.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
A ArneTW skrev:
Jag förstår att du ser varje klumpighet och oförutsedd konsekvens som en möjlighet att tjäna lite pengar.

Det får du och ditt rymliga samvete leva med.

/ATW
Ja eller så undersöker TS möjlighet för grannar och besökare att kunna nyttja investeringen BRFen gör, till ett självkostnadspris, utan att själv gå vilse i byråkrati och snåriga regler.

Men det beror väl på hur cynisk gubbgnällig syn man själv har på livet och sina medmänniskor hur man uppfattar just den här situationen.... lite ot. 🙃
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
C
C Civilpolisen skrev:
Det är inget krav för att få del av bidraget att det redan ska finnas elbilar och det är inte heller det jag hade frågan om.
Nä, men som jag försökte påskina har det direkt relevans i din frågeställning.

Kravet är ju, som sagt, att anläggningen skall "huvudsakligen användas av dem som bor i bostaden".

Om ingen av de boende har någon elbil så kan ju omöjligen det kriteriet vara uppfyllt om ni släpper in utomstående.

Om de boendes användning tvärtom är omfattande lär det inte vara några problem att släppa in utomstående i rimlig omfattning.

Vad beträffar tidsgräns är det som sagt inget uttalat i förordningen, så jag antar att det formellt sett är någon allmän förvaltningsrättslig preskriptionstid som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.