Försökt googla fram information kring detta men blir inte riktigt klok. Så jag tänkte att jag skriver här och hoppas på lite mer klarhet.

Lite backstory:
Vi köpte hus för ett år sen med planer att kunna hyra ut källaren till studenter som behöver boende under kortare perioder (tex en termin). Vi hittade ett objekt där det sedan tidigare fanns egen ingång, kök, badrum och två rum.. Så vi köpte det, fräschade upp allt där nere + byggde en vägg med en dörr vi kan låsa (och hyresgästerna kan använda som nödutgång).

Fast forward till nu i veckan då vi hittills har hyrt ut i 2 månader. Så knackar det på dörren här hemma och jag öppnar för att mötas av ungefär 8 personer som är från Miljöförvaltningen, Räddningstjänsten och något mer som jag glömt.

De säger att de fått in tips på att vi hyr ut (varpå jag svarar ja), och vill kontrollera boendet.
Några saker som de säger att de vill undersöka då är först och främst så vi haft bygglov för att göra boende där nere (Hon som jag pratade med kanske menade bygganmälan eftersom man inte behöver bygglov, endast anmälan). Hon säger även att de vill kolla så det finns nödutgångar, ventilation, fukt och sånt.

Jag sa till dem att jag inte bara kan släppa in dem i hyresgästernas privata space när de inte är hemma, så vi får isåfall bestämma en tid. Vilket de fattade så vi bytte kontaktuppgifter. Nu så ska vi boka en tid om ca två veckor, och jag vill vara så påläst som möjligt om vilka rättigheter och skyldigheter jag har i detta.

Kan tillägga att källaren haft hyresgäster i alla fall på de två senaste ägarna av huset. Där förra ägaren bodde här i ca 7 år och ägaren innan dess bodde här ännu längre och hyrde ut. (Det fanns en vägg som skiljde av uthyrningsdelen av källaren som den förre ägaren tog bort, vilket vi bara gjorde igen).
Vi har såklart även kollat så det är ventilation i alla rum och satt dit ventilation i badrummet, vilket inte fanns förut.
Fukt är det inget att anmärka på.

Jag tror att mina största funderingar i detta är:

- Hela grejen med bygglov/bygganmälan, hur ska jag tackla den? Det bör väl vara preskriberat sen länge? Vi har ju inte byggt något nytt.

- Om vi faller på något så tror jag det är ljusinsläppet och/eller takhöjden. Vad jag vet ska takhöjden vara 2.3m (vi har ca 2.0m). Går det att komma runt detta på något sätt? Tänker pga vi endast hyr ut kortare perioder och till unga/studenter)

- Hur möter jag dem på bästa sätt? Dvs vad får de göra och vad får de inte göra? Så jag vet vart gränsen går. Och vad händer om jag inte släpper in dem? :)

- Även tacksam för andra tips/info som jag kanske missat.

Har försökt hålla mig kortfattad, så fråga gärna om något varit otydligt.

Tack!
 
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Angående om bygglov preskriberas detta efter 10 år och är det uppfyllt kan varken du eller tidigare ägare lastas. Så där kanske du kan få intyg av tidigare ägare.

Den kan vara svårare, känner bara till avsteg ner till 2,1 meter.

Det är en tillsynsmyndighet. släpper du inte in dom begär dom handräckning av polis. Dit vill du inte. De får titta på allt som har med deras område att göra vilket är i princip allt. De får inte rota bland saker men får titta överallt.

Du kan komma att få föreläggande att fixa saker men dessa kan du undvika genom att helt enkelt inte hyra ut om det skulle vara för stora saker.Skriv gärna här hur det går sedan så hjälper jag dig med förslag på lösningar och även hur du kan svara på vissa frågor. Du kan nämligen be att få återkomma om det är saker du känner är obekväma att svara på under besöket utan att kontroller saken vidare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H huggan skrev:
Angående om bygglov preskriberas detta efter 10 år och är det uppfyllt kan varken du eller tidigare ägare lastas. Så där kanske du kan få intyg av tidigare ägare.

Den kan vara svårare, känner bara till avsteg ner till 2,1 meter.

Det är en tillsynsmyndighet. släpper du inte in dom begär dom handräckning av polis. Dit vill du inte. De får titta på allt som har med deras område att göra vilket är i princip allt. De får inte rota bland saker men får titta överallt.

Du kan komma att få föreläggande att fixa saker men dessa kan du undvika genom att helt enkelt inte hyra ut om det skulle vara för stora saker.Skriv gärna här hur det går sedan så hjälper jag dig med förslag på lösningar och även hur du kan svara på vissa frågor. Du kan nämligen be att få återkomma om det är saker du känner är obekväma att svara på under besöket utan att kontroller saken vidare.
Tack för dina svar, känns mycket bättre.

Då är nästa steg att förbereda eventuella bevis för att det gjorts om till boyta sen många år tillbaka.

Vet du förresten om det är någon skillnad på krav/vad som tillåts vid olika typer av uthyrningar? Tänker specifikt på tillsvidare/korttidsuthyrning/airbnb?

Skulle ju vara en riktigt dyr historia att öka takhöjden genom att gräva nedåt i källargolvet så om det tex är mer generösa regler för airbnb så kan det vara ett alternativ tills dess.
 
Är det i ett bostadshus finns det bara ett regelverks om gäller. Hotell och liknande har andra regler men de är alltid hårdare. Det finns inga lägre krav på just takhöjd.
 
Hur gick det tillslut med detta? Eller någon annan som varit i samma banor?
 
H huggan skrev:
Är det i ett bostadshus finns det bara ett regelverks om gäller. Hotell och liknande har andra regler men de är alltid hårdare. Det finns inga lägre krav på just takhöjd.
Hej huggan! Vilket regelverk är det som du nämner? Har försökt söka just efter regler kring takhöjd men hittar inget kopplat till existerande rum bara för nybygge och ändring av användning så vore super uppskattat att få lite mer kött på benen
 
H huggan skrev:
Det är BBR som reglerar rumshöjderna.

[länk]

[länk]
Tack, har lusläst dessa källor tidigare och som jag förstår det gäller det vid nybyggnad eller ändring av användning. I mitt fall har badrum och sånt varit det sen det byggdes, och sovrummen inredes början på 90 talet. Planerar inte att ha det som en separat lägenhet utan funderade på att hyra ut ett par rum, en i vanliga våningen som har takhöjd på 2,25m och en av dom i källaren med 2,05m (är en halvplan ned, men kopplad till resten av huset)
 
H huggan skrev:
Det är BBR som reglerar rumshöjderna.

[länk]

[länk]
Bbr-versionen som skall uppfyllas är den som gällde då bygget uppfördes.
 
N Nyatag skrev:
Tack, har lusläst dessa källor tidigare och som jag förstår det gäller det vid nybyggnad eller ändring av användning. I mitt fall har badrum och sånt varit det sen det byggdes, och sovrummen inredes början på 90 talet. Planerar inte att ha det som en separat lägenhet utan funderade på att hyra ut ett par rum, en i vanliga våningen som har takhöjd på 2,25m och en av dom i källaren med 2,05m (är en halvplan ned, men kopplad till resten av huset)
Kraven kring inneboende är också annorlunda, men då krävs att de har tillgång till era gemensamma ytor..
 
N Nyatag skrev:
Tack, har lusläst dessa källor tidigare och som jag förstår det gäller det vid nybyggnad eller ändring av användning. I mitt fall har badrum och sånt varit det sen det byggdes, och sovrummen inredes början på 90 talet. Planerar inte att ha det som en separat lägenhet utan funderade på att hyra ut ett par rum, en i vanliga våningen som har takhöjd på 2,25m och en av dom i källaren med 2,05m (är en halvplan ned, men kopplad till resten av huset)
Hej!
Så här blev utfallet för oss:
Alla myndigheter gav tummen upp, förutom de som jobbar med bygglov och sånt (glömt vad de heter).

De menade att det spelar ingen roll om det är en egen lägenhet eller del av huset - då det räknas som BIAREA.

Biarea sa de att man inte får använda som andra utrymmen, och i förlängningen hyra ut heller. Däremot får man själv som ägare bo där om man vill, men inte hyra ut. De menade att det måste vara frivilligt. Vilket jag fortfarande idag inte förstår… som att vi skulle tvinga någon att bo där :)

Så om vi ville använda det för att hyra ut så måste vi ansöka om att ändra det från biarea till vanligt boutrymme…

Det skulle dock inte godkännas i nuvarande tillstånd eftersom takhöjd var för låg enligt vad som är minsta höjd. Även ljusinsläpp var för lite (trots godkännande från miljöskyddsnämnden/miljöförvaltningen på just den punkten)

Hoppas detta ger klarhet.
 
J Janne Solvik skrev:
Bbr-versionen som skall uppfyllas är den som gällde då bygget uppfördes.
Ja men ts vill ju ändra på hur man använder ytan, då är det de nya reglerna som gäller vid ändring.
 
T TDAV skrev:
Så om vi ville använda det för att hyra ut så måste vi ansöka om att ändra det från biarea till vanligt boutrymme
Alla utrymmen i en källare under jord är biarea oavsett hur det inreds och det kan inte ändras genom någon ansökan.

Du får använda biarea precis som du vill SJÄLV, men att hyra ut kan vara ett problem.

https://www.boupplysningen.se/salja/boarea-och-biarea
 
T TDAV skrev:
Försökt googla fram information kring detta men blir inte riktigt klok. Så jag tänkte att jag skriver här och hoppas på lite mer klarhet.

Lite backstory:
Vi köpte hus för ett år sen med planer att kunna hyra ut källaren till studenter som behöver boende under kortare perioder (tex en termin). Vi hittade ett objekt där det sedan tidigare fanns egen ingång, kök, badrum och två rum.. Så vi köpte det, fräschade upp allt där nere + byggde en vägg med en dörr vi kan låsa (och hyresgästerna kan använda som nödutgång).

Fast forward till nu i veckan då vi hittills har hyrt ut i 2 månader. Så knackar det på dörren här hemma och jag öppnar för att mötas av ungefär 8 personer som är från Miljöförvaltningen, Räddningstjänsten och något mer som jag glömt.

De säger att de fått in tips på att vi hyr ut (varpå jag svarar ja), och vill kontrollera boendet.
Några saker som de säger att de vill undersöka då är först och främst så vi haft bygglov för att göra boende där nere (Hon som jag pratade med kanske menade bygganmälan eftersom man inte behöver bygglov, endast anmälan). Hon säger även att de vill kolla så det finns nödutgångar, ventilation, fukt och sånt.

Jag sa till dem att jag inte bara kan släppa in dem i hyresgästernas privata space när de inte är hemma, så vi får isåfall bestämma en tid. Vilket de fattade så vi bytte kontaktuppgifter. Nu så ska vi boka en tid om ca två veckor, och jag vill vara så påläst som möjligt om vilka rättigheter och skyldigheter jag har i detta.

Kan tillägga att källaren haft hyresgäster i alla fall på de två senaste ägarna av huset. Där förra ägaren bodde här i ca 7 år och ägaren innan dess bodde här ännu längre och hyrde ut. (Det fanns en vägg som skiljde av uthyrningsdelen av källaren som den förre ägaren tog bort, vilket vi bara gjorde igen).
Vi har såklart även kollat så det är ventilation i alla rum och satt dit ventilation i badrummet, vilket inte fanns förut.
Fukt är det inget att anmärka på.

Jag tror att mina största funderingar i detta är:

- Hela grejen med bygglov/bygganmälan, hur ska jag tackla den? Det bör väl vara preskriberat sen länge? Vi har ju inte byggt något nytt.

- Om vi faller på något så tror jag det är ljusinsläppet och/eller takhöjden. Vad jag vet ska takhöjden vara 2.3m (vi har ca 2.0m). Går det att komma runt detta på något sätt? Tänker pga vi endast hyr ut kortare perioder och till unga/studenter)

- Hur möter jag dem på bästa sätt? Dvs vad får de göra och vad får de inte göra? Så jag vet vart gränsen går. Och vad händer om jag inte släpper in dem? :)

- Även tacksam för andra tips/info som jag kanske missat.

Har försökt hålla mig kortfattad, så fråga gärna om något varit otydligt.

Tack!
T TDAV skrev:
Försökt googla fram information kring detta men blir inte riktigt klok. Så jag tänkte att jag skriver här och hoppas på lite mer klarhet.

Lite backstory:
Vi köpte hus för ett år sen med planer att kunna hyra ut källaren till studenter som behöver boende under kortare perioder (tex en termin). Vi hittade ett objekt där det sedan tidigare fanns egen ingång, kök, badrum och två rum.. Så vi köpte det, fräschade upp allt där nere + byggde en vägg med en dörr vi kan låsa (och hyresgästerna kan använda som nödutgång).

Fast forward till nu i veckan då vi hittills har hyrt ut i 2 månader. Så knackar det på dörren här hemma och jag öppnar för att mötas av ungefär 8 personer som är från Miljöförvaltningen, Räddningstjänsten och något mer som jag glömt.

De säger att de fått in tips på att vi hyr ut (varpå jag svarar ja), och vill kontrollera boendet.
Några saker som de säger att de vill undersöka då är först och främst så vi haft bygglov för att göra boende där nere (Hon som jag pratade med kanske menade bygganmälan eftersom man inte behöver bygglov, endast anmälan). Hon säger även att de vill kolla så det finns nödutgångar, ventilation, fukt och sånt.

Jag sa till dem att jag inte bara kan släppa in dem i hyresgästernas privata space när de inte är hemma, så vi får isåfall bestämma en tid. Vilket de fattade så vi bytte kontaktuppgifter. Nu så ska vi boka en tid om ca två veckor, och jag vill vara så påläst som möjligt om vilka rättigheter och skyldigheter jag har i detta.

Kan tillägga att källaren haft hyresgäster i alla fall på de två senaste ägarna av huset. Där förra ägaren bodde här i ca 7 år och ägaren innan dess bodde här ännu längre och hyrde ut. (Det fanns en vägg som skiljde av uthyrningsdelen av källaren som den förre ägaren tog bort, vilket vi bara gjorde igen).
Vi har såklart även kollat så det är ventilation i alla rum och satt dit ventilation i badrummet, vilket inte fanns förut.
Fukt är det inget att anmärka på.

Jag tror att mina största funderingar i detta är:

- Hela grejen med bygglov/bygganmälan, hur ska jag tackla den? Det bör väl vara preskriberat sen länge? Vi har ju inte byggt något nytt.

- Om vi faller på något så tror jag det är ljusinsläppet och/eller takhöjden. Vad jag vet ska takhöjden vara 2.3m (vi har ca 2.0m). Går det att komma runt detta på något sätt? Tänker pga vi endast hyr ut kortare perioder och till unga/studenter)

- Hur möter jag dem på bästa sätt? Dvs vad får de göra och vad får de inte göra? Så jag vet vart gränsen går. Och vad händer om jag inte släpper in dem? :)

- Även tacksam för andra tips/info som jag kanske missat.

Har försökt hålla mig kortfattad, så fråga gärna om något varit otydligt.

Tack!
T TDAV skrev:
Försökt googla fram information kring detta men blir inte riktigt klok. Så jag tänkte att jag skriver här och hoppas på lite mer klarhet.

Lite backstory:
Vi köpte hus för ett år sen med planer att kunna hyra ut källaren till studenter som behöver boende under kortare perioder (tex en termin). Vi hittade ett objekt där det sedan tidigare fanns egen ingång, kök, badrum och två rum.. Så vi köpte det, fräschade upp allt där nere + byggde en vägg med en dörr vi kan låsa (och hyresgästerna kan använda som nödutgång).

Fast forward till nu i veckan då vi hittills har hyrt ut i 2 månader. Så knackar det på dörren här hemma och jag öppnar för att mötas av ungefär 8 personer som är från Miljöförvaltningen, Räddningstjänsten och något mer som jag glömt.

De säger att de fått in tips på att vi hyr ut (varpå jag svarar ja), och vill kontrollera boendet.
Några saker som de säger att de vill undersöka då är först och främst så vi haft bygglov för att göra boende där nere (Hon som jag pratade med kanske menade bygganmälan eftersom man inte behöver bygglov, endast anmälan). Hon säger även att de vill kolla så det finns nödutgångar, ventilation, fukt och sånt.

Jag sa till dem att jag inte bara kan släppa in dem i hyresgästernas privata space när de inte är hemma, så vi får isåfall bestämma en tid. Vilket de fattade så vi bytte kontaktuppgifter. Nu så ska vi boka en tid om ca två veckor, och jag vill vara så påläst som möjligt om vilka rättigheter och skyldigheter jag har i detta.

Kan tillägga att källaren haft hyresgäster i alla fall på de två senaste ägarna av huset. Där förra ägaren bodde här i ca 7 år och ägaren innan dess bodde här ännu längre och hyrde ut. (Det fanns en vägg som skiljde av uthyrningsdelen av källaren som den förre ägaren tog bort, vilket vi bara gjorde igen).
Vi har såklart även kollat så det är ventilation i alla rum och satt dit ventilation i badrummet, vilket inte fanns förut.
Fukt är det inget att anmärka på.

Jag tror att mina största funderingar i detta är:

- Hela grejen med bygglov/bygganmälan, hur ska jag tackla den? Det bör väl vara preskriberat sen länge? Vi har ju inte byggt något nytt.

- Om vi faller på något så tror jag det är ljusinsläppet och/eller takhöjden. Vad jag vet ska takhöjden vara 2.3m (vi har ca 2.0m). Går det att komma runt detta på något sätt? Tänker pga vi endast hyr ut kortare perioder och till unga/studenter)

- Hur möter jag dem på bästa sätt? Dvs vad får de göra och vad får de inte göra? Så jag vet vart gränsen går. Och vad händer om jag inte släpper in dem? :)

- Även tacksam för andra tips/info som jag kanske missat.

Har försökt hålla mig kortfattad, så fråga gärna om något varit otydligt.

Tack!
T TDAV skrev:
Försökt googla fram information kring detta men blir inte riktigt klok. Så jag tänkte att jag skriver här och hoppas på lite mer klarhet.

Lite backstory:
Vi köpte hus för ett år sen med planer att kunna hyra ut källaren till studenter som behöver boende under kortare perioder (tex en termin). Vi hittade ett objekt där det sedan tidigare fanns egen ingång, kök, badrum och två rum.. Så vi köpte det, fräschade upp allt där nere + byggde en vägg med en dörr vi kan låsa (och hyresgästerna kan använda som nödutgång).

Fast forward till nu i veckan då vi hittills har hyrt ut i 2 månader. Så knackar det på dörren här hemma och jag öppnar för att mötas av ungefär 8 personer som är från Miljöförvaltningen, Räddningstjänsten och något mer som jag glömt.

De säger att de fått in tips på att vi hyr ut (varpå jag svarar ja), och vill kontrollera boendet.
Några saker som de säger att de vill undersöka då är först och främst så vi haft bygglov för att göra boende där nere (Hon som jag pratade med kanske menade bygganmälan eftersom man inte behöver bygglov, endast anmälan). Hon säger även att de vill kolla så det finns nödutgångar, ventilation, fukt och sånt.

Jag sa till dem att jag inte bara kan släppa in dem i hyresgästernas privata space när de inte är hemma, så vi får isåfall bestämma en tid. Vilket de fattade så vi bytte kontaktuppgifter. Nu så ska vi boka en tid om ca två veckor, och jag vill vara så påläst som möjligt om vilka rättigheter och skyldigheter jag har i detta.

Kan tillägga att källaren haft hyresgäster i alla fall på de två senaste ägarna av huset. Där förra ägaren bodde här i ca 7 år och ägaren innan dess bodde här ännu längre och hyrde ut. (Det fanns en vägg som skiljde av uthyrningsdelen av källaren som den förre ägaren tog bort, vilket vi bara gjorde igen).
Vi har såklart även kollat så det är ventilation i alla rum och satt dit ventilation i badrummet, vilket inte fanns förut.
Fukt är det inget att anmärka på.

Jag tror att mina största funderingar i detta är:

- Hela grejen med bygglov/bygganmälan, hur ska jag tackla den? Det bör väl vara preskriberat sen länge? Vi har ju inte byggt något nytt.

- Om vi faller på något så tror jag det är ljusinsläppet och/eller takhöjden. Vad jag vet ska takhöjden vara 2.3m (vi har ca 2.0m). Går det att komma runt detta på något sätt? Tänker pga vi endast hyr ut kortare perioder och till unga/studenter)

- Hur möter jag dem på bästa sätt? Dvs vad får de göra och vad får de inte göra? Så jag vet vart gränsen går. Och vad händer om jag inte släpper in dem? :)

- Även tacksam för andra tips/info som jag kanske missat.

Har försökt hålla mig kortfattad, så fråga gärna om något varit otydligt.

Tack!
N Nyatag skrev:
Hej huggan! Vilket regelverk är det som du nämner? Har försökt söka just efter regler kring takhöjd men hittar inget kopplat till existerande rum bara för nybygge och ändring av användning så vore super uppskattat att få lite mer kött på benen
H huggan skrev:
Ja men ts vill ju ändra på hur man använder ytan, då är det de nya reglerna som gäller vid ändring.
Hej
Generellt ska man vara försiktig med att bo kontinuerligt i källare som från början kanske inte var tänkta för detta utan mar avsedd för förvaring och som tvättstuga och liknande. Det handlar främst om luftkvalitetet, fukt, mögel och framför allt om radon som kan läcka från mark genom golv och genom springor längs väggar eller där rör passerar mm. Man bör göra radonmätning och komma ihåg att luften i källarbostaden liksom i andra bostäder bör bytas minst en halvgång i timmen. Hälsningar Björn Dahlroth
 
D Dilato skrev:
Alla utrymmen i en källare under jord är biarea oavsett hur det inreds och det kan inte ändras genom någon ansökan.

Du får använda biarea precis som du vill SJÄLV, men att hyra ut kan vara ett problem.

[länk]
Vet att det inte var mig du svarade men tack ändå för länken! Hittar dock inte vart det står att man inte får hyra ut?

Intressant med distinktionen som görs för källare (se nedan). I mitt fall så är det bara 60cm som är under mark

Källare​

Källare räknas som biarea. Detta förutsatt att källaren helt, eller huvudsakligen, ligger under marknivå

Hittade även en mer specifik definition hos Boverket. Enligt denna har jag en extra våning hahaha https://begreppsbank.boverket.se/ordlista/begrepp/8942/källare

Utökad förklaring​

En källare ska anses vara en våning endast om golvets översida i våningen närmast ovanför källaren ligger mer än 1,5 meter över markens medelnivå invid byggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.