nilsthore nilsthore skrev:
Åhh vilka trötta komentarer
Snälla sluta vara bittra och griniga mot era grannar för att de eldar.
Hitta något annat att vara gnälliga över.
Ursäkta? Förklara dig! Vilken rätt anser du dig besitta att tränga in i bostäder, barnens hem, och rikta en pistol mot dem? Att hota dem till livet med vapen eller hälsoskadande föroreningar och rökgaser som gör dem sjuka, kanske de dör i ett astmaanfall eller hjärtstopp, är väl samma sak, de vet inte ditt motiv, de är oskyldiga.

Är detta gnäll?
 
  • Haha
  • Gilla
magnuse74 och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte osannolikt att alla rökgaser och föroreningar stannar inom den egna fastigheten och minskar inte den sannolikheten desto högre skorsten man har?
Ta det med Boverket, så får du myndighetens svar.
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Vedeldning är inte koldioxidneutralt.
Snälla Fru Nilsson, eldning med biobränsle är koldioxidneutralt, den koldioxid som frigörs vid förbränningen tas upp av de nya träd/ växter man odlar efter avverkning/skörd.
Du får leva i din vanföreställning om du vill, men var vänlig att sluta sprida lögner. Önskar du bilda dig något på området kan du förslagsvis läsa vad Naturvårdsverket skriver om saken.
 
  • Gilla
magnuse74 och 6 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Är detta gnäll?
"rikta en pistol"? Ja inte är det saklig argumentation i alla fall..
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte osannolikt att alla rökgaser och föroreningar stannar inom den egna fastigheten och minskar inte den sannolikheten desto högre skorsten man har?
ja oavsett hur hög skorsten man har så kommer röken vid vissa väder att landa nånstans..oftast inte på samma markägare

Sen om skorstenen är 2-3 meter högre eller lägre på en villa kvittar oftast fullständigt för vart röken i villakvarteret slår ner vid fel väderlek

Det där är mest troligt ihopdiktat av några miljömuppar utan verklighetsförankring och med tanke på hur många som anmält vissa industrier så är det inte fullt så enkelt att få bort ens dom som släpper ut otrevliga saker.. elda lite ved är löjligt i sammanhanget mot vad många industrier släpper ut..

Som att bara få elda vid viss vindriktning.. ja på vissa ställen så ändras vindriktningen hela tiden...och vad ska man göra om vinden vänder efter man fyllt på med ved så det brinner 2-3 timmar till

Sen svamlet om pistoler mot barns huvud... 😀😂😂 rena underhållningen. vilken miljömuppsida har ni hittat "faktan " bakom det.. förutom i nån förort med gängkriminella då men det kan knappast skyllas på vedeldare 😂

vore korrekt vedeldnings rök så farligt så vore mänskligheten utdöd fullständigt för länge sen

(hela inlägget är inte riktat mot alfredo, men det förstår nog dom flesta på egen hand)
 
  • Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Hur ser det ut från skorstenen när grannen eldar? Är det gråaktigt rök? Det känns som att grannen inte eldar helt rätt. Vid optimal förbränning ska röken vara vit om det är kallt ute annars ska den vara helt genomskinlig. Det skulle också förklara lukten ni känner. Det luktar mer ju sämre man eldar.
Beror säkert på ved som inte är torr
 
F fribygg skrev:
Snälla Fru Nilsson, eldning med biobränsle är koldioxidneutralt, den koldioxid som frigörs vid förbränningen tas upp av de nya träd/ växter man odlar efter avverkning/skörd.
Du får leva i din vanföreställning om du vill, men var vänlig att sluta sprida lögner. Önskar du bilda dig något på området kan du förslagsvis läsa vad Naturvårdsverket skriver om saken.
NV har ändrat sin vanföreställning, kolla med gd Björn Risinger, faktiskt flera av deras felaktigheter börjar korrigeras, men vissa saker går trögt,då det inte är deras ansvar, regleringsbreven du vet…
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!

Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.
Vad tråkigt att ni har en granne som inte tar hänsyn till andras liv och leverne. Kontakta miljökontoret och få till ett ärende. Självklart ska ni råda över er bostad. Just nu är det ju grannen som bestämmer över er luft både inne och ute. Det är helt oacceptabelt. Ni måste värna om ert/era barns hälsa. Vill grannen ha ihjäl er med sitt eldande?

Från Naturvårdsverkets hemsida ”När man eldar ved sker till exempel utsläpp av polycykliska aromatiska kolväten (PAH) och små partiklar. Små partiklar kan leda till problem i andningsvägarna och hjärt-kärlsystemet och vissa polycykliska aromatiska kolväten, såsom bens(a)pyren, är cancerframkallande.”

Jag har noterat att den som eldar är inte själv ute i röken från sin egen skorsten? Undra varför?

Hade en granne påtalat till mig att jag stör den av någon anledning skulle jag genast ta till mig det och visa hänsyn och speciellt om jag förstör dens hälsa och liv. Den som inte tar hänsyn och medvetet förgiftar luften för andra kan anses vara lågbegåvad. En sådan person ser inte konsekvenserna att andra människor kan bli sjuka av dennes eldning, har inte tagit till sig information att vedeldning släpper ut giftiga partiklar, inte lärt sig visa hänsyn, saknar förmåga att sätta sig in i en annan persons situation, försöker bestämma över andra, är lättstött och känner sig mer värd när den kan trycka ner andra. Ofta har den som motto ”mitt hem är min borg”. Den förstår inte att den har ingen borg utan ett ruckel som ingen vill veta av.
 
  • Gilla
Pelleplutt78 och 1 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
NV har ändrat sin vanföreställning, kolla med gd Björn Risinger
Nej
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Det skrivs alltid en massa dumheter i det känsliga ämnet ”Utsläpp från småskalig fastbränsleeldning”, typ ’rör inte min ved’.

Sanningen är att
Alla skyddas genom miljöbalken!
Alla förekomster skyddas genom miljöbalkens allmänna hänsynsregler genom de försiktighetsmått som ska vidtas så fort det kan misstänkas att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller för miljön.

Ni ska givetvis inte finna er i att grannen tränger in som en objuden gäst i ert hem med sina hälsoskadande föroreningar och avgaser. Tala om för dem att ni har lagen på er sida och om dom bryter mot lagen får de stå sitt kast.

Anmäl klagomål till miljö- och hälsoskydd i er kommun och hävda att ni har nolltolerans för intrång i er bostad och att barnen har rätt att vara ute och leka utan att utsättas för utsläppen i er yttre boendemiljö. Se till att de stoppar grannens utsläpp skyndsamt då barnen är svårt utsatta och astma är i värsta fall en dödlig sjukdom. Det är kommunens tillsynsmyndighet som har fått medborgarnas ansvar att säkerställa syftet med miljöbalken.

Ett av Sveriges miljömål är Frisk Luft, och det gäller alla, jämför med tobakslagens t ex.

Gå gärna in på friskluft.nu och läs lite fakta.

Stå på er!
Oki
Så larmar jag bara på så stänger de motorvägen jag har i min närhet?
Även för utryckningsfordon hoppas jag!

Och förresten!
Brodjäveln med motorvägen ut till Volvo går ju över älven, o Stena Line gasar ju på precis här..
De stoppar dem väl också?

Altså Stena o Volvo!

Astma e ju en smekning gentemot cancer, o klimatkrisen!

Stå på dig så löser kommunen biffen! (Vegansk förståss)
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
NV har ändrat sin vanföreställning, kolla med gd Björn Risinger
J Janne Solvik skrev:
Oki
Så larmar jag bara på så stänger de motorvägen jag har i min närhet?
Även för utryckningsfordon hoppas jag!

Och förresten!
Brodjäveln med motorvägen ut till Volvo går ju över älven, o Stena Line gasar ju på precis här..
De stoppar dem väl också?

Altså Stena o Volvo!

Astma e ju en smekning gentemot cancer, o klimatkrisen!

Stå på dig så löser kommunen biffen! (Vegansk förståss)
Amatörer blandar alltid äpplen med päron; du visar bara på en så naiv inställning till sakfrågan, att det är dumt att ödsla tid på dig. Men, nu är det ett barn inblandat hos TS och någon måste ju vara den vuxna i rummet, därför svarar jag dig.

Jag har tidigare i annan tråd skrivit om de ca 10.000 som avlider i förtid av småskalig fastbränsleeldning varje år och samhällskostnaderna är drygt 60 miljarder årligen, så visst cancer, hjärt- kärlsjukdomar osv är ju med i siffran, även om det inte går att graders temperaturen i helvetet för de som drabbas.
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Susanne -68 skrev:
Jag har noterat att den som eldar är inte själv ute i röken från sin egen skorsten? Undra varför?
När jag eldar brukar jag mysa inne i den goa värmen framför brasan. Ute i röken går ju inte att vara.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag bor utanför tätbebyggt område och eldar dagligen i min kamin som är enda värmekällan vintertid.
På helgerna blir det i princip hela dagen och på vardagar direkt efter jobb och tills jag går och lägger mig.
Precis när jag startar kaminen så ryker det lite och jag kan själv känna att det luktar rök när jag är ute men när kaminen blivit ordentligt varm så syns knappt någon rök alls från skorstenen.
Jag har en granne ganska nära (ca 50 m) och några grannar lite längre bort (ca 150 m) på andra hållet och ingen av dom har inte sagt något om att det luktar rök och dom är jämt ute med antingen hästar, hundar eller i trädgården osv så antingen är dom toleranta och tycker det är okej eller så märker dom det inte 😊
 
  • Mysig interiör med brinnande spis, vedtrave, bekväm atmosfär och syn på matsal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blåis och 2 till
  • Laddar…
P
F FruNilsson skrev:
Amatörer blandar alltid äpplen med päron; du visar bara på en så naiv inställning till sakfrågan, att det är dumt att ödsla tid på dig. Men, nu är det ett barn inblandat hos TS och någon måste ju vara den vuxna i rummet, därför svarar jag dig.

Jag har tidigare i annan tråd skrivit om de ca 10.000 som avlider i förtid av småskalig fastbränsleeldning varje år och samhällskostnaderna är drygt 60 miljarder årligen, så visst cancer, hjärt- kärlsjukdomar osv är ju med i siffran, även om det inte går att graders temperaturen i helvetet för de som drabbas.
om du inte har nån källa så verkar det vara snarare 1000 och inte 10000 om du nu inte pratar om en 10 års period😂



Enligt Naturvårdsverket bidrar utsläppen från vedeldning till att sammantaget cirka 1 000 personer dör i förtid


observera att ordet bidrar används så troligen finns det annat än vedeldning som påverkar den statsistiken

men det hela verkar ju vara baserat på beräkningar som ju är rätt välkänt att beroende på vem som utför dom och vad dom vill visa kan visa väldigt olika resultat..

Även naturvårdsverket verkar ju vara rejält nedlusat med miljöaktivister
 
  • Gilla
ehsdala och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säg inte det, en eldstad är inte gjord för huvudsaklig värmekälla.
Dina förfäder eldade dygnet runt i säkert mer än en värmekälla.
Den som nu eldar bor utanför tätbefolkat område!
Hur bär man sig åt för att missa det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.