3D-utskriven högtalarhållare med kabel och skruvar på skrivbord nära tangentbord och datormus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har köpt en utearmatur enligt ovan. Ur väggen kommer det ett vp-rör med FK. Eftersom kopplingsutrymmet i lampan är av (jordad) metall, måste jag trä på någon slags isolering på FK:na? Eller är det överkurs?

Innebär det att jag inte kan slänga sladdkopplingen och ersätta med smidiga wago, eftersom det måste vara dubbelisolerat?

Och så undrar jag vad skumgummit är till för. Elektrisk isolering eller fuktbroms?🤔
 
Det är uppenbarligen en skyddsjordad armatur. Märkskylten bör ange det, eller så ska det finnas en jordsymbol där skyddsledaren kan anslutas. Eftersom den ska användas utomhus så ska också skyddsledaren anslutas.

I en sådan kapsling får man använda FK.

Jag antar att det är den där fåniga skarvboxen som förvillar? Den kan du byta mot Wago 224 eller nåt om du vill.

Vad skumgummit är till för vet jag inte.VP-röret bör helst nå igenom. FK får inte ligga an mot byggnadsdelar vilket jag skulle betrakta detta skumgummi som. Så det kan behövas en bit kabelskal över ledarna som kommer ur röret.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
A
Kan hända skumgummit faktiskt är tänkt så grundisolerade ledare inte ska ligga an mot byggnadsdel av trä. Gissar också att det är en fuktspärr.
 
Jag satte borren i det så att VP-röret gick igenom skumgummit i alla fall. Utnyttjade skarvboxen.

Så om det är jordat lamphölje, behöver det inte vara dubbelisolerat inuti? Då kunde man ju nästan dragit FK ända fram till jordskruven och lamphållaren? 🤔
 
Ja det skulle ha varit ok med typ FK även internt i lampan.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.