Har börjat sätta glasblock 11'11, i badrum. Halvvägs upp känns det lite instabilt. Behöver man fästa väggen, ex. uppåt eller till vägg?

Kjell G
 
Är den helt fristående? Då kommer den nog att tippa omkull. Fäst den i väggen.

Murar eller limmar du?
 
Hur förklarar man det här? Idag ringde frugan till jobbet och hade ångrat sig, glasväggen halvvägs uppe men det blev inte riktigt som hon tänkt sig (och hur hade jag tänkt?) så nu är den nedplockad, bit för bit. Använde passbitar o lim men det lossnade förvånansvärt lätt. Enda som blev var färglossning på glasfiberväven på väggen.

Nån som behöver glasblock :) (tror att limmet går att skrapa eller också murar man istället för mellanbitar)

Kjell G
 
När jag satte upp en halvvägg av glasbetong så satte jag upp reglar mot väggen för att den skulle bli rak och inte tippa innan limmet hade härdat. Det tar ett bra tag för montage-limmet att härda. Men har du gjort rätt så härdar det efter ett par dygn och du kan ta bort reglarna.

Själv så limmade jag fast väggen på laminat-golv och skruvade fast montage-listen i väggen. Uppåt hade den inget stöd, ej heller åt ena sidan. Väggen blev stabil och rörde sig inte mycket. Tänk också på att mycket av stabiliteten sitter i fogen som du lägger dit först efter att limmet har härdat. Innan dess så är den mycket instabil.

Men nu hade du ju nytta av allt det här eftersom ni ångrade er! Men ångrade din fru sig för att det blev lite snett så får ni nog regla upp några reglar och bygga emot. Och limma bara några rader i taget och låt sen väggen vila något dygn.

Mura är värre!

/Jens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.