Pelleplutt78
B Buslätt skrev:
Fast man måste ju ansöka om bygglov för att sätta in en kamin…iallafall där jag bor. Gick det inte ut en förfrågan till er då om vad ni tycker? (En grannen bygger nytt hus och alla nära grannar fick en kopia på på deras ansökan och om vi hade något att invända om) bor på landet och inte heller tätbebyggt område. Nu vet jag inte vad som gäller när det kommer till kamin men tänker bygglov som bygglov 🤷🏻‍♀️
Det jag skulle komma till är att om kommunen godkänt deras ansökan om att installera en kamin så tror jag inte de gör några åtgärder på att han nu inte skulle få elda.
Nej, vi blev inte tillfrågade. Men man borde kanske kunna ta del av bygglovet för att se om det står något om trivseleldning?!
 
F FruNilsson skrev:
Man får inte orsaka utsläpp som riskerar orsaka olägenhet för näraboende, då har man brutit mot lagen.
Att det är viktigt att elda torr ved med gott om luft är helt klart, vissa utsläpp kommer alltid ske vid förbränning men man får ju se till att elda hett med luftoverskott så man minimerar störningen.
Du @FruNilson kan inte använda miljöbalkens regler för "verksamhet" då det inte är frågan om verksamhet att elda ved i en eldstad på en privatbostadsfastighet.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Pelleplutt78
Lina F Lina F skrev:
Där har du ju svaret på om veden är torr eller blöt. Om grannen skaffat sin kamin nu, lär han ju knappast tagit ner träden och huggit veden för ett år sen..
B Buslätt skrev:
Fast man måste ju ansöka om bygglov för att sätta in en kamin…iallafall där jag bor. Gick det inte ut en förfrågan till er då om vad ni tycker? (En grannen bygger nytt hus och alla nära grannar fick en kopia på på deras ansökan och om vi hade något att invända om) bor på landet och inte heller tätbebyggt område. Nu vet jag inte vad som gäller när det kommer till kamin men tänker bygglov som bygglov 🤷🏻‍♀️
Det jag skulle komma till är att om kommunen godkänt deras ansökan om att installera en kamin så tror jag inte de gör några åtgärder på att han nu inte skulle nbart bygganmälan i detta fall
B Buslätt skrev:
Fast man måste ju ansöka om bygglov för att sätta in en kamin…iallafall där jag bor. Gick det inte ut en förfrågan till er då om vad ni tycker? (En grannen bygger nytt hus och alla nära grannar fick en kopia på på deras ansökan och om vi hade något att invända om) bor på landet och inte heller tätbebyggt område. Nu vet jag inte vad som gäller när det kommer till kamin men tänker bygglov som bygglov 🤷🏻‍♀️
Det jag skulle komma till är att om kommunen godkänt deras ansökan om att installera en kamin så tror jag inte de gör några åtgärder på att han nu inte skulle få elda.
Var bara bygganmälan...
 
Norrtull Norrtull skrev:
Jag har läst att du/djungelkatten är mot allt eldande.
Är det verkligen så? Jag har fått uppfattningen att @djungelkatten är för fossila bränslen, förmodligen inspirerad av hur tyskarna numera sköter sin energiförsörjning då vind och sol inte levererar vad som behövs.

Vedeldning är ju koldioxidneutralt och eldar man torr ved i lämplig eldstad bör man inte orsaka nämnvärda störningar för sin omgivning, viss rök kommer ju självklart vid upptändningen, det är nog svårt att undvika.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
även om samma lag gäller i och utom tätbebyggt område så är dom flesta rättsfall gjorda på exempel som verkar ligga inom tätbebyggt område.

Det har vad jag förstår en hel del betydelse då rättsfallen gäller där kommunen har mer makt och ofta mer fokus och sen har många kommuner en massa påhittat tjafs i sina lokala regler som har ytterst låg betydelse då det ofta är utryckt ur sitt sammanhang eller helt feltolkat

kommunens möjligheter att få rätt i svåra gränsdragningar är såklart något större om ett hela villakvarter i stan har problem med besvärande rök mot om det är enstaka hus ute i glesbyggd

Miljöbalken finns men den är långt ifrån solklart lätttolkad och industrier med utsläpp och även vedeldare kan vara nog så knöligt att få till nån ändring trots alla regler..

Det som den ena tycker är helt oacceptabelt tycker nästa är helt ok och fullt normalt.. och vi vet förstås inte hur det är i det här fallet men det är inte ovanligt med att det eldas i miljögodkända grejer på rätt sätt men nån granne har sett lite vattenånga och rök som denna anser är oacceptabelt och efter en inspektion från kommunen så visar det sig att eldningen är helt ok och att det är helt rätt och riktigt. men rädslan hos vissa att det luktar det är utsläpp och det blir helt automatiskt nåt farligt som måste stoppas men i vissa fall är det ju faktiskt vedeldaren som har rätt. även om sidan vi hör mest är rädda som ska stoppa alla utsläpp som tros vara livsfarliga.

Nej nu lär man hem och elda upp lite mer surved så grannarna får nåt att suga i sig av 😄😂😀
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Han påstår att veden är torr. Pratade med honom, men jag är tveksam.
Oavsett fuktkvot i veden osv; så gäller miljöbalken; den förebyggande lagstiftningens krav.

Denna kunskap är Kunskapskravet som står i MB 2 kap. P2.

Eldaren/verksamhetsutövaren har bevisbördan MB 2 kap. P1, och om det finns risk för olägenhet så gäller Försiktighetsprincipen i MB 2 kap. P3.

Sen är det så att er granne inte uppfyller föreskriften i Boverkets BBR 6.743 om skorstenshöjd; skorstenen måste vara så hög att rökgaser o föroreningar inte överförs till näraliggande fastigheter.

Föreskrift är lag och måste uppfyllas.

inte ett rätt alltså; hävda att ni tänker stämma grannen och kräva skadestånd om hans utsläpp fortsätter tränga in i er fastighet.

Fastighet i jordabalken är tomtgräns erna.
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det verkligen så? Jag har fått uppfattningen att @djungelkatten är för fossila bränslen, förmodligen inspirerad av hur tyskarna numera sköter sin energiförsörjning då vind och sol inte levererar vad som behövs.

Vedeldning är ju koldioxidneutralt och eldar man torr ved i lämplig eldstad bör man inte orsaka nämnvärda störningar för sin omgivning, viss rök kommer ju självklart vid upptändningen, det är nog svårt att undvika.
Vedeldning är inte koldioxidneutralt.
 
  • Gilla
djungelkatt
  • Laddar…
Pelleplutt78
P polaris78 skrev:
även om samma lag gäller i och utom tätbebyggt område så är dom flesta rättsfall gjorda på exempel som verkar ligga inom tätbebyggt område.

Det har vad jag förstår en hel del betydelse då rättsfallen gäller där kommunen har mer makt och ofta mer fokus och sen har många kommuner en massa påhittat tjafs i sina lokala regler som har ytterst låg betydelse då det ofta är utryckt ur sitt sammanhang eller helt feltolkat

kommunens möjligheter att få rätt i svåra gränsdragningar är såklart något större om ett hela villakvarter i stan har problem med besvärande rök mot om det är enstaka hus ute i glesbyggd

Miljöbalken finns men den är långt ifrån solklart lätttolkad och industrier med utsläpp och även vedeldare kan vara nog så knöligt att få till nån ändring trots alla regler..

Det som den ena tycker är helt oacceptabelt tycker nästa är helt ok och fullt normalt.. och vi vet förstås inte hur det är i det här fallet men det är inte ovanligt med att det eldas i miljögodkända grejer på rätt sätt men nån granne har sett lite vattenånga och rök som denna anser är oacceptabelt och efter en inspektion från kommunen så visar det sig att eldningen är helt ok och att det är helt rätt och riktigt. men rädslan hos vissa att det luktar det är utsläpp och det blir helt automatiskt nåt farligt som måste stoppas men i vissa fall är det ju faktiskt vedeldaren som har rätt. även om sidan vi hör mest är rädda som ska stoppa alla utsläpp som tros vara livsfarliga.

Nej nu lär man hem och elda upp lite mer surved så grannarna får nåt att suga i sig av 😄😂😀
Ja, gör dig riktigt obekväm i området! Du kommer bli omtyckt 😶‍🌫️
 
Åhh vilka trötta komentarer
Snälla sluta vara bittra och griniga mot era grannar för att de eldar.
Hitta något annat att vara gnälliga över.
 
  • Gilla
  • Haha
Box of rain och 4 till
  • Laddar…
Pelleplutt78
nilsthore nilsthore skrev:
Åhh vilka trötta komentarer
Snälla sluta vara bittra och griniga mot era grannar för att de eldar.
Hitta något annat att vara gnälliga över.
Sluta gnäll på att inte få elda...bittert av dig!
 
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Nej, vi blev inte tillfrågade. Men man borde kanske kunna ta del av bygglovet för att se om det står något om trivseleldning?!
Ja det är väl offentlig uppgift? Kan inte tänka mig annat.
 
P
Jag bor i glesbyggd där egentligen alla eldar mer eller mindre så just här är det nog den som gnäller eller anmäler som kommer blir den som får problem och kommer få det jobbigt med grannsämjan. Många glesbyddsområden så finns det ett starkt fäste med vedeldning och det kommer inte försvinna av sig själv oavsett vad några miljömuppar i olika statliga instanser har lyckats klubba ihop för tokigheter utan man kommer troligen elda så länge man lever oavsett hur många inspektioner och tillrättavisningar som kommer från nyinflyttade osv
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Ja, gör dig riktigt obekväm i området! Du kommer bli omtyckt 😶‍🌫️
Ja Pelleplutt, låt oss hoppas att denne illaterate Polaris suger i sig ordentligt, för som det står på myndigheternas informationer:

Hälsorisker​

Vid förbränningen som sker vid eldning inomhus bildas det luftföroreningar som kan påverka hälsan. Barn, äldre och astmatiker är extra känsliga för dessa utsläpp. När du eldar med ved bildas sot, kväveoxider och polycykliska aromatiska kolväten (PAH-ämnen) i luften som du andas in. Dessa ämnen kan orsaka besvär i andningsvägarna och kan även bidra till problem med hjärt-kärlsystemet. Vissa PAH-ämnen är cancerframkallande.

eller hur…
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
skorstenen måste vara så hög att rökgaser o föroreningar inte överförs till näraliggande fastigheter.
Är det inte osannolikt att alla rökgaser och föroreningar stannar inom den egna fastigheten och minskar inte den sannolikheten desto högre skorsten man har?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Pelleplutt78
F FruNilsson skrev:
Ja Pelleplutt, låt oss hoppas att denne illaterate Polaris suger i sig ordentligt, för som det står på myndigheternas informationer:

Hälsorisker​

Vid förbränningen som sker vid eldning inomhus bildas det luftföroreningar som kan påverka hälsan. Barn, äldre och astmatiker är extra känsliga för dessa utsläpp. När du eldar med ved bildas sot, kväveoxider och polycykliska aromatiska kolväten (PAH-ämnen) i luften som du andas in. Dessa ämnen kan orsaka besvär i andningsvägarna och kan även bidra till problem med hjärt-kärlsystemet. Vissa PAH-ämnen är cancerframkallande.

eller hur…
Vissa personer är faktaresistenta tyvärr 😬. Synd bara att de också ofta är hänsynslösa mot allt och alla i sin omgivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.