Hej,

Monterade för någon vecka sedan av 2 element i sovrummet för att komma åt och måla bakom osv. Gick bra efter några om och men.

Monterade av elementen, på med lock på rören och sedan tömdes elementen på vatten.

Bifogar bilder på elementen som är tillbakahängda och påskruvade på rören (men inget vatten på riset).

Utöver elementen är där även ett vred här uppe som reglerar till respektive retur för systemet där det finns ett vred för retur (som stängdes i samband med att elementen monterades av) men inget vred på tillströmning av vatten...

Nu när dom ska på igen så är jag dock lite fundersam över vad som behöver göras.

Vilka steg osv.

Någon som har kunskapen och vill dela?
 
  • Väggmonterad vit radiator med termostatventil och anslutna rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit element under fönster med kablar, parkettgolv och blå himmel utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är om man är två stycken, en vid radiatorn och en vid pannan/påfyllningsventilen.

Jag brukar:
- öppna luftnippeln
- öppna returventilen
- stänga returventilen
- öppna & stänga påfyllningsventilen, försöka hålla "lagom" tryck
- öppna termostatventilen
- vara beredd att stänga luftnippeln eller termostatventilen
- stänga luftnippeln
- öppna returventilen & termostatventilen
- fylla upp systemet till lite över sluttrycket
- lufta
 
Demmpa Demmpa skrev:
Enklast är om man är två stycken, en vid radiatorn och en vid pannan/påfyllningsventilen.

Jag brukar:
- öppna luftnippeln
- öppna returventilen
- stänga returventilen
- öppna & stänga påfyllningsventilen, försöka hålla "lagom" tryck
- öppna termostatventilen
- vara beredd att stänga luftnippeln eller termostatventilen
- stänga luftnippeln
- öppna returventilen & termostatventilen
- fylla upp systemet till lite över sluttrycket
- lufta
Så då öppnar man luftnippeln och fyller när du öppnar returventilen så cirkulerar vatten tillbaka till systemet?

O sen när du stänger den och öppnar påfyllningen så kommer det succesivt fyllas på med vatten tills du stänger luftventilen?

Varför ska du sen lyfta en runda i slutet?

Behöver förstå helheten 😅

Finns det något jag kan göra som är big no no som skapar problem i systemet?

Har ett gäng element + vattenburen golvvärme kopplat på botten plan också.
 
Att jag börjar att fylla radiatorn via returen först är för att få bort så mycket som möjligt av luften i returledningen.

Börjar fylla med returen eftersom det är lättare och snabbare att stänga med termostaten än returventilen.

Du kommer troligen att behöva lufta systemet några gånger under uppvärmningsperioden efter att du fyllt på med friskt syrerikt vatten.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Enklast är om man är två stycken, en vid radiatorn och en vid pannan/påfyllningsventilen.

Jag brukar:
- öppna luftnippeln
- öppna returventilen
- stänga returventilen
- öppna & stänga påfyllningsventilen, försöka hålla "lagom" tryck
- öppna termostatventilen
- vara beredd att stänga luftnippeln eller termostatventilen
- stänga luftnippeln
- öppna returventilen & termostatventilen
- fylla upp systemet till lite över sluttrycket
- lufta
Sista punkten... Fylla upp systemet till lite över sluttrycket. Hur vet jag vad sluttrycket är?
 
Nilsson9208 Nilsson9208 skrev:
Sista punkten... Fylla upp systemet till lite över sluttrycket. Hur vet jag vad sluttrycket är?
Höjden mellan manometern och högsta punkten i värmesystemet i meter multiplicerat med 0,1 plus 0,3.

Tex om det är 2,5 meter mellan manometern och högsta punkten i värmesystemet så blir det;
2,5×0,1+0,3 => 0,25+0,3 => 0,55
Alltså 0,55 bar är lägsta systemtrycket, det erhålls under sommaren när ingen värme tillförs systemet.
Trycket i systemet stiger när värme tillförs.
På vintern när det är max värme på systemet så kan trycket ha stigit 0,5-1 bar.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Höjden mellan manometern och högsta punkten i värmesystemet i meter multiplicerat med 0,1 plus 0,3.

Tex om det är 2,5 meter mellan manometern och högsta punkten i värmesystemet så blir det;
2,5×0,1+0,3 => 0,25+0,3 => 0,55
Alltså 0,55 bar är lägsta systemtrycket, det erhålls under sommaren när ingen värme tillförs systemet.
Trycket i systemet stiger när värme tillförs.
På vintern när det är max värme på systemet så kan trycket ha stigit 0,5-1 bar.
Okej,
Den sitter i källaren antar jag där fjärrvärmeanläggningen sitter.

Översta delen i systemet är på våning 2 (2plan med källare).

Fyllde på vatten i tryckkärlet då det sjönk en del när jag började fylla på i systemet. Fått göra det en gång till nu efter någon timme. Är det normalt?
 
Manometern sitter i fjv-centralen, det blir alltså ca 1,5 m under källartaket, markplan med mellanbjälklag är ca 2,7m, övre plan med källarbjälklag är ca 1 m, totalt ca 5 m.
Alltså ca 1-1,25 bar.

Påfyllningen av radiatorkretsen brukar ske med varmvatten i fjv-centraler.
Så ja, har man fyllt på med ganska mycket vatten (55°+) så kommer trycket i värmesystemet att sjunka lite när vattnet kyls av till ca 30-35°.
 
Så har jag tryck på 0.8 nu ska jag fylla på lite till?
 
Ja, det bör du
 
  • Gilla
Nilsson9208
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det bör du
Super! Tack för all hjälp!
Man lär sig något nytt var dag 😄🙌
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.