Jag har precis dragit ny ventilation, alltså frånluft från tvättstuga, badrum och kök. Och nu tänkte jag kolla om man kan styra hur mycket det skall suga. jag har för mig att någon sagt att man kan ha som en dimmer typ. stämmer det?? det skulle ju vara intressant att kunna dra upp fläkten när man duschar till exempel. om det går. kan man placera en sån "dimmer" i en aparatdosa??

tack så länge...
 
Ja, det går att hastighetsstyra fläkten. Vad har du för fläktaggregat? Men att styra den steglöst finns det väl oftast inte behov av? Två lägen räcker. Normal och forcerad.

Det finns speciella 2-stegs tranformatorer som man använder för detta. Jag har en sådan och har monterat en vridtimer, 0-120min, som växlar över till forcering. Ett relä växlar mellan de två hastigheterna vilket också gör att jag kan ha fler timers/brytare som påverkar hastigheten.

Eftersom trafon är dubbel så har den inställningmöjlighet för hastighet för både normal och forcering men det visar sig nu att forceringen har jag på fullt fräs iallafall så det hade ju faktiskt räckt med en enkeltrafo och ett relä som växlar till fullspänning 230v.

Timern sitter i badrummet och trafon vid elcentralen.

Vad har du idag som drar ner hastigheten på fläkten? Eller går den på full fräs hela tiden?
 
I dag har jag ingenting, jag håller på och totalrenoverar ett hus, och har haft hjälp att dra ventilationen,(så jag har inte en aning om vad det är jag har. det ligger en stor sak på vinden och sedan massa rör i huset. i kväll har jag tänkt att jag skall slå igen väggarna i badrummet, så jag behöver veta om det går att styra det så och framförallt om jag får plats med själva saken som styr det i en apparatdosa, så jag kan sätta dit den, lägga ett rör och slå igen väggen.

visst räcker det med två lägen. har du din timer i en apparatdosa?? eller hur sitter den??
tack så länge...
 
Ja, själva timern sitter i en dosa intill lysknappen för rummet. Röret från dosan mynnar ut bredvid elcentralen där jag har transformator och relä. Du behöver egentligen inte reläet om du endast ska ha en enda timer eller brytare för forcering, men eftersom jag har forceringstimer i bägge badrummen så krävs den. Dessutom så möjliggör det att relativt lätt koppla på fuktsensor parallellt med timern.

Själva timern är inte större än en strömbrytare, liknande den på bilden.
 
  • timer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm jag funderar också på denna.
Har Alliancefläkt hemma i dagsläget. utbudet av frihängande alliancefläktar är rätt dåligt.
Den lösning jag funderade på är helt enkelt att montera en vanlig frihängande fläkt + att sätta en varvtalsregulator i köket på lämpligt ställe som jag kan styra centralfläkten med. Typ en sådan här: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=146382&search_page=

Nån som kan svara på vad det är för skillnad på en varvtalsregulator och en dimmer (de ser ju lika dana ut men jag antar att det är nån skillnad)
 
Tripod:
Tänk på att du kan inte sätta en vanlig köksfläkt om du har fläkt på taket (samma kanal).
Takfläkten kommer suga för fullt genom din köksfläkt då den saknar spjäll (som Alliance-fläktaran har).
Finns som alternativ en låda (se andra trådar på forumet) som gör att man kan använda en "vanlig köksfläkt".

Problemet om du styr takfläkten via en egen tyristor är att det gäller att komma ihåg att öka farten på takfläkten när du drar på köksfläkten, annars kommer det att blåsa baklänges ner i WC m.m.

Varvtalsregulatorn är byggd för att styra fläktar, dimmern för att styra belysning (enkelt förklarat), finns säkert någon som kan ge en mer teknisk exakt beskrivning av skillnaden.
 
Jepp det är ju just detta problemet att köksoset åker fel väg som jag vill fixa med regulatorn. Dock tror jag inte det är nåt större problem då jag ett år efter jag flyttade in upptäckte att takfläkten inte var inkopplad till alliancefläkten. De tidigare ägarna skippade tydligen det när de bytte köksfläkten. Det blåste inte ut i wc/tvättstuga då trots att takfläkten var död. Jag har iallafall åtgärdat detta nu.

Sen...det här extra spjället har jag läst om och det kan ju vara en smart lösning. Dock vet du om det är ett "problem" att takfläkten suger(ventilation) från köksfläkten?

När jag kopplade in takfläkten igen så monterade jag även en brytare på tråden så jag kunde stänga av takfläkten när det inte kändes som det fanns nåt behov av ventilation. Hur som helst vill jag kunna styra varvtalet på takfläkten så den inte stjäler så mycket dyr värme.

En lösning är ju förstås att montera en ny separat kanal till den nya köksfläkten. Har bara känslan att det blir dyrt.
 
Tripod skrev:
Jepp det är ju just detta problemet att köksoset åker fel väg som jag vill fixa med regulatorn. Dock tror jag inte det är nåt större problem då jag ett år efter jag flyttade in upptäckte att takfläkten inte var inkopplad till alliancefläkten. De tidigare ägarna skippade tydligen det när de bytte köksfläkten. Det blåste inte ut i wc/tvättstuga då trots att takfläkten var död. Jag har iallafall åtgärdat detta nu.

Sen...det här extra spjället har jag läst om och det kan ju vara en smart lösning. Dock vet du om det är ett "problem" att takfläkten suger(ventilation) från köksfläkten?

När jag kopplade in takfläkten igen så monterade jag även en brytare på tråden så jag kunde stänga av takfläkten när det inte kändes som det fanns nåt behov av ventilation. Hur som helst vill jag kunna styra varvtalet på takfläkten så den inte stjäler så mycket dyr värme.

En lösning är ju förstås att montera en ny separat kanal till den nya köksfläkten. Har bara känslan att det blir dyrt.
När finns det inte nått behov av ventilation?:confused:

Är det inte så att varvtalet i ett Alliace system skall styras från kåpan vid spisen? Det ser jag som det smartaste att göra iditt fall, för då ökar du ju all ventilation samtidigt så att säga.

Att dra en egen kanal ut bör inte bli så dyrt tycker jag, lite 160kanal, isolering, detaljer (nipplar och ev. böjar)och en takhuv, that`s it.!
 
patrikka skrev:
När finns det inte nått behov av ventilation?:confused:

Är det inte så att varvtalet i ett Alliace system skall styras från kåpan vid spisen? Det ser jag som det smartaste att göra iditt fall, för då ökar du ju all ventilation samtidigt så att säga.

Att dra en egen kanal ut bör inte bli så dyrt tycker jag, lite 160kanal, isolering, detaljer (nipplar och ev. böjar)och en takhuv, that`s it.!
Behovet av ventilation? Som jag skrev tidigare har ju takfläkten inte varit inkopplad på ett antal år. Vi upptäckte detta genom att det på vintern bildades imma på insidan av fönstrena. Detta föranledde att jag letade fel och upptäckte detta. Att ventilationen inte varit inkopplad har inte skapat några andra problem(vad jag vet) typ mögel på vinden å så. Är inomhusklimatet i övrigt bra så ser jag inget problem med att då och då koppla bort ventilationen.

Takfläkten styrs precis som du säger via köksfläkten (alliance) och det är ju i dagsläget väldigt smidigt. Dock är det ju på G en köksrenovering där en frihängande fläkt är planerat. Alliancesystemet försvinner helt enkelt så jag måste fixa en smidig lösning för detta.
En ny imkanal borde ju vara den bästa lösningen så jag slipper risken att trycka ut matos i wc.
Jag vill ju samtidigt inte koppla in takfläkten på en separat strömmatning som matar konstant 230 V Därav varvtalsregulatorn. Ventilationen matas i dagsläget med 110V när Allianceköksfläkten är avslagen. Halvfart alltså.
 
Risken med att stänga av ventilationen vintertid är att det kan bildas kondens i kanalerna där kall luft möter varm fuktig luft innefrån.

Vanlig köksfläkt till en takfläkt:
Nackdelen med att den inte har spjäll är att när du inte lagar mat kommer takfläkten att suga den största delen av sitt flöde genom köksfläkten (inget spjäll som stryper flödet).

Nya köksfläkt:
Skall du montera en ny frihängande köksfläkt tycker jag du skall dra en helt ny imkanal.
Ofta är det bara 125 kanal upp till takfläkten i gamla Alliance-system.
Och blir bättre med en ny större kanal.
Och när då alliance-fläkten försvinner får du sätta en trafo eller hastighetsreglering till takfläkten (vilket du redan är inne på).
 
Jo..det får nog bli en ny imkanal. Kändes bara som det var kostsamt och dyrt. + att man ska lyckas med takgenomföringen (betongpannor) utan att det blir några läckage. Men men..jag får räkna på en sådan och försöka trycka in det i budgeten.
 
Ok Tripod, blir bara lite orolig när folk snackar om att stänga av ventilation. Jag menar, är ett hus byggt med ventilation från början är det ju så tätt att man måste ha ventilationen igång.

Men skitsamma.. ;)

det finns en annan lösning om du vill dra ner på flödet, nämligen att skaffa ett aggregat som har hastighetsreglering från början. Tex RDKA från Fläkt Woods som jag gillar skarpt. ett tyst och smidigt aggregat där du kan välja till en reglerdosa där du väljer att köra ventilationen på 3 olika hastighter; forcering, normal, och reducerad ventilation. Då kan du ju ställa ner den reducerade till minimalt flöde och justera in normalläget i rätt flöde och forcering på max. bara att trycka på dosan..
 
Nu har jag varit inne på http://www.ventilationsbutiken.se/

Det var ju inte alls så dyrt som jag trodde med en ny imkanal:
Takhuv ca 1400 kr
Nätmatta ca 500 kr
Spiro 250 kr
div. installationsmatr. muffar osv. ca 500 kanske

2500 spänn kan det ju vara värt. Och så slipper man ju en massa 90 graders böjar och rensluckor.


Sorry imported_peter att jag snodde tråden :(
 
Faktum är ju att det dyra när man bygger om med hantverkare är ju tiden... tyvärr.
 
patrikka skrev:
Faktum är ju att det dyra när man bygger om med hantverkare är ju tiden... tyvärr.
Jo det är tur att man är envis och bygger allt själv. hade man råd så hade jag nog övervägt hantverkare till vissa bitar då det är nog tufft att sköta småbarn, jobb + att bygga om hemma samtidigt. De enda hantverkare som varit i närheten av mitt hus är elektriker.

Det enda som ställer till det med en ny imkanal är ju att jag måste vänta på att det blir snöfritt på taket. Är ju så sugen på att sätta igång med köket. Ska på några banker imorgon och disskutera tilläggslån. Blir intressant och se om man kan spela ut dem mot varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.