Hej!

Har nyligen flyttat in i ett hus med jordvärme. Från värmepumpen löper en värmekulvert till garaget som ansluter till en vattenburen ventilationsfläkt. I kulverten är det tillsatt glykol för att vätskan inte ska frysa. Jag lyckas dock inte få igång pumpsystemet för kulverten, och när jag går längst ledningen utomhus (den ligger på ca 1m djup) så luktar det gammal damperfym (ish). Kan det vara så att det är ett läckage på ledningen? Är det rimligt att det i så fall luktar damperfym?


Mvh
 
Glykol luktar sött, men om garaget är ett eget system skiljt från resterande radiatorsystem så måste det finnas ett tryckkärl som då även borde ha en manometer där du kan se om du har tryck i systemet.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Glykol luktar sött, men om garaget är ett eget system skiljt från resterande radiatorsystem så måste det finnas ett tryckkärl som då även borde ha en manometer där du kan se om du har tryck i systemet.
Tack! Har 0 tryck i systemet. Får ingen reaktion när jag kopplar in kontakten i väggen för kulvertsystemet. Någon tanke om vad som kan vara fel?

Är det rimligt att känna glyckolläckage om systemet ligger under 1 m jord/sand?
 
  • VVS-installation med tryckmätare, anslutningsrör, ventiler och väggmonterade detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du inget tryck så är det sannolikt en läcka någonstans, du behöver fylla på systemet innan du kör cirkulationspumpen så den inte bränner sönder. Sen får du försöka lokalisera läckan - givet att trycket sjunker igen.

Låter lite osannolikt att du skulle känna glykollukt på det djupet.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Har du inget tryck så är det sannolikt en läcka någonstans, du behöver fylla på systemet innan du kör cirkulationspumpen så den inte bränner sönder.

Låter lite osannolikt att du skulle känna glykollukt på det djupet.
Tack för det. Då får jag försöka få igång systemet och felsöka vart läckage kan vara. Återkommer hur det går lite längre fram.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.