Bor i en smålandsvilla mariannelund från 2006 och är precis på gång att ska börja inreda övervåningen.

Skulle påbörja luftspaltbyggande och isolering i helgen när jag upptäckte att en av takhuvarna läcker in ! Vi har takhuvar av modell Alig TP på kåken och ser ut som att det bara är en fog som släppt då jag kollar på huven monterad på andra sidan. Jag kan inget om tak och takhuvar men det kan väl inte vara tänkt att det bara är en fog som hindrar vattnet från att komma in, bör ju vara en uppvikt plåt krage eller nåt mer. Hur som helst tycker jag inte det ska börja läcka in vatten efter bara 5 år... Blir ett samtal till SMV och fråga om detta.

Nån annan som har denna typ av huv? Hur ser det ut hos er?
 
  • bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kontakta smv,detta läckage har hållt på väldigt länge
 
Inte säkert att det är läckage, ser ut som det lika väl kan vara kondensvatten som bildas i huven och som rinner tillbaka ner efter taket.
Kanske behövs isolering längre upp i huven.
 
Har ingen aning på hur dom här ser ut på undersidan, men jag ville väll gärna lagt på lite silicon runt röret uppe på taket..
Men knappast det som har gjort att det är läckage. Då hade det nog varit mycket värre.. Men tror ändå inte det skadar att göra.
 
Villan är inte 10 år. Detta bör SMV åtgärda utan kostnad. Undrar själv om det är kondens? Men silicon oppeifrån skulle inte skada.
 
Tänkte också på kondens men verkar inte troligt på ett köksfläkt utblås i denna årstid. Dessutom var det ordentligt blöt, tror inte så mycket kondens kan inte bildas där och dagen jag upptäckte det sammanföll dagen efter en ordentlig regnskur. Nu har det gått 3 dagar utan regn och masoniten har börjat torkat upp.

Min första åtgärd var givetvis sticka till bauhaus och köpa riktig takfog till att foga igen mellanrummet. Sitter en likadan takhuv på andra sidan för frånluftsvärmepumpen och den hade fortfarande en fog kvar (se bild), dock i väldigt dåligt skick. Denna åtgärdade jag givetvis på samma gång.

Frågan kvarstår dock, jag håller ju med er andra och tycker knappast att detta läckage bör ha uppstått för att den där fogen har släppt. Isåfall borde ju konstruktionen av denna takhuv klassas som världens sämsta om det ska stå och falla med lite fogmassa om det håller tätt. Alternativt är den helt enkelt felmonterad. Jag vet inte... men väntar med spänning på vad som händer när det regnar imorgon.

Ringde SMV, blev direkt kopplad till jurist... kul.
 
  • bild 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är det med pappen som ligger under tegelsten? Har du lyft upp och kollat om det kan vara läcka där?
Bra att höra dom tog dig seriöst på SMV då.. Det var ju bra..
 
SMV vill inte ha nya kunder. Bra. Med tanke på alla som läser Byggahus...

Kontakta ditt försäkringsbolag och även säljaren som sålde huset! Reparationen blir inte dyrr, men vem vet vad döljer sig under... Då är det bra att veta, hur man wka handskas med dessa tomtar :/
 
Raptor50 skrev:
Hur är det med pappen som ligger under tegelsten? Har du lyft upp och kollat om det kan vara läcka där?
Bra att höra dom tog dig seriöst på SMV då.. Det var ju bra..
Det finns inget papp där! Bara masonite. Det man ser.
 
Lizzardo
Tyvärr så är det inte helt ovanligt att det läcker i skarven mellan ersättningspannan och huven som du tätat.
Jag hade precis samma problem som dig under fredagens störtskur, jag gav mig upp på taket i hällregnet och tätade och läckaget försvann.
Jag kan då tillägga att min huv är någon månad gammal.
Vad har du för fabrikat på huven?
 
Detta borde ha varit svetsat!!!
 
kamilenski skrev:
Detta borde ha varit svetsat!!!
Eller rätt konstruerat.

konstruktion.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan också vara anslutningen av undertaket mot röret som läcker. Vid hårt regn och vind kan det komma in vatten under tegelpannorna som kommer rinnande uppifrån ner mot röret. Då gäller det att det finns en bra tätning mellan röret och undertaket för att vattnet ska fortsätta ner till takfoten istället.
 
Lizzardo
kamilenski skrev:
Detta borde ha varit svetsat!!!
Det ska vara svetsat och fogat inuti huven.

cem77 skrev:
Eller rätt konstruerat.

Kan också vara anslutningen av undertaket mot röret som läcker. Vid hårt regn och vind kan det komma in vatten under tegelpannorna som kommer rinnande uppifrån ner mot röret. Då gäller det att det finns en bra tätning mellan röret och undertaket för att vattnet ska fortsätta ner till takfoten istället.
På de flesta huvar jag monterat så är det med en täckplåt som ska ligga under pappen i överkant och över pappen i underkant för att vattnet ska rinna förbi.
Har man slarvat med denna så kan det självklart läcka.
 
Redigerat:
Hej!
Tänkte höra om du hittade felet?
Vi har samma problem med en exakt likadan skorsten/takhuv till utseendet.
Huset är 7 år gammalt, Fiskarhedenvillan.

Klättrade upp på taket men ser inga fel.
Har ingen vind på den delen av huset (modellen heter Pärlan).

Det droppar in vatten via köksfläkten.

Med vänlig hälsning, Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.