Vårt kaminlock sprack nyligen så vi ska nu byta kamin. Har beställt en ny kamin och tänkte försöka att montera den själv då jag fått hutlösa priser för kamininstallation och jag tror att det bara kommer vara att sätta in ett rökrör rakt upp i existerande rör som går in i murstocken. Men hittar begränsad information om hur denna typ av montering görs så tar gärna lite hjälp.

Mynningen på den nya kaminen är 150mm och vårt rör är 130mm så jag tänkte köpa en övergång, och sen ett rakt rör upp i det böjda röret som redan sitter där. Ni som vet, låter detta som en godkänd lösning? Hur fäster man bäst dessa rör ihop för att få ett godkänt resultat?

Självfallet ska detta godkännas av sotaren sen så känner mig trygg i att iaf försöka göra installationen själv.

Tacksam för svar. Bifogar bild på vår gamla kamin som visar hur rören sitter

Nya kaminen: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...askamin-panadero-ambar-3v-ecodesign/p-1326922

Övergången: https://amzn.eu/d/faf2zu2
 
  • En gjutjärnskamin står framför en tegelvägg i ett hus med trädörr och inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men är det så dyrt att köpa nytt kaminlock? Den ser fin ut den på bilden. Handöl?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Men är det så dyrt att köpa nytt kaminlock? Den ser fin ut den på bilden. Handöl?
Vi har inte hittat något för denna modellen men ska leta mer då jag har en stuga där vi eventuellt ska ställa denna om vi kan laga den. Kostanden på nytt lock är inte frågan :) Vi ville ändå byta den framöver då vi ville ha mer glas.
 
Om budget finnes kolla efter Vermont castings, vackra och otroligt effektiva. Vi kunde inte motivera ett sånt köp så det blev Jötul för oss.
Annars är det iofs stil på kaminen som vissa är väldigt petiga med. Handlar om övrigt hus och hur öppen planlösning som finns, hur stor yta ska värmas upp?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Om budget finnes kolla efter Vermont castings, vackra och otroligt effektiva. Vi kunde inte motivera ett sånt köp så det blev Jötul för oss.
Annars är det iofs stil på kaminen som vissa är väldigt petiga med. Handlar om övrigt hus och hur öppen planlösning som finns, hur stor yta ska värmas upp?
Jag har redan beställt kaminen som jag länkat till i posten så behöver ingen hjälp att välja men tack ändå :). Behöver bara råd om hur man monterar rökröret och hur dessa fästes ihop då detta är lite oklart
 
Märken som jag fått rekommenderat:
Vermont castings
Jötul
Morsö

Om det gäller gjutjärns kamin.
För plåtisar vet jag inte vad som är bra och hållbart, flera av plåtisarna är oftast mera design och terivseleldning inriktad som jag förstår.
Lopi
Buck stove
Dessa här några man ser på forumet hearth, typ jätteforum för eldtokar 😃
 
Y Yowsa skrev:
Jag har redan beställt kaminen som jag länkat till i posten så behöver ingen hjälp att välja men tack ändå :). Behöver bara råd om hur man monterar rökröret och hur dessa fästes ihop då detta är lite oklart
Går alltid att ångra sig, komma på andra tankar. 😉
 
Rören är hane i ena änden och hona i andra och träs bra på varandra, blir rätt tight bara av det. Om du vill kan du ha lite pannkitt i skarvarna.
Kommer fungera med övergången men det hade blivit snyggare med 150 hela vägen, du behöver då slå loss inmurningsstosen och göra hålet större, blir ju lite extrajobb men kanske värt det.
 
  • Gilla
Yowsa
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Rören är hane i ena änden och hona i andra och träs bra på varandra, blir rätt tight bara av det. Om du vill kan du ha lite pannkitt i skarvarna.
Kommer fungera med övergången men det hade blivit snyggare med 150 hela vägen, du behöver då slå loss inmurningsstosen och göra hålet större, blir ju lite extrajobb men kanske värt det.
Ah det är så pass lätt att sätta ihop dom, super då gör det ju allt väldigt mycket enklare. Blir det fult med övergången så kan vi ju alltid göra större hål i framtiden. Tack för hjälpen 🙏🏼
 
  • Gilla
vinylskiva
  • Laddar…
Random fråga, jag fick med denna korta delen till kaminen, den passar inte alls bra utan går bara ner någon cm över röret som sticker upp, den har en vinklad del inne i sig, är detta en viktig del för rökflödet eller går det att köra rakt rör upp istället för denna biten? Finns tyvärr inga instruktioner som nämner detta röret alls och vet inte vad delen heter så har haft svårt att googla det. Tacksam för hjälp
 
  • Svart bord med hörlurar och del av genomskinlig hatt. Tegelvägg i bakgrunden. Inomhus, delvis otydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y Yowsa skrev:
Random fråga, jag fick med denna korta delen till kaminen, den passar inte alls bra utan går bara ner någon cm över röret som sticker upp, den har en vinklad del inne i sig, är detta en viktig del för rökflödet eller går det att köra rakt rör upp istället för denna biten? Finns tyvärr inga instruktioner som nämner detta röret alls och vet inte vad delen heter så har haft svårt att googla det. Tacksam för hjälp
Hej. Har du hittat något svar på den här frågan? Sitter med samma problem???
 
Martin Andersson9237 Martin Andersson9237 skrev:
Hej. Har du hittat något svar på den här frågan? Sitter med samma problem???
Svärfar sa att det är ett stopp för sotaren när dom sotar, men då vi har böjt rör, och har en liknande del inne i vår kamin så skulle det inte behövas. Men får 100% svar på om den behövdes imorn då vi äntligen ska få kaminen besiktigad 🤞🏼
 
  • Gilla
Erjo1979
  • Laddar…
Enligt din bild så går det bra med 90 grader om det finns sotlucka ( den på bilden har en ) ska vara lika den och är godkänt. Sotarn knuffar ner sotet i botten på pipan och rakar/dammsuger ut det via sotluckan
 
Y Yowsa skrev:
Random fråga, jag fick med denna korta delen till kaminen, den passar inte alls bra utan går bara ner någon cm över röret som sticker upp, den har en vinklad del inne i sig, är detta en viktig del för rökflödet eller går det att köra rakt rör upp istället för denna biten? Finns tyvärr inga instruktioner som nämner detta röret alls och vet inte vad delen heter så har haft svårt att googla det. Tacksam för hjälp
Har inte sett den där modellen men gissar att den färdigdesignade kaminen inte klarade provningen för Eco Design kraven, då improviserades den där biten för att ytterligare bromsa rökgaserna lite
 
Tack för hjälpen alla, installationen blev godkänd av sotaren idag 🙌🏼
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.