I källaren på vårt hus byggt någon gång under 20-talet finns en stor kloss.

För tio år sedan putsades och målades väggarna i källaren och klinkers lades på golv. Men denna kloss fick vara kvar, och man satte klinker på toppen.

Nu skulle vi vilja placera en duschkabin precis i detta hörn. Men kan någon förklara varför förra ägaren inte bilade bort skiten utan valde att göra den fin med klinker och puts? Vad har den haft för funktion? Vad kan vi tänka oss att hitta?

Den är inte mot en yttervägg, och på andra sidan väggen ser jag inget spår av den.
 
  • En sparsamt upplyst köksbänk med diverse föremål och rengöringsprodukter, inramad av vita väggar och grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukade finnas tvättkar i betong i ungefär den storleken i äldre hus. Ser ut som ett stort badkar. Jag tror det är ett sådant som man gjort en bänkskiva över, istället för att ta bort den.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Låter rimligt. Den är i alla fall ihålig märkte jag. Latmaskar som inte bilade bort den när de ytskiktsrenoverade källaren för 15 år sedan.
 
Men får du plats med duschkabin trots rören i taket och eldosan?
 
Kan också vara en bergsklack därunder.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Kan du inte ställa duschen vänster om klacken, där har du redan golvbrunn och vatten och slipper bila i golvet. On den vasken kan du montera ovanpå klacken.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan du inte ställa duschen vänster om klacken, där har du redan golvbrunn och vatten och slipper bila i golvet. On den vasken kan du montera ovanpå klacken.
Det spelar ingen roll vart den eventuella duschen placeras. Mysteriet med lådan ska lösas i första hand.
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 9 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan du inte ställa duschen vänster om klacken, där har du redan golvbrunn och vatten och slipper bila i golvet. On den vasken kan du montera ovanpå klacken.
Där finns en radiator och avloppstammen som går ut ur huset.

Ett annat alternativ är att flytta tvättmaskin och torktumlare och ställa på hyllan och sedan placera duschkabinen i andra hörnet. Men där går två stråk med värmerör i taket. Även inkommande vatten kommer i taket här.

Takhöjden är 202 så inte jättemycket att leka med.
 
  • Tvättstuga med tvättmaskiner, torktumlare, skåp, handfat, städredskap, och flaskor på bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
mexitegel mexitegel skrev:
Kan också vara en bergsklack därunder.
Innervägg, så det är mindre sannolikt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det spelar ingen roll vart den eventuella duschen placeras. Mysteriet med lådan ska lösas i första hand.
Enig. Hur många skelett får plats i 80x130x90? 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
G Gunnar Johansson69 skrev:
Enig. Hur många skelett får plats i 80x130x90? 😂
Fler än du tror.. 💀
 
  • Gilla
  • Haha
oscar_uppsala och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Men får du plats med duschkabin trots rören i taket och eldosan?
Placerar den 25 cm ut från väggen. Så rören går fritt är min tanke. Enklare att städa också om man har ca 25 cm mellan kabin och vägg.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Innervägg, så det är mindre sannolikt.
Ahh, det missade jag. Då tror jag också det är kvarlevorna från förra ägaren som ligger där 😂.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ahh, det missade jag. Då tror jag också det är kvarlevorna från förra ägaren som ligger där 😂.
De såg jag förra veckan. Men förrförra ägarnas man har gått bort, och även förrförrförras man har gått bort 😱
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Vi hade en liknande klack i tvättstugan från 1947. På den hade man tidigare en tvättmaskin. Dock var denna klack hälften så hög som din.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.