Vi har förvärvat ett hus med vedpanna. Jag har i princip fri tillgång till ekved, men har hört att man pga. garvsyra inte ska elda om den inte torkar i 2 år. Hur ofta vågar jag elda med den utan att förstöra pannan? Vi ska inom 5 år sätta in bergvärme. Vågar jag elda 1 gång i veckan? 3 gånger? Hela tiden? 🥺

Jag ska köpa björkved också, men vill ni kunna spara nån slang genom att elda med gratis ek.
 
  • Gilla
OkFar
  • Laddar…

Bästa svaret

Ek ger en hög värme, du ska blanda med annan ved och se till att elda efter rökgaserna. Vet inte om det finns en rökgastermometer på din panna. Köp en, men inte en som är digital, det ska vara en som visar twmpen hela tiden. Borra ett hål i rörkröret och sen läser du av tempen, lagom temp är omkring 200 C till 220C för en självdragspanna och vid rökgasfläkt ca 150 C. Blir det för hög temp stryper du sekundären lite.
Finns det något spjäll på utgående rör, så går det bra att strypa där, om inte så sätt i ett. Perfekt för att hålla ner tempen till rätt nivå. Det hjälper inte att sprängelda en panna, bara kråkorna gillar det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
J JonazThern skrev:
Vi har förvärvat ett hus med vedpanna. Jag har i princip fri tillgång till ekved, men har hört att man pga. garvsyra inte ska elda om den inte torkar i 2 år. Hur ofta vågar jag elda med den utan att förstöra pannan? Vi ska inom 5 år sätta in bergvärme. Vågar jag elda 1 gång i veckan? 3 gånger? Hela tiden? 🥺

Jag ska köpa björkved också, men vill ni kunna spara nån slang genom att elda med gratis ek.
Jag skulle definitivt våga elda 2års torr ekved, i pannan varje eldning de närmaste 5 åren, det är ett utmärkt energirikt bränsle som med fördel kan blandas med nått enklare/ mindre energirikt som rötgran eller al om man lyckas fylla acctankarna utan att ha perfekt ekved.

Björkved är ofta onödigt dyrt per kWh då många trivseleldare inbillar sig att de måste ha björk till sina designkaminer.
 
Redigerat:
  • Gilla
fiskarn87 och 5 till
  • Laddar…
Blir fin glöd av ek 😎 eldade massor i kaminen förra vintern utan några problem.
 
  • Gilla
LPR och 2 till
  • Laddar…
Som föregående talar skriver, blanda träslag, eller elda efter att rökgastempen. Ek är fantastiskt fint bränsle, gäller bara inte att vräka in som om det är gran eller asp. 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
När ni säger ”elda efter rökgastemp”, innebär det att jag ska elda sålänge de inte uppnår viss temp? Googlade lite, 300-350 verkar vara magisk gräns. Eken är ca. 1 år gammal, så kanske ska blanda ut med 50/50 Björk eller annan löv?
 
De 2 åren handlar nog mest om att veden skall vara ordentligt torr när den eldas - det för att inte för mycket vatten skall ånga av och sätta sig på insidan av panna och rökgångarna och vid survedseldning som det gärna blir med för fuktig ved att garvsyra följer med vattenångan och sätter sig på de ännu inte ordentligt uppvärmda metalldelarna i pannan och stocken och börja agera som just syra på cement och annat som innehåller kalk eller metall som järn...

en vattenmantlad vedpanna har ju per definition rätt kalla ytor mot eldstadssidan så länge vattnet inte är speciellt värmd - det finns anledning varför oljepannor var satta på typ 80 grader C då eldningsolja på 70 talet och tidigare hade rätt mycket svavel i sig - som vid eldning blir svaveldioxid, löst i vatten svavelsyrlighet som kunde oxideras vidare till svavelsyra och det i sin tur käkade på stålet i pannan. Vid 80 grader C i pannans vattenmantel så var det väldigt liten risk att det fällde ut någon fukt på ytan av rökgaserna från oljelågan - och detsamma gällde också skorstenen och att rökgastemperaturen och därmed skorstenstemperaturen inte blev för låg när det närmade sig toppen av skorstenen just för att det inte skulle fälla ut kondens med svavelsyra i sig. oftast fodrades rökgången med mindre rördiameter för oljepannan för att det är mycket mindre luftvolym när olja eldades gentemot vedpanna och detta för att hålla värmen hela vägen upp.






garvsyra är en organisk syra och vid tillräckligt hög värme sönderfaller på samma sätt som annan ved.
 
  • Gilla
SusoDus och 4 till
  • Laddar…
Det är för hög temp, blir bara mer till kråkorna, du ska blanda lite med veden, 75 ek och 25 övrigt är bra. Att googla är en sak, verklighet en annan. Vad för panna har du eller är det en kamin. Med panna se till att du inte kommer över 240 C.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Nu blev det "jobbigt". 😂 Det ser ut som att vi vann budet på det huset jag pratar om, så nu måste jag börja kika på ved. jaghar ca. 1 kubik ek hemma. Hur mycket ved totalt behöver jag för att klara vintern? Svår fråga kanske, men generellt hur många kubik går det åt för en normalvinter?
 
Beskriv huset, storlek, byggår, energisparande åtgärder t.ex. isolering, fönsterglas, etc.
 
J JonazThern skrev:
När ni säger ”elda efter rökgastemp”, innebär det att jag ska elda sålänge de inte uppnår viss temp? Googlade lite, 300-350 verkar vara magisk gräns. Eken är ca. 1 år gammal, så kanske ska blanda ut med 50/50 Björk eller annan löv?
Om eken bara torkat ett år behöver du låta den torka minst ett år till, skaffa annan ved till den här uppvärmnings-säsongen.
 
  • Gilla
Jockebanan och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om eken bara torkat ett år behöver du låta den torka minst ett år till, skaffa annan ved till den här uppvärmnings-säsongen.
Ja, men blir nog kanske så. Eller så använder jag den till grillplatsen på baksidan.
 
  • Gilla
bcaokn
  • Laddar…
J JonazThern skrev:
Ja, men blir nog kanske så. Eller så använder jag den till grillplatsen på baksidan.
Om du bara ska elda ute för nöjes skull behöver du inte ekved, torka den ett år till och använd den till husets uppvärmning när det är extrakallt nån gång.

Om du får tag i tillräckligt mycket torr eldningsklar ved för rimliga pengar nu har du tur, jag skulle nog överväga värmepumpsdrift och komplettera med ved när elpriset är orimligt högt eller när pumpen inte räcker till.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
B
Jag har blandat in ungefär 10% ek i många år utan problem, men det beror helt enkelt på att jag får in ungefär 10% ek på lång sikt när jag köper blandved, även om det olika år varierar.

Korrosionsmässigt är det klart sämre för pannan att elda 100% ek under en period och elda ekfri ved resten av tiden, jämfört med att låginblanda under lång tid.

Eken låter jag torka minst 2år efter klyvning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har inte mycke ek alls för stunden, läst att torktiden kan variera mellan 2-5år. Ska plocka ner en ek nu strax, sen börjar klockan ticka, ska prova mäta lite fuktkvoter till våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.