Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte om Mälartåg och MTR ligger så mycket högre.
Mälartåg körs av MTR. Ingen är glad.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mälartåg körs av MTR. Ingen är glad.
Åfasen, ja då ligger nog MTR inte högre än SJ.
Förra sommaren skulle vi åka till Eskilstuna med Mälartåg. Hoppsan, tåget bara försvann... En timme senare kom nästa tåg men där hade vi ju inte biljetter...
 
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Åfasen, ja då ligger nog MTR inte högre än SJ.
Förra sommaren skulle vi åka till Eskilstuna med Mälartåg. Hoppsan, tåget bara försvann... En timme senare kom nästa tåg men där hade vi ju inte biljetter...
Det är en typisk MTR-grej. De är lite smarta så vi som pendlar d v s åker in till Stockholm på morgonen och ut från Stockholm på kvällen prioriteras och ser inte detta så ofta. Men skolungdomen som ibland ska åka åt andra hållet till nån ort med gymnasieskola de hamnar utan tåg eller i ersättningsbuss var och varannan vecka verkar det som.
 
V
H hempularen skrev:
Jag antar att de problem som lett till avslutat avtal, är neddragningen av turtätheten, som påstås bero på personalbrist. Signalfel och andra fel som rör spårsystemet påverkas inte av vilket företag som kör på spåren.

SJ har sämre rykte än MTR, blir knappast bättre.
Inte vad gäller pendeltågstrafiken. Innan MTR tog över kördes pendeltågen av SJ i det helägda bolaget Stockholmståg. Under Stockholmståg fungerade pendeltågen mycket bra kan jag av egen erfarenhet säga som daglig pendlare.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag undrar om det verkligen kan bli värre. Kanske om man ska mot Västerhaninge/Nynäshamn som har 6 tåg i timmen jämfört med 2 tåg i timmen mot Södertälje.

Jag tror det var 2 veckor sen som det var strul med elproblem mellan Älvsjö och Farsta (dvs linjen mot Västerhaninge/Nynäshamn). På något magiskt sätt påverkades ändå Södertälje-linjen så där var det 45 minuter till nästa avgång från Stockholm City. Under dessa 45 minuter hann det väl gå 4-5 tåg på den andra linjen.

Dvs, ska man åka med linjen mot Södertälje har jag svårt att se att det kan bli en försämring med SJ.
Nja,
nog har man 6 tåg i timmen till Södertälje åxå uppdelat på två linjenummer.
Har man otur så bor man vid "fel station" på västerhaninge linjen... och då har du 4 ggr i timmen då vissa tåg hoppar över stationer.
Problemen med pendeltågen är ju att de har trafikverket som ansvarig för banan, SL som äger tågen och sen "fantastiska" MTR ovanpå det... och allt styrt utifrån politiken.
Beslutet som fattades om att inte ha tågvärdar... fattades ju på landstinget och MTR skulle exekvera beslutet.
Sen är ju MTR kanske inte det smidigaste företaget... Vilket ju resulterade i kaos.
Komplex ansvarsbild gör det inte enklare och jag tror att det tyvärr finns många utmaningar för SJ att hantera.
Så det är kanske lika bra vi förbereder oss för ytterligare kaos när SJ tar över.
Förutom det så är det otroligt kort förberedelsetid för en operatör att ta över sådan komplex trafiklösning.
Bara det inbjuder till tågstrul !
 
  • Gilla
il_duce och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en flickvän som bodde i Rotebro för en sådär 20+ år sedan. Bestämde mig där och då för att aldrig bo så man var beroende av pendeln 😂
 
S Styrman_jansson skrev:
Beror inte de flesta förseningar på den som har banan, t.ex. trafikverket? D.v.s. de orsakas främst inte av operatören?
MTR har nog i större utsträckning lidit av brist på tågförare än infrastruktur jämfört med regionaltågen. En hel del av lokförarbristen är självgenerad pga personalpolitik och en stor del orsakad av att många förste valde att gå vidare i samband med tågvärdarnas avskaffande.
 
Fairlane
Scout Scout skrev:
Nja,
nog har man 6 tåg i timmen till Södertälje åxå uppdelat på två linjenummer.
Har man otur så bor man vid "fel station" på västerhaninge linjen... och då har du 4 ggr i timmen då vissa tåg hoppar över stationer.
Ja ibland har man två linjer. Jag tittade precis i Appen på en resan från Stockholm City till Huddinge 18.30 och det såg bättre ut nu än på längde. Nu går det faktiskt varje kvart. För två veckor sen så var det x.24 och x.54 som gällde, dvs en i halvtimmen. Missade man pendeln så såg man två tåg mot Västerhaninge och ett mot Nynäshamn avgå innan ens eget tåg kom, ibland även två mot Nynäshamn. Viss x-tåget hoppar över stationer men även för de som skulle dit så gick trafiken dubbelt så ofta som för den som skulle till säg Huddinge.
 
N
H hempularen skrev:
Jag menar bland resenärer. SJ hör väl till världens sämsta tågoperatörer. Kanske inte sist på listan, men nära botten. Och om de lade lite mer energi på att faktiskt köra tåg, istället för att skylla ifrån sig på väder, löv, personalens vilopauser och 5000 andra undanflykter så skulle de nog bli lite bättrte.
SJ och till en viss del andra tågoperatörer får ta mycket skit för sådant som ligger bortom deras kontroll. Spårfel, växelfel, signalfel, elfel, lövhalka och oväder är inget operatörerna kan göra så mycket åt.
Vid förseningar kan spruckna nattvilor och krav på rast d.v.s. sådant Arbetstidslagen och/eller kollektivavtal styr få stor påverkan.
Fordonsfel och personalbrist ligger däremot på operatörerna att hantera.
Järnvägstrafik är bra mycket mer komplicerat än vägtrafik.
Krav på regelbunden läkarundersökning med högt ställda krav och fortbildning i trafiksäkerhetsföreskrifter med godkänt resultat på tillhörande prov är t.ex. på en helt annan nivå inom järnvägen.
Vad gäller SJ kontra MTR Pendeltågen tror jag möjligen SJ har bättre förutsättningar att klara av uppdraget men osvuret är nog bäst.
MTRX och MTR Tunnelbanan verkar fungera bra så även MTR kan med rätt förutsättningar.
 
  • Gilla
Scout och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja ibland har man två linjer. Jag tittade precis i Appen på en resan från Stockholm City till Huddinge 18.30 och det såg bättre ut nu än på längde. Nu går det faktiskt varje kvart. För två veckor sen så var det x.24 och x.54 som gällde, dvs en i halvtimmen. Missade man pendeln så såg man två tåg mot Västerhaninge och ett mot Nynäshamn avgå innan ens eget tåg kom, ibland även två mot Nynäshamn. Viss x-tåget hoppar över stationer men även för de som skulle dit så gick trafiken dubbelt så ofta som för den som skulle till säg Huddinge.
Kikade just i appen och såg att om man åker till Huddinge mellan 16-17 har man har 8 (?!) avgångar från Centralen.
Åker ju sällan den linjen utan vill gärna tro att det är mycket bättre på den 😆
X-trafiken är säkert bra för den som bor långt ut men bor man ex. i Trångsund är det beskt att se tågen passera.
 
D Daniel Kron skrev:
Personal flyr MTR för SJ trots bättre betalt. Säger väl endel om MTR. Lär bli betydligt bättre med SJ.
Japp, har en bekant i branschen. Denna bekant har även varit fackligt aktiv och SJ är i.a.f. en betydligt attraktivare arbetsgivare. Detta bör förstås i förlängningen innebära en betydligt högre tjänstvillighet.

Jag åker inte svinmycket tåg men det SL enligt mig är absolut sämst på är förutom dom gamla skabbiga ostädade vagnarna med. div. fel. att dom är svåra för mig som resenär att ha och göra med. D.v.s. rent administrativa brister.

M.t.p. att vagnarna följer med och SJ kör tågen och inte sköter något mer som resenären märker så tror jag attt detta kan bli jättebra. Det som möjligen kan ställa till det är att 4 månader inte är speciellt lång förberedelsetid. Men på sikt så 👍
 
  • Gilla
Daniel Kron
  • Laddar…
Fairlane
Scout Scout skrev:
Kikade just i appen och såg att om man åker till Huddinge mellan 16-17 har man har 8 (?!) avgångar från Centralen.
Åker ju sällan den linjen utan vill gärna tro att det är mycket bättre på den 😆
X-trafiken är säkert bra för den som bor långt ut men bor man ex. i Trångsund är det beskt att se tågen passera.
Visst nu går tågen, men efter 18.24 var det halvtimmestrafik för två veckor sen iallafall och har varit länge.
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.