L lillanutten skrev:
Om du inte har kompetensen själv måste du ta kontakt med en konstruktör som vet hur man räknar. Jag är civilingenjör med inriktning husbyggnad men hade ändå inte kunnat räkna på hållfastheten t.ex. 😅
Jag har inte det nej, men man skulle kunna utföra vissa experiment som exempelvis vilket lim jag bör använda till limträ, vad olka trä sammansättningar klarar av att hålla osv. Det kanske blir ingen större undersökning men jag skulle nog sova bättre om jag vet att det tänkta designen håller. Det lär ju också va kul att testa på olika lösningar om jag gör först en test sektion av huset.
 
D Daniel 109 skrev:
Bygglov kan du inte få. Men om du ser till att uppfylla BBR, helst då kommande versioner, så bör du kunna få bygglov när det kommer till kritan.
Tack för tipset. Jag har laddat ner och läser deras pdf från 2023
 
Vladislav Vladislav skrev:
Hej! Jag är en man som är 27 år gammal och jobbar som inredningssnickare. För några år sedan har jag omskolat mig och har för ett år sedan fått jobb på ett fint spec snickeri.
Just nu går jag i tankar om att bygga ett hus då jag bor i en lägenhet. Jag har ingen familj eller flickvän och känner mig manad att sätta igång med något stort.
Min fundering är, kan jag bygga ett hus innan jag har köpt en tomt? Det är ju så att den firman jag jobbar på har maskiner som jag kan använda för att ta fram mer eller mindre allt för ett hus i trä. Det finns också en metalverkstad och den kan också tillföra en hel del.
Företaget har inget emot att jag sätter igång med något sådant då de anser att det är kompetensutveckling så länge jag står för alla kostnader.
Min idé bygger på ett husstomme av formpressad limträ som man kan tillverka inom företaget på fritid. Jag har skisser och håller på att ta fram ett detaljritning för ett hus för 5 personer. Jag skall säga att jag kan väldigt lite om husbygge men lär mig under tiden och tackar Gud att jag är omgiven av kunniga personer som kan bygga hus.
Jag undrar, kan jag till exempel göra ett hus som skulle kunna lätt få bygglov utanför detaljplanen? Alltså kan jag med hjälp av en arkitekt ta fram ett hus som jag kan tillverka nu under min fritid och sedan förvara den någonstans tills jag hittar en lämplig tomt att uppföra den på?
Jag kan egentligen bygga det mesta men hur går jag tillväga så att jag kan vara säker på att den hustypen jag tänker mig kommer alltid bli godkänd efter en bygglovsansökan?

Den bifogade bilden visar ungefärligt hur min tänkta husstomme ser ut. Inspiration är taget från en victoriansk växthus.
Du tänker annorlunda, det gillar jag

Det du egentligen tänker är mer mot standardisering och prefabricering

Kan ett originellt hus i moduler som kan förvaras under en tid utan att ta mycket plats

Du kommer få många nej så gör man inte men det är också för att majoriteten har den mentala inställning
 
Som någon redan skrivit så handlar det inte om tester för att du ska sova bättre utan att du måste kunna redovisa beräkningar för att kunna få bygglov. Om man tittar på mpnga kataloghus har de samma dimensioner på stommarna lite oavsett hur de är utformade och var i landet de står så de utgår väl lite från max tänkbara laster, det borde kunna gå att tänka så med din stomme också fast att du ändå kan ha vissa frihetsgrader i hur du utformar ditt hus. Men om du t.ex. Utgår från en bestämd spännvid på din stomme så kan säkert en konstruktör räkna ut vilka dimensioner du måste ha för att uppfylla kraven på vindlaster, snölaster m.m. I den ort där du tänker dig att bygga. Det är också bra redan vid utformning av stommen att räkna på hur mycket isolering och så du behöver eftersom det ibland är det som snarast blir dimensionerande för hur tjock stommen blir Snarare än hållfastheten.
Vladislav Vladislav skrev:
Jag har inte det nej, men man skulle kunna utföra vissa experiment som exempelvis vilket lim jag bör använda till limträ, vad olka trä sammansättningar klarar av att hålla osv. Det kanske blir ingen större undersökning men jag skulle nog sova bättre om jag vet att det tänkta designen håller. Det lär ju också va kul att testa på olika lösningar om jag gör först en test sektion av huset.
 
  • Gilla
Vladislav och 1 till
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Varför måste man ha det menar du? Att hållfastberäkna ett hus är inte raketvetenskap direkt.
Det kan inte vem som helst räkna ut. Du måste kunna beräkna t.ex. vilka dimensioner på träbalkar utifrån belastning av materialet i huset och yttre belastning, t.ex. snötyngd, osv. Det är heller inte alla träbjälkar som är raka utan ligger i vinkel. Nej, vem som helst kan inte räkna ut hållfastheten!
 
Nej, det är jag fullt medveten om. Det finns många som knappt kan räkna alls. Men det måste inte vara någon med specialkompetens.
 
Jg har gjort mycket beräkningar men inte hus, jag vill påstå att huskonstruktikb är simpelt i jämförelse med andra tex dynamiska hållfasthetsberäknibgar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.