1 456 läst · 27 svar
1k läst
27 svar
Ny operatör tar över pendeltågstrafiken i Stockholm.. Sj tar över
Sida 1 av 2
Trafiken har inte fungerat tillfredställande med förseningar och inställda avgångar. Nu har man beslutat att SJ skall ta över driften av pendeltågstrafiken i Stockholm. Jag är tveksam på att det blir bättre för SJ har väl inte världens bästa "track record" när det gäller att komma i tid. Vad tror ni, blir det bättre eller sämre? Jag tror dessvärre inte någon kommer märka någon skillnad.
Redigerat:
Det beror väl på det underliggande problemet.
MTR (och SL) har ju hävdat lokförarbrist, underförstått i landet/allmänhet. Det problemet lär väl knappast lösas med SJ. Men är det egentligen att MTR är en oattraktiv arbetsgivare av ett eller annat skäl kan det förstås potentiellt bli bättre på sikt.
Samtidigt har ju SL nu sagt upp avtalet, så något har de bedömt kommer bli bättre utan MTR. Får man anta.
Kaos i skiftet får nog förvänta oss oavsett 😕
MTR (och SL) har ju hävdat lokförarbrist, underförstått i landet/allmänhet. Det problemet lär väl knappast lösas med SJ. Men är det egentligen att MTR är en oattraktiv arbetsgivare av ett eller annat skäl kan det förstås potentiellt bli bättre på sikt.
Samtidigt har ju SL nu sagt upp avtalet, så något har de bedömt kommer bli bättre utan MTR. Får man anta.
Kaos i skiftet får nog förvänta oss oavsett 😕
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 603 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 603 inlägg
Jag tror inte det kan bli sämre, så bättre eller lika uselt.
Jag antar att alla lokförare från MTR kommer in i SJ och då bör det finnas möjlighet till förbättribg då man har en större pool att ta av.
Jag antar att alla lokförare från MTR kommer in i SJ och då bör det finnas möjlighet till förbättribg då man har en större pool att ta av.
Det kan alltid bli sämre, sa pessimisten 😆 Nynäsbanan var ju helt avstängd tiotalet dagar förra året, väsentligen utan ersättningstrafik = helt klart sämre än nu trots att var och varannat tåg är sent vecka ut och vecka in.Fairlane skrev:
Tydligen krävs/behövs särskild utbildning att köra tåg utan tågvärd, som det nu är på pendeltågen. Alltså är inte alla lokförare likvärdiga och kan inte hoppa mellan olika tågsystem, åtminstone inte initialt. Men det kravet kanske främst var fackligt och inte strikt arbetsmässigt?
Allvetare
· Östergötland
· 4 077 inlägg
Beror inte de flesta förseningar på den som har banan, t.ex. trafikverket? D.v.s. de orsakas främst inte av operatören?Ludde Jakobsson skrev:Trafiken har inte fungerat tillfredställande med förseningar och inställda avgångar. Nu har man beslutat att SJ skall ta över driften av pendeltågstrafiken i Stockholm. Jag är tveksam på att det blir bättre för SJ har väl inte världens bästa "track record" när det gäller att komma i tid. Vad tror ni, blir det bättre eller sämre? Jag tror dessvärre inte någon kommer märka någon skillnad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 603 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 603 inlägg
Jag undrar om det verkligen kan bli värre. Kanske om man ska mot Västerhaninge/Nynäshamn som har 6 tåg i timmen jämfört med 2 tåg i timmen mot Södertälje.G Genomklok skrev:Det kan alltid bli sämre, sa pessimisten 😆 Nynäsbanan var ju helt avstängd tiotalet dagar förra året, väsentligen utan ersättningstrafik = helt klart sämre än nu trots att var och varannat tåg är sent vecka ut och vecka in.
Tydligen krävs/behövs särskild utbildning att köra tåg utan tågvärd, som det nu är på pendeltågen. Alltså är inte alla lokförare likvärdiga och kan inte hoppa mellan olika tågsystem, åtminstone inte initialt. Men det kravet kanske främst var fackligt och inte strikt arbetsmässigt?
Jag tror det var 2 veckor sen som det var strul med elproblem mellan Älvsjö och Farsta (dvs linjen mot Västerhaninge/Nynäshamn). På något magiskt sätt påverkades ändå Södertälje-linjen så där var det 45 minuter till nästa avgång från Stockholm City. Under dessa 45 minuter hann det väl gå 4-5 tåg på den andra linjen.
Dvs, ska man åka med linjen mot Södertälje har jag svårt att se att det kan bli en försämring med SJ.
För tågtrafiken i allmänhet gäller nog det, men för pendeltågen har en väldigt stor andel inställda och försenade tåg orsakats av "förarbrist" och viss utsträckning "vagnsbrist".S Styrman_jansson skrev:
Spårfelen finns där också förstås, men inte mer än vanligt.
Moderator
· Stockholm
· 52 225 inlägg
Jag antar att de problem som lett till avslutat avtal, är neddragningen av turtätheten, som påstås bero på personalbrist. Signalfel och andra fel som rör spårsystemet påverkas inte av vilket företag som kör på spåren.
SJ har sämre rykte än MTR, blir knappast bättre.
SJ har sämre rykte än MTR, blir knappast bättre.
Moderator
· Stockholm
· 52 225 inlägg
Jag menar bland resenärer. SJ hör väl till världens sämsta tågoperatörer. Kanske inte sist på listan, men nära botten. Och om de lade lite mer energi på att faktiskt köra tåg, istället för att skylla ifrån sig på väder, löv, personalens vilopauser och 5000 andra undanflykter så skulle de nog bli lite bättrte.G Genomklok skrev:
Personal flyr MTR för SJ trots bättre betalt. Säger väl endel om MTR. Lär bli betydligt bättre med SJ.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 603 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 603 inlägg
Det är förvisso helt korrekt, men jag undrar om det är MTR eller SL dom bestämmer att när trafiken måste minska pga personalbrist så kör man minskningen på bara ena benet (det där flest resenärer bor).H hempularen skrev:
Är det SLs prioritering spelar det nog mindre roll vem som kör, om det är MTR som valt att göra så kan det göra skillnad.
Jag vet inte hur avtalen ser ut, men.om tanken är 6 tåg i timmen på båda linjerna och det inte är möjligt pga personalbrist så kanske det är så att straffet är lägre att kör 6/2 än 4/4 och isåfall förstår jag varför man väljer det alternativet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 683 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 683 inlägg
Jag åker mycket regionaltåg mellan Stockholm och Sörmland. Också MTR. Och det är inte en tur utan förseningar. Ofta bara 5-10 min, lite så där irriterande men går att leva med. Men kanske vid 10% av resorna så är det större förseningar. Typiskt sett är det om det är större förseningar:S Styrman_jansson skrev:
1. Banproblem, ofta att något annat tåg från ett annat bolag är i vägen. På morgonen är det ofta godståg som körts på natten som har ställt till det. De kan ha slitet sönder något p g a låsta bromsar eller fastnat p g a lövhalka eller bara ha gått sönder och står och blockerar. Eller bara andra tåg som är försenade och är i vägen. Kanske vanligast. Någon gång har man fått starta om mjukvaran för Grödingebanan (spåren söderut från Sthlm), tar 20 min - jag ser en gammal NT4-burk framför mig...
2. Vagnproblem. Dörrar som inte fungerar är vanligast. Mjukvaran i tåget har kraschat. Problem att koppla ihop tågen (Ja man har kommit på den briljanta idén att koppla ihop tåg mitt i rusningen vid 16-tiden men klarar inte av det.). Brukar lösa sig efter ett någon halvtimme och 10 försök senare.
3. Försenade tåg. Tåget är inte där det ska vara p g a tidigare förseningar.
4. Spårspring. Ingen får ju skadas vid rälsen så efter att man körde på den där narkomanen gång på gång vid Stockholms central för ett antal år sedan och TV gjorde ett reportage om det så är man numera superstrikt med att polis måste genomsöka området om någon rapporterar in att obehöriga har synts i spåren. Och missbrukare och ungdom i Flemingsberg söder om Stockholm älskar att springa över spåren samtidigt som det inte sitter polis och väntar vid spåren. Sen finns det ju självmord också och då är hela banan avstängd 2 h. Minst.
5. Personal saknas. Fast mest har vi drabbats av färre planerade tågturer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 603 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 603 inlägg
Jag vet inte om Mälartåg och MTR ligger så mycket högre.H hempularen skrev:Jag menar bland resenärer. SJ hör väl till världens sämsta tågoperatörer. Kanske inte sist på listan, men nära botten. Och om de lade lite mer energi på att faktiskt köra tåg, istället för att skylla ifrån sig på väder, löv, personalens vilopauser och 5000 andra undanflykter så skulle de nog bli lite bättrte.