Jag skulle vilja rådfråga nån som vet... Det gäller ett hus med källare vi har tittat på, ligger i en lätt slänt vilket medför bra avrinning, MEN... slänten döljer en rejäl lippa, som slutar nära husets ena hörn. På samma ställe i källaren finns fuktgenomslag av rejäla mått, inget på andra håll... Det skulle passa fint med ett bulklager just mot detta hörn, vilket ställer krav på ventilation etc. och skulle underlättas om vi lyckats dränera bort vattnet på utsidan. Hur 17 skulle det gå till?! spränga klippan är riskabelt, vill nog inte ens borra...

Jag ser vattnet rinna ned ända fram till grundmuren och sedan stanna där... Kan man skapa en ränna av betong och asfaltera över? Hur undviker jag att bulkförrådets väggar och pellets drabbas av fukt?
 
Det heter klippa och inget annat :D
 
Är klippan inbyggd i huset? Om inte skulle jag inte vara rädd för att borra och sedan spräcka med kilar. Hur långt är det mellan huset och klippan? Det går kanske att få in dränering inklusive något som hindrar tillrinningen att nå fram till huset.

Å andra sidan, om bulkförrådet byggs så att luft kan cirkulera runt om så tror jag inte att det är något problem med fukten. Man skulle eventuellt kunna sätta någon liten fläkt som ventilerar fuktgenomslaget så att fukten definitivt inte fastnar i bulklagret.
 
Toppenide, tänkte underlätta luftcirkulationen genom att lämna hål/ borra i trekantsprofilerna (det ska ju vara fall så att pellets inte samlas i hörnen), kanske måla utvändigt med impregneringsmedel där i hörnan. Vad föreslår du, en fläkt som blåser in luft eller suger ut? Jag skulle kunna samla varm luft i närheten av pannan och blåsa in den mot hörnan...

Klippan kommer rätt nära väggen, jag vet inte hur det ser ut, måste fråga ägaren.
 
Jaha... Nu vet jag mer, klipphällen ÄR inbyggd i väggen...

n718028717_207408_2956.jpg

och här hittar man den i källargrunden:

n718028717_207409_3283.jpg

Ser inget vidare ut, eller va tycker ni?
 
Det är ju helt klart försvårande omständigheter. Men om det var ett hus som jag var intresserad av så skulle det inte på något sätt vara avgörande. Däremot kräver det ju att alla ev byggnationer på insidan tar hänsyn till bumlingen, med fuktsäkerhet, ventilationsspalter och allmänt sunt förnuft.

Att ta bort den är ju inte att tänka på dock.
 
Tack för rådet, mitt sunda förnuft (i brist på byggkunskaper) säger mig att det är bäst att låta klippj***n vara... ja sen finns det andra hus också... Jag ska höra mig för om ett annat objekt.
 
VInkelslip med diamantklinga, ett bräckjärn och massor av tid så är det inga problem längre.... du kan bli av med klippan inomhus i alla fall.... sen är nog ett ventilerat schakt bakom bulkförrådet inte fel!
 
Ett litet varningens finger för borrning och spräckning med kil/snigeldynamit. Vibrationerna vid borrningen kan ge en del sprickor i putsen på sockeln. Tro mig-jag vet;) Bättre då att som Gustaw föreslår köra med vinkelslip.

Man skulle dock kunna tänka sig att enbart gjuta upp med betong så att du får avrinning åt något håll. Sedan täta mot fasaden med kallasfallt eller liknande. Att skära ner djupare i stenen tillför ju egentligen inget om det inte krävs för att få avrinningen att funka.

-h
 
GustavW skrev:
VInkelslip med diamantklinga, ett bräckjärn och massor av tid så är det inga problem längre.... du kan bli av med klippan inomhus i alla fall.... sen är nog ett ventilerat schakt bakom bulkförrådet inte fel!
Ja fast den stör inte mig inne, den hindrar däremot avrinningen... det ser man på exteriörbilden, framför granitkuben finns en utfyllnad av betong... den skulle man kunna försiktigt fragmentera och sen - va sa du, kapa i klippan med diamantklinga?
 
gromit42x skrev:
Ett litet varningens finger för borrning och spräckning med kil/snigeldynamit. Vibrationerna vid borrningen kan ge en del sprickor i putsen på sockeln. Tro mig-jag vet;) Bättre då att som Gustaw föreslår köra med vinkelslip.

Man skulle dock kunna tänka sig att enbart gjuta upp med betong så att du får avrinning åt något håll. Sedan täta mot fasaden med kallasfallt eller liknande. Att skära ner djupare i stenen tillför ju egentligen inget om det inte krävs för att få avrinningen att funka.

-h
Ja, jag har varit inne på kallasfalt i övergången där dräneringsrören inte får plats ... Annars hörsammar jag alla varningar ;) Det står trots allt 2 plan över källaren och det leker jag inte med...
Nåja, jag skulle i alla fall inte mysa där nere, hehe, bara förrådet inte ruttnar för mig. Så fukten måste ledas bort!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.