Jag har ett uterum på ca. 30 kvadrat, isolerat golv och tak men oisolerade dörrar och fönster. Jag funderar på att sätta ut någon form av värmekälla för att kunna använda sena höstar, tidiga vårar och kanske tom. vinterhalvåret. Googlade snabbt på "infravärme" men fick upp en avhandling av olika modeller. Ni som har liknande, hur har ni värmt upp dem? Jag har en äldre gjutjärnskamin stående, skulle det vara ett alternativ att sätta skorsten och elda?
 
T
Gasolkamin är det du ska ha.

Billigt, värmer snabbt och länge.
Kör själv på detta till samma förutsättningar.

Köp en med inbyggd fläkt också.
 
  • Gilla
Kirre2021 och 2 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Gasolkamin är det du ska ha.

Billigt, värmer snabbt och länge.
Kör själv på detta till samma förutsättningar.

Köp en med inbyggd fläkt också.
Vilken modell har du?
 
Visst är det ett alternativ, men jag undrar om det är realistiskt att tro att man ska få en gammal eldstad godkänd?
Att värma oisolerade eller som i detta fallet bygnad med dåligt isolerade delar har blivit rätt dyrt och är inget jag skulle rekomendera mer än i undantagsfall.
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Billigt
Om gasol är billigt beror på elpriset. För många är direktverkande el ofta billigare.
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
T
Köpt på Jula, inget speciellt.
Du betalar för design då funktionen inte skiljer.
Gasolrefill kostar 400 kr för 11kg och håller i 3 år minst.

Nackdel, du kommer få mycket kondens på rutorna mot utsidan om det är enkel glas.
Så efter man stängt av värmen så kanske en luftavfuktare kan vara bra en stund.
Men det blir det oavsett värmekälla.
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Gasolrefill kostar 400 kr för 11kg och håller i 3 år minst.
Jag förstår inte, menar du att gasolen inte är lagringsstabil mer än 3år eller att TS skulle kunna värma sitt 30m2 uterum åratals för bara 400kr?
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
T
Han säger väl inte att han ska ha värme på hela året om?

Jag har haft min nu i 6 år+ och inte behövt fylla på gasol ännu.
Men vi använder sporadiska dagar lite då och då.

Har även en i växthuset med termostat.

Skulle han elda på varje dag hela vintern så kanske det går åt en tub på en vinter.
Men det uppfattade jag inte det som.
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Han säger väl inte att han ska ha värme på hela året om?

Jag har haft min nu i 6 år+ och inte behövt fylla på gasol ännu.
Men vi använder sporadiska dagar lite då och då.

Har även en i växthuset med termostat.

Skulle han elda på varje dag hela vintern så kanske det går åt en tub på en vinter.
Men det uppfattade jag inte det som.
Om man kan värma 30m2 uterum en hel vinter för bara 400kr är det otroligt billigt och inte mycket att tveka på, jag tror snarare att det går åt en tub i veckan.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi kommer kanske värma upp 1-3 gånger i veckan MAX på vinterhalvåret. Skulle jag tänka realistiskt, så kanske bara 1 kväll på helgen eller så.
 
T TH885 skrev:
Gasolrefill kostar 400 kr för 11kg och håller i 3 år minst.
11 kg gasol motsvarar 140 kWh enligt denna sida. Om det är billigt jämfört med direktverkande el beror på om man betalar över eller under 2,86 kr/kWh för sin el, om nu gasolen går på 400:- Att börja spekulera kring hur lång tid en flaska räcker är ganska meningslöst då det naturligtvis helt beror på hur ofta man kör sin uppvärmning.

Text om gasol som energikälla, energiproduktion per kilo och per gasolflaska.
 
Sätt infravärmare ovanför glasen eller i taket riktade mot där man sitter. Håll det kallt och dra igång dom när du ska vara där bara. Slipper man mecka med ved och fylla på gas etc. (koppla dom på vrid eller trycktimer)
 
K
Köper du en gasolvärmare så ska du ha en med fläkt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sätt infravärmare ovanför glasen eller i taket riktade mot där man sitter. Håll det kallt och dra igång dom när du ska vara där bara. Slipper man mecka med ved och fylla på gas etc. (koppla dom på vrid eller trycktimer)
Värt att fundera på är också hur stor huvudsäkring du har och hur stor förbrukning ett gäng infravärmare blir. Man hänger lätt upp 3-4 stycken men väljer man då 2000W styck är man uppe i 8000W och 34A som ska fördelas på några faser. Har man då en huvudsäkring som idag nätt och jämnt räcker till bör man ju lägga till kostnaden för att säkra upp också. Så kolla det åtminstone, innan du väljer direktverkande el. Har du gott om marginal är ju direktverkande el, eller kanske en luft-luft värmepump väldigt bekvämt! (om man nu kan ha en sådan helt utomhus)
 
Vi har delat av vår kuvös i två delar, en med lite värre glas (ej vinter),ca 20 m2, isolerat golv och tak och brukar sitta där på julafton exempelvis. Vi börjar med att köra en gasolkamin och sen låter vi dörren står öppen in mot huset. Det funkar okej, det går nog åt en P11 per vinter men vi kan få varmt även om det är -15 ute. Det skulle nog bli sjukt dyrt att värma upp hela vintern. Vi har en vild idé om att köpa ett konvektorbatteri som placeras i garaget under (som är uppvärmt) för att undvika frysning och cirkulera luften, eftersom vi har vedeldning skulle man kunna ha det uppvärmt lite oftare. Kommer troligen aldrig betala igen sig men roligt att testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.