Hej,

Jag bor i nybyggt hus utanför detaljplansområde. Det innebär att marklov inte behövs vid markförändringar, men bygglov behövs vid konstruktioner.

Vi har en stor brant slänt som är bekymmersam. Jag skulle uppskatta den är nånstans runt 1:2 i "branthet". Den är alldeles för brant för att hålla jorden på plats och vi behöver få upp vinkeln för att ge växter en möjlighet att binda jorden effektivt. Vi har möjlighet att bygga L-stöd via bygglovet, men kostnaden avskräcker.

Vi fick tips från en trädgårdsarkitekt att vi skulle kunna lägga större stenbumlingar (säg 0,5 meter stora/breda stenblock) bredvid varandra på rad längs med hela slänten i botten och sen fylla på med mer jord för att kunna få upp vinkeln på slänten. Efter att ha funderat på det känns det som en rätt praktisk och kostnadseffektiv lösning. Byggfirman som byggde vårt hus kommer även ha möjlighet att leverera ett antal större stenar och placera ut dem.

Men så är det detta med bygglov. Kommunen kräver bygglov för murar. När jag frågade dem så svarade de först att ett bygglov behövs för murar och för stenar om de är i "ordnad form". Om man skulle anlägga en rabatt med stenar på rad krävs det dock inte. När jag påpekade att vi pratar om stenar på rad och inte att jag planerar att stapla stenar på varandra så blev de fundersamma, och skulle återkomma i frågan om bygglov behövs eller ej.

Har ni några erfarenheter om liknande? Räknas större stenar på rad som en mur? Vad innebär "ordnad form"?
 
Åsa Lund
Såvitt jag vet behövs marklov om man ändrar marknivån med 0,5 m eller mer..
 
  • Gilla
lera och 1 till
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Såvitt jag vet behövs marklov om man ändrar marknivån med 0,5 m eller mer..
Om man gör det i omgångar då ?
En vecka, månad emellan...
 
Åsa Lund
Tiden spelar ingen roll
Nivån har ändrats när man gjort jobbet
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Såvitt jag vet behövs marklov om man ändrar marknivån med 0,5 m eller mer..
Det gäller om man bor inom detaljplansområde, vilket jag inte gör. Har pratat med kommunen om detta och markförändringar för mig kräver inte marklov.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Men så är det detta med bygglov. Kommunen kräver bygglov för murar. När jag frågade dem så svarade de först att ett bygglov behövs för murar och för stenar om de är i "ordnad form". Om man skulle anlägga en rabatt med stenar på rad krävs det dock inte. När jag påpekade att vi pratar om stenar på rad och inte att jag planerar att stapla stenar på varandra så blev de fundersamma, och skulle återkomma i frågan om bygglov behövs eller ej.
Du har hittat en knepig sak som eftersom lagtexten inte har någon tydlig definition av vad som är en mur. Inte heller praxis som under lång tid har utvecklats i domstol ger någon tydlig definition.

Praxis som har utvecklats till att det ska göras en samlad bedömning i det enskilda fallet om det rör sig om en mur eller inte. Det betyder med ett enklare språkbruk att det är en fråga om tycke och smak och inte kan göras objektivt utan i praktiken är beroende på vilka tyckande individer som är iblandade i beslutet. Utgångspunkten ska i alla fall vara att man tar hänsyn till faktorerna storlek, utförande och utformning, läge och ändamål, visuellt intryck och omgivningspåverkan. Hur de faktorerna ska värderas individuellt och sen vägas samman i en samlad bedömning är alltså helt subjektivt.

Du kan läsa mer här om detta på Boverkets sida:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/

//

I praktiken då?

Ja den som först gör den där bedömningen är du själv som fastighetsägare. Du får göra din egen samlade bedömning om du tror åtgärden kräver bygglov för mur eller inte. Jag tror de flesta på ute på landet bara skulle ha kört på och så länge ingen granne blir sur och gör en tillsynsanmälan så gäller din bedömning. Efter 10 år är frågan överspelad för då kan inte byggnadsnämnden ställa krav på att du ska rätta om de mot förmodan skulle finna att det faktiskt är en mur.

Nu har du tagit det den andra vägen, informellt frågat byggnadsnämndens tjänstemän. Du kan lyssna på deras råd. Notera att deras svar inte är ett myndighetsbeslut så det kan ändra sig i ett senare skede, t ex om de tror att den åtgärd som du ämnar göra inte är en mur, du bygger och sen inkommer en tillsynsanmälan. Nu kan byggnadsnämnden trots deras tidigare kommunikation med dig finna att du faktiskt har påbörjat bygget av en bygglovspliktig mur och utställa en byggsanktionsavgift och rättelsekrav på dig. Det enda sättet som du kan skydda dig helt mot detta är att ansöka om ett bygglov med korrekta handlingar och få det avslaget av byggnadsnämnden eftersom de finner att det inte rör sig om en mur. Men vem vill lägga de resurserna?
 
  • Gilla
Fredrik831 och 1 till
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tiden spelar ingen roll
Nivån har ändrats när man gjort jobbet
Det är klart att tiden spelar roll.
Du vet väl inte vad tidigare ägare gjort på din tomt?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har hittat en knepig sak som eftersom lagtexten inte har någon tydlig definition av vad som är en mur. Inte heller praxis som under lång tid har utvecklats i domstol ger någon tydlig definition.

Praxis som har utvecklats till att det ska göras en samlad bedömning i det enskilda fallet om det rör sig om en mur eller inte. Det betyder med ett enklare språkbruk att det är en fråga om tycke och smak och inte kan göras objektivt utan i praktiken är beroende på vilka tyckande individer som är iblandade i beslutet. Utgångspunkten ska i alla fall vara att man tar hänsyn till faktorerna storlek, utförande och utformning, läge och ändamål, visuellt intryck och omgivningspåverkan. Hur de faktorerna ska värderas individuellt och sen vägas samman i en samlad bedömning är alltså helt subjektivt.

Du kan läsa mer här om detta på Boverkets sida:

[länk]

//

I praktiken då?

Ja den som först gör den där bedömningen är du själv som fastighetsägare. Du får göra din egen samlade bedömning om du tror åtgärden kräver bygglov för mur eller inte. Jag tror de flesta på ute på landet bara skulle ha kört på och så länge ingen granne blir sur och gör en tillsynsanmälan så gäller din bedömning. Efter 10 år är frågan överspelad för då kan inte byggnadsnämnden ställa krav på att du ska rätta om de mot förmodan skulle finna att det faktiskt är en mur.

Nu har du tagit det den andra vägen, informellt frågat byggnadsnämndens tjänstemän. Du kan lyssna på deras råd. Notera att deras svar inte är ett myndighetsbeslut så det kan ändra sig i ett senare skede, t ex om de tror att den åtgärd som du ämnar göra inte är en mur, du bygger och sen inkommer en tillsynsanmälan. Nu kan byggnadsnämnden trots deras tidigare kommunikation med dig finna att du faktiskt har påbörjat bygget av en bygglovspliktig mur och utställa en byggsanktionsavgift och rättelsekrav på dig. Det enda sättet som du kan skydda dig helt mot detta är att ansöka om ett bygglov med korrekta handlingar och få det avslaget av byggnadsnämnden eftersom de finner att det inte rör sig om en mur. Men vem vill lägga de resurserna?
Tack för ett utförligt svar!

skulle det i praktiken skilja något mellan att bara köra på och hoppas ingen upptäcker på tio år, och att höra med kommunen och sen köra på ändå? Handläggaren var väldigt otydlig om det behövdes eller ej.

Är det troligt att kommunen åker ut för att kontrollera att jag inte lagt stenarna på plats?
 
BirgitS
Har din kommun någon regel om hur hög en mur behöver vara för att kräva bygglov?
En hel del kommuner anser att murar som är lägre än 50 cm inte behöver något bygglov och med tanke på att dina stenar inte skulle vara högre än så.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Tack för ett utförligt svar!

skulle det i praktiken skilja något mellan att bara köra på och hoppas ingen upptäcker på tio år, och att höra med kommunen och sen köra på ändå? Handläggaren var väldigt otydlig om det behövdes eller ej.

Är det troligt att kommunen åker ut för att kontrollera att jag inte lagt stenarna på plats?
Normalt agerar tillsynen i våra kommuner bara på anmälan från allmänheten. Egentligen har man som tjänsteman en skyldighet att upprätta en anmälan så fort man får kännedom om ett förhållande där det råder osäkerhet men min erfarenhet är att kommunens medarbetare inte följer detta. Man ser helt enkelt till att hålla sig okunnig och inte ställa för många frågor eller jämföra med byggloven som har getts.

Om kommunens medarbetare ger dig rådet att söka bygglov för åtgärden så är det nog lämpligt att göra det. Men troligen kommer medarbetarna tillbaka med några vaga formuleringar och råd på vägen som du får tolka själv, de kan ju inte uttala sig om den åtgärd som du planerar utan att den finns dokumenterad i sin exakta form. D v s att du har lämnat in exakta ritningar. Det skulle vara tjänstefel av medarbetarna.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Vi har möjlighet att bygga L-stöd via bygglovet, men kostnaden avskräcker.
Jag tolkade detta som att du redan i bygglovet för ditt hus har lov för att uppföra en stödmur i slänten.
Att muren sedan av kostnadsskäl blev av ren sten och inte betong borde väl inte vara ett stort problem.
 
K Klass0n skrev:
Jag tolkade detta som att du redan i bygglovet för ditt hus har lov för att uppföra en stödmur i slänten.
Att muren sedan av kostnadsskäl blev av ren sten och inte betong borde väl inte vara ett stort problem.
Ja i bygglovet är en stödmur av klassiskt L-stöd inritat. Tror inte att man kan välja att gå på en helt annan typ av konstruktion på det gamla bygglovet.

Det slutade med att vi helt enkelt körde på och placerade ut stenbumlingar längst ner i slänten som stöd. Eftersom det verkade vara oklart om stenar på rad räknas som konstruktion var det oklart om det krävdes bygglov, men jag ville inte att ännu en säsong skulle passera utan att ha gjort något åt slänten. Hoppas att grannarna är nöjda med att utsikten blev lite roligare.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.