Hej!
Är det någon som stått i valet att välja någon av dessa dörrar? Har varit i kontakt med Macro design för att försöka förstå varför man valt olika konstruktionslösningar. Spirit går att öppna båda vägarna och lyfter 7mm från golvet vilket måste skona släplisten mot golv. Empire går bara öppna utåt pga att ytorna som tätar vid stängd dörr möter varandra med 45 grader och den lyfter bara 3mm när man öppnar.

Vi vill egentligen ha en svart ram runt glaset utan spröjs som Empire har, frågan är blir det för mycket svart :-/. Spirit har funnits sedan typ 2003 Empire är inte många år.

Fasen vad valet blev svårt, sen svårt när man inte sett i verkligheten.
 
  • 3D-modellerat rum, ingång, träningsutrustning, dörr, fönster, skivstång, mörka färger, enkel grafik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
De 7 mm i lyftfunktion gäller ju när man redan har vridit dörren typ 45 grader eller mer, innan dess så blir det gradvis allt mer lyft, så släplisten går i en bra bit. Exakt hur länge beror på hur mycket som golvet lutar.

Det blir ju olika eftersom Empires tjocka fyrkantsprofil är helt annorlunda än den tunna metallisten på Spirit.

Här står det att lyftet är 15 mm på Empire nischdörr: https://www.macrodesign.se/sortiment/duschar/nischduschar/empire-nischdusch/?color=Mattsvart

Ägare av: https://www.macrodesign.se/sortimen...&glass=Klarglas med hålgrepp&dimension=80x100
 
Jamen precis så är det vad gäller hur dörren stiger, konstigt att det står 15mm frågan är om det är något annat mått. Tycker det låter mycket att den ska stiga så mycket.

När jag pratade med dom frågade jag varför Empire bara stiger 3mm men det kunde han inte svara på. Jag tänker att det har att göra med att Empire går mot stopp och ska träffa den 45 gradiga ytan. Men ren gissning, jo precis den svarta ramen är självbärande och därför man kan ha tunnare glas på Empire, jag funderar bara på det blir för mycket svart. Nu varierar det väl beroende på hur bred dörr man har hur mycket glas det blir i förhållande till svart profil, vår kommer vara 90cm.
 
BirgitS
Fråga Macro om de olika uppgifterna om lyfthöjd.

Har du något byggvaruhus eller badrumsbutik i närheten?
Även om de inte säljer Macro så har de kanske andra duschdörrar/väggar i svart som gör det lättare att förstå vad intrycket blir. Men om väggarna blir så mörka som i din bild så tror jag inte att en svart profil spelar någon roll i sammanhanget.
 
Tyvärr dåligt utbud just på den typen av dörrar, så rätt svårt att föreställa sig.

Jag orkade inte lägga ned tid på att få rätt färg i cad programmet :) , men tanken är typ ljusbeige utan marmormönster samma både golv och vägg "Lobby beige 60x60 Centro kakel".
 
BirgitS
Ja då blir det ju större skillnad. Men eftersom du är osäker kanske lite mer tid i programmet lönar sig ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.