H HEM2121 skrev:
Det är inte svar på TS fråga.
Nej du har helt rätt. Dumt av mig 🤪
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
E ErikNy skrev:
Jag har nästan enbart oljade golv hemma av den här typen av anledning. Har aldrig blivit någon fläck som inte går bort relativt enkelt med torka/tvätta och sedan vänta och eventuellt göra om eller slipa lite lokalt och senare olja in lokalt på den delen.
Håller helt med, oljade golv är absolut lättas att fixa om det blir skador. Får vår del aldrig mer lackade golv!
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Hej.
Jag bar en oljekylare från kontoret till diskbänken för fotografering.
Jag lyckades hälla ut en svart stril av motorolja hela vägen från kontoret till köksbänken.
där golvet hade lacken kvar var det bara torka bort, men där lacken var borta blev det flera meter lång oljestril och en stor fläck även fast jag torkade bort de direkt.
Men varefter månaderna gick blev fläcken mindre och mindre, tid och skurningar gjorde sitt och till slut var alt borta efter några år.
Fläcken som grannen gjorde med rödvin i det oljade vardagsrumsgolvet är dock kvar.

Jag kommer slipa om bägge golven och olja in dessa med riktigt golvolja och polera in i omgångar, aldrig lackerat även om det var där oljan gick att torka bort.

Prova olja på fläcken och se vad som händer, polera och slipa försiktigt över stor yta så den inte blir en ny fläck....

/W
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
H
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej.
Jag bar en oljekylare från kontoret till diskbänken för fotografering.
Jag lyckades hälla ut en svart stril av motorolja hela vägen från kontoret till köksbänken.
där golvet hade lacken kvar var det bara torka bort, men där lacken var borta blev det flera meter lång oljestril och en stor fläck även fast jag torkade bort de direkt.
Men varefter månaderna gick blev fläcken mindre och mindre, tid och skurningar gjorde sitt och till slut var alt borta efter några år.
Fläcken som grannen gjorde med rödvin i det oljade vardagsrumsgolvet är dock kvar.

Jag kommer slipa om bägge golven och olja in dessa med riktigt golvolja och polera in i omgångar, aldrig lackerat även om det var där oljan gick att torka bort.

Prova olja på fläcken och se vad som händer, polera och slipa försiktigt över stor yta så den inte blir en ny fläck....

/W
Golvet är några år så det har hårdnat, oljat och vitsåpat. Hällde ut 1-2 dl lackfärg, slevade upp färgen och torkade av med våta och torra frottéhanddukar, det var gjort på kvart, det syns inte ett spår av färgen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.